University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

How does human brain learn? What do we know about main features of senses?

General data

Course ID: 3003-C3N-HJ2
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: How does human brain learn? What do we know about main features of senses?
Name in Polish: Jak się uczy mózg? Co wiemy o funkcjonowaniu zmysłów?
Organizational unit: Institute of Polish Language
Course groups: (in Polish) Konwersatoria do wyboru dla filologii polskiej - stacjonarne 2go stopnia 2023/2024
(in Polish) Konwersatoria do wyboru dla FP - stacjonarne 2. stopnia 2023/2024 - moduł nowoczesność
(in Polish) Moduł "Nowoczesność" - filologia polska od cyklu 2019 - stacjonarne 2-go stopnia
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): 7.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses
obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Cele konwersatorium:

1) zapoznanie się z etapami rozwoju zmysłów człowieka i ich funkcjonowaniem od okresu prenatalnego po starość

2) zapoznanie się z etymologią nazw zmysłów i sposobem mówienia o postrzeganiu za pomocą poszczególnych zmysłów w wybranych językach

3) omówienie hierarchii zmysłów w sensie językowym i biologicznym; wskazanie przyczyn podziału na zmysły „wyższe“ i „niższe“

4) zapoznanie się z problematyką uczenia się ludzkiego mózgu i jego ewolucją pod wpływem zmian cywilizacyjnych, chorób i wypadków

5) omówienie wpływu różnych nośników informacji i wiążącej się z tym wielozadaniowości na funkcjonowanie mózgu.

Full description: (in Polish)

Tematyka zajęć:

Na konwersatorium zajmiemy się funkcjonowaniem zmysłów człowieka, począwszy od ich wykształcenia się w okresie prenatalnym, przez rozwój w okresie noworodkowym i późniejszym, aż po starzenie się. Zostanie uwzględniona zarówno wiedza biologiczna, jak również językowa (sposób mówienia o postrzeganiu za pomocą poszczególnych zmysłów; przyczyna podziału na „wyższe” i „niższe” zmysły). Poruszymy problematykę synestezji jako zjawiska biologicznego i językowego.

Część zajęć będzie poświęcona uczeniu się ludzkiego mózgu – od pierwszych chwil po narodzinach, przez okres noworodkowy, niemowlęcy, naukę w przedszkolu i szkole, aż po jego ewentualne choroby (Alzheimer, demencja). Zajmiemy się związkami mowy i ruchu (motoryka mała i duża), rozwojem społecznym i emocjonalnym oraz zaburzeniami integracji sensorycznej. Będziemy się zastanawiać nad wpływem nowych nośników informacji, sposobu zapisu, szybkości powstawania tekstów i ich analizy na funkcjonowanie mózgu i zachodzące w nim zmiany.

1. Zajęcia organizacyjne. Wykształcanie się zmysłów w okresie prenatalnym.

2.-3.Rozwój poszczególnych zmysłów i zmiany zachodzące w okresie noworodkowym i niemowlęcym.

4.-5. Rozwój mózgu w okresie prenatalnym, noworodkowym i późniejszym.

6. Zaburzenia integracji sensorycznej – ich możliwe przyczyny i diagnostyka.

7. Główne etapy kształtowania się mowy. Czynnik społeczny w kształtowaniu się mowy dziecka.

8.-9. Synestezja jako zjawisko fizjologiczne i językowe.

10. Hierarchia zmysłów w różnych językach i przeobrażenia znaczeń wybranej leksyki percepcyjnej – na podstawie pracy A. Viberga i czasownika czuć.

11.-12. Uszkodzenia mózgu i ich konsekwencje. Demencja starcza, choroby Alzheimera i Picka – ich możliwe przyczyny i wpływ na zachowanie człowieka.

13.-14. Wpływ nowych nośników informacji, sposobu zapisu, szybkości powstawania tekstów i ich analizy na funkcjonowanie mózgu i zachodzące w nim zmiany. Wielozadaniowość. Zmiany w kształtowaniu się umiejętności społecznych, rozwoju emocjonalnym i możliwościach uczenia się.

15. Cyfrowi Tubylcy i Cyfrowi Imigranci – ich relacje i współpraca.

Bibliography:

Piotrowska A., 2018, Hierarchia zmysłów w języku a sensy pie. rdzenia *(s)keṷ- realizującego się m.in. w czasowniku czuć. W: Tyle się we mnie słów zebrało... Szkice o języku i tekstach, red. B. Pędzich, M. Wanot-Miśtura, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Warszawa: Elipsa Dom Wydawniczy, 441–458.

Pojda-Wilczek D., 2016, Wzrok w komunikacji. W: Zmysły w komunikacji. Wszystkie zmysły prowadzą do mózgu, red. B. Kazek, J. Wojciechowska, s. 33–59, Gdańsk: Harmonia.

Rogowska A., 2002, Związki synestezji z muzyką, [w:] Muzyka. Kwartalnik Instytutu Sztuki PAN XLVII, 1, s. 85-95 [wersja elektroniczna: http://www.scribd.com/doc/1915426/Zwizki-synestezji-z-muzyk?lid=11emid=amoXfllKtEM-3596097 data dostępu: 11.10.2017]

Rogowska A., 2004, Czy synestetycy są wśród nas?, Modelowe Nauczanie 7, s. 29-49

http://www.scribd.com/doc/19152974/CZY-SYNESTETYCY-S-WROD-NAS data dostępu: 10.10.2017

Rogowska A., 2007, Synestezja (seria: Studia i monografie z. 208), Opole.

Spitzer M., 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, tłum. A. Lipiński, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

WIEDZA

Przygotowuje się do zajęć i w nich aktywnie uczestniczy. Zna literaturę obowiązkową.

UMIEJĘTNOŚCI

1. Czyta, interpretuje i analizuje teksty o charakterze naukowym i poprawnie stosuje poznaną terminologię.

2. Właściwie dobiera argumenty, wykorzystując poglądy innych autorów, poprawnie formułuje wnioski.

3. Dostrzega ambiwalentny wpływ nowoczesnych nośników informacji na życie jednostki i społeczeństwa, potrafi o nich dyskutować.

4. Wiąże fakty językowe z faktami kulturowymi; dostrzega wpływ historii, wynalazków i kultury na zachowanie jednostki i społeczności oraz na język.

7. Dostrzega związki między rozwojem mózgu i zmysłów oraz ich wpływ na sferę poznawczą oraz mowę; potrafi o tym dyskutować.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. Jest świadomy posiadanej przez siebie wiedzy i zna zakres nabytych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju.

2. Umie współpracować w grupie i jest otwarty na nowe idee i gotowy do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów.

3. Przygotowuje się do zajęć i czyta zadaną literaturę przedmiotu.

4. Wykazuje motywację do uczestnictwa w życiu naukowym i kulturalnym.

7. Ma świadomość znaczenia narodowego i światowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturowych.

8. Ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych.

9. Traktuje język jako integralną część kultury danego narodu.

Assessment methods and assessment criteria:

2 unexcused absences are allowed, more absences require justification.

Practical placement: (in Polish)

Brak.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Iwona Burkacka, Justyna Garczyńska, Agnieszka Piotrowska, Aleksandra Żurek-Huszcz
Group instructors: Agnieszka Piotrowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)