How does human brain learn? What do we know about main features of senses?
General data
Course ID: | 3003-C3N-HJ2 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | How does human brain learn? What do we know about main features of senses? |
Name in Polish: | Jak się uczy mózg? Co wiemy o funkcjonowaniu zmysłów? |
Organizational unit: | Institute of Polish Language |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria do wyboru dla filologii polskiej - stacjonarne 2go stopnia 2023/2024 (in Polish) Konwersatoria do wyboru dla FP - stacjonarne 2. stopnia 2023/2024 - moduł nowoczesność (in Polish) Moduł "Nowoczesność" - filologia polska od cyklu 2019 - stacjonarne 2-go stopnia (in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
7.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Cele konwersatorium: 1) zapoznanie się z etapami rozwoju zmysłów człowieka i ich funkcjonowaniem od okresu prenatalnego po starość 2) zapoznanie się z etymologią nazw zmysłów i sposobem mówienia o postrzeganiu za pomocą poszczególnych zmysłów w wybranych językach 3) omówienie hierarchii zmysłów w sensie językowym i biologicznym; wskazanie przyczyn podziału na zmysły „wyższe“ i „niższe“ 4) zapoznanie się z problematyką uczenia się ludzkiego mózgu i jego ewolucją pod wpływem zmian cywilizacyjnych, chorób i wypadków 5) omówienie wpływu różnych nośników informacji i wiążącej się z tym wielozadaniowości na funkcjonowanie mózgu. |
Full description: |
(in Polish) Tematyka zajęć: Na konwersatorium zajmiemy się funkcjonowaniem zmysłów człowieka, począwszy od ich wykształcenia się w okresie prenatalnym, przez rozwój w okresie noworodkowym i późniejszym, aż po starzenie się. Zostanie uwzględniona zarówno wiedza biologiczna, jak również językowa (sposób mówienia o postrzeganiu za pomocą poszczególnych zmysłów; przyczyna podziału na „wyższe” i „niższe” zmysły). Poruszymy problematykę synestezji jako zjawiska biologicznego i językowego. Część zajęć będzie poświęcona uczeniu się ludzkiego mózgu – od pierwszych chwil po narodzinach, przez okres noworodkowy, niemowlęcy, naukę w przedszkolu i szkole, aż po jego ewentualne choroby (Alzheimer, demencja). Zajmiemy się związkami mowy i ruchu (motoryka mała i duża), rozwojem społecznym i emocjonalnym oraz zaburzeniami integracji sensorycznej. Będziemy się zastanawiać nad wpływem nowych nośników informacji, sposobu zapisu, szybkości powstawania tekstów i ich analizy na funkcjonowanie mózgu i zachodzące w nim zmiany. 1. Zajęcia organizacyjne. Wykształcanie się zmysłów w okresie prenatalnym. 2.-3.Rozwój poszczególnych zmysłów i zmiany zachodzące w okresie noworodkowym i niemowlęcym. 4.-5. Rozwój mózgu w okresie prenatalnym, noworodkowym i późniejszym. 6. Zaburzenia integracji sensorycznej – ich możliwe przyczyny i diagnostyka. 7. Główne etapy kształtowania się mowy. Czynnik społeczny w kształtowaniu się mowy dziecka. 8.-9. Synestezja jako zjawisko fizjologiczne i językowe. 10. Hierarchia zmysłów w różnych językach i przeobrażenia znaczeń wybranej leksyki percepcyjnej – na podstawie pracy A. Viberga i czasownika czuć. 11.-12. Uszkodzenia mózgu i ich konsekwencje. Demencja starcza, choroby Alzheimera i Picka – ich możliwe przyczyny i wpływ na zachowanie człowieka. 13.-14. Wpływ nowych nośników informacji, sposobu zapisu, szybkości powstawania tekstów i ich analizy na funkcjonowanie mózgu i zachodzące w nim zmiany. Wielozadaniowość. Zmiany w kształtowaniu się umiejętności społecznych, rozwoju emocjonalnym i możliwościach uczenia się. 15. Cyfrowi Tubylcy i Cyfrowi Imigranci – ich relacje i współpraca. |
Bibliography: |
Piotrowska A., 2018, Hierarchia zmysłów w języku a sensy pie. rdzenia *(s)keṷ- realizującego się m.in. w czasowniku czuć. W: Tyle się we mnie słów zebrało... Szkice o języku i tekstach, red. B. Pędzich, M. Wanot-Miśtura, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Warszawa: Elipsa Dom Wydawniczy, 441–458. Pojda-Wilczek D., 2016, Wzrok w komunikacji. W: Zmysły w komunikacji. Wszystkie zmysły prowadzą do mózgu, red. B. Kazek, J. Wojciechowska, s. 33–59, Gdańsk: Harmonia. Rogowska A., 2002, Związki synestezji z muzyką, [w:] Muzyka. Kwartalnik Instytutu Sztuki PAN XLVII, 1, s. 85-95 [wersja elektroniczna: http://www.scribd.com/doc/1915426/Zwizki-synestezji-z-muzyk?lid=11emid=amoXfllKtEM-3596097 data dostępu: 11.10.2017] Rogowska A., 2004, Czy synestetycy są wśród nas?, Modelowe Nauczanie 7, s. 29-49 http://www.scribd.com/doc/19152974/CZY-SYNESTETYCY-S-WROD-NAS data dostępu: 10.10.2017 Rogowska A., 2007, Synestezja (seria: Studia i monografie z. 208), Opole. Spitzer M., 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, tłum. A. Lipiński, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: WIEDZA Przygotowuje się do zajęć i w nich aktywnie uczestniczy. Zna literaturę obowiązkową. UMIEJĘTNOŚCI 1. Czyta, interpretuje i analizuje teksty o charakterze naukowym i poprawnie stosuje poznaną terminologię. 2. Właściwie dobiera argumenty, wykorzystując poglądy innych autorów, poprawnie formułuje wnioski. 3. Dostrzega ambiwalentny wpływ nowoczesnych nośników informacji na życie jednostki i społeczeństwa, potrafi o nich dyskutować. 4. Wiąże fakty językowe z faktami kulturowymi; dostrzega wpływ historii, wynalazków i kultury na zachowanie jednostki i społeczności oraz na język. 7. Dostrzega związki między rozwojem mózgu i zmysłów oraz ich wpływ na sferę poznawczą oraz mowę; potrafi o tym dyskutować. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Jest świadomy posiadanej przez siebie wiedzy i zna zakres nabytych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju. 2. Umie współpracować w grupie i jest otwarty na nowe idee i gotowy do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. 3. Przygotowuje się do zajęć i czyta zadaną literaturę przedmiotu. 4. Wykazuje motywację do uczestnictwa w życiu naukowym i kulturalnym. 7. Ma świadomość znaczenia narodowego i światowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturowych. 8. Ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych. 9. Traktuje język jako integralną część kultury danego narodu. |
Assessment methods and assessment criteria: |
2 unexcused absences are allowed, more absences require justification. |
Practical placement: |
(in Polish) Brak. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Iwona Burkacka, Justyna Garczyńska, Agnieszka Piotrowska, Aleksandra Żurek-Huszcz | |
Group instructors: | Agnieszka Piotrowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.