University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Contemporary youth lexis - lexicographic seminar

General data

Course ID: 3003-C3N-KJ1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Contemporary youth lexis - lexicographic seminar
Name in Polish: Współczesna leksyka młodzieżowa – konwersatorium leksykograficzne.
Organizational unit: Institute of Polish Language
Course groups: (in Polish) Konwersatoria do wyboru dla filologii polskiej - stacjonarne 2go stopnia 2023/2024
(in Polish) Konwersatoria do wyboru dla FP - stacjonarne 2. stopnia 2023/2024 - moduł nowoczesność
(in Polish) Moduł "Nowoczesność" - filologia polska od cyklu 2019 - stacjonarne 2-go stopnia
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

Lexicographic seminar devoted to the description of the latest youth lexis. Students will learn the basics of lexicographical methodology, and will also use the acquired knowledge in practice - to prepare, under the supervision of the teacher, their own proposals for the description of youth neologisms (dictionary entries).

Full description:

Introduction: lexicological and lexicographical aspects of youth vocabulary research.

Old and modern dictionaries recording youth lexis. Typological and thematic diversity of studies in this field.

Methodology of the lexicographic description of sociolectisms (methods of obtaining material and the specificity of the dictionary description of sociolectal lexis).

Macro- and microstructure of the dictionary of sociolectal lexicon.

Youth neologisms and some problems related to their description - on the example of entries from the dictionary of the Language Observatory of the University of Warsaw (obserwatoriumjezykowe.uw.edu.pl).

Citation rules. The problem of diagnostics of quotations illustrating the use of youth neologisms.

Expressiveness and axiological characterization of youth sociolect units.

Reflecting social and cultural changes in youth lexicon. The influence of youth vocabulary on contemporary Polish.

Bibliography:

Baniecka E., Gwara młodzieżowa jako odmiana współczesnej polszczyzny — próba charakterystyki, „Studia Gdańskie”, 2008, t. V, 157–169.

Bańko M., Decyk-Zięba W., Rudnicka E. (red.), Leksykografia w różnych kontekstach, Warszawa 2020.

Bańko M., Karaś H. (red.), Między teorią a praktyką. Metody współczesnej leksykografii, Warszawa 2018.

Bańko M., Z historii antyleksykografii, Warszawa 2020.

Bańko M., Z pogranicza leksykografii i językoznawstwa. Studia o słowniku jednojęzycznym, Warszawa 2001.

Bielińska M. (red.), Leksykografia. Słownik specjalistyczny, Kraków 2020.

Burkacka I., Klasyfikacja słowotwórcza nowszych zapożyczeń, „Linguistica Copernicana” 2010/2, s. 229–240.

Chaciński B., Totalny słownik najmłodszej polszczyzny, Kraków 2007.

Filiciński P., Wójtowicz S., Hip hop. Słownik, Warszawa 2007.

Filiciński P., Sposoby pomnażania współczesnego zasobu frazeologicznego polszczyzny [w:] Perspektywy współczesnej frazeologii polskiej. Teoria. Zagadnienia ogólne, red. S. Bąba, K. Skibski, M. Szczyszek, Poznań 2010, s. 21–32.

Gębka-Wolak M., Między leksyką a składnią, czyli o specyficznych właściwościach gramatycznych wyrażeń typu gdzie on nie mieszkał, celnik jak nie wrzaśnie, ja ci porzucam, kupców a kupców [w:] Dyskursy trzeciego tysiąclecia 2, red. E. Pajewska, Szczecin 2013, s. 71–87.

Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003.

Hącia A., Kłosińska K., Łachnik J., Pędzich B., Problemy metodologiczne związane z opisem nowych jednostek języka na przykładzie słownika neologizmów (OJ UW) [w:] Dialog z Tradycją, tom IX, Językowe świadectwa przemian społecznych i kulturowych, red. E. Horyń, E. Młynarczyk, Kraków 2021, s. 131–153.

Hącia A., Kłosińska K., Łachnik J., Pędzich B., Słownik polskich neologizmów w Obserwatorium Językowym Uniwersytetu Warszawskiego [w:] Dialog z Tradycją, tom IX, Językowe świadectwa przemian społecznych i kulturowych, red. E. Horyń, E. Młynarczyk, Kraków 2021, s. 109–130.

Jendrzejek A., Pastwa J. (red.), Słownik gwary młodzieżowej, Toruń 2006.

Kaczmarek L., Skubalanka T., Grabias S., Słownik gwary studenckiej, Lublin 1994.

Kłosińska K., Skąd się biorą frazeologizmy? Źródła frazeologizmów i mechanizmy frazeotwórcze [w:] Perspektywy współczesnej frazeologii polskiej. Geneza dawnych i nowych frazeologizmów polskich, red. G. Dziamska-Lenart, J. Liberek, Poznań 2016, s. 19–51.

Kołodziejek E., Człowiek i świat w języku subkultur, Szczecin 2005.

Kołodziejek E., Konceptualizacja rzeczywistości w socjolekcie młodzieżowym, „Studia Językoznawcze” t. 1: Synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny, Szczecin 2002, s. 131–140.

Kołodziejek E., Socjolekt studentów – fakt czy mit? (w:) Synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny, t. VIII, Szczecin 2002, s. 289–299.

Maffesoli M., Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, tłum. M. Bucholc, Warszawa 2008.

Majdak M., Inne kwalifikatory w Innym słowniku języka polskiego. Wybrane zagadnienia [w:] Zeszyt 2 Studenckich Prac Naukowych Koła Młodych Językoznawców, red. E. Kołodziejek, Szczecin 2003, s. 7–19.

Niebrzegowska-Bartmińska S., O różnych wariantach definicji leksykograficznej – od taksonomii do kognitywizmu, „Etnolingwistyka”, 2018, t. 30, s. 259–284.

Pędzich B., Socjolekty wczoraj i dziś. Wpływ przemian społeczno-kulturowych przełomu XX i XXI w. na rozwój środowiskowych odmian języka [w:] Język (w) transformacji – transformacja w języku, red. nauk. A. Frączek i A. Just, Warszawa 2019, s. 78–88.

Piekot T., Język w grupie społecznej. Wprowadzenie do analizy socjolektu, Wałbrzych 2008.

Smółkowa T., (red.), Słowa, słowa… Czy je znasz?, Kraków 2013.

Waszakowa K., Rola kontekstu i sytuacji w rozumieniu neologizmów, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” 1997/53, s. 121–132.

Waszakowa K., Wariantywne postaci neologizmów w świetle adaptacyjnej funkcji słowotwórstwa, „Prace Filologiczne” 2007/53, s. 691–700.

Widawski M. (red. nauk.), Slang UG. Słownik slangu studentów Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010.

Wileczek A, Gry (nie)dosłownością w socjolekcie młodzieżowym, „Socjolingwistyka”, t. XXVIII, 2014, s. 153‒164.

Wileczek A., Kod młodości. Młodomowa w kontekstach społeczno-kulturowych, Warszawa 2018.

Żmigrodzki P., Przybylska R. (red.), Nowe studia leksykograficzne, Kraków 2007.

Żmigrodzki P., Przybylska R. (red.), Nowe studia leksykograficzne, t. 2, Kraków 2008.

Żmigrodzki P., Wprowadzenie do leksykografii polskiej, Katowice 2009.

Learning outcomes:

Having completed the classes, student:

– understands the specificity of the dictionary description of sociolectal lexis

– knows the dictionaries of youth sociolects discussed in class

– skillfully uses the basic terminology in the field of modern lexicography

– explains and interprets linguistic phenomena typical of youth sociolects

- is aware of the cultural determinants of the development of youth lexis

– has knowledge of the main lexicographical tendencies related to the description of sociolects

– is able to apply in practice the dictionary description tools learned in class

Assessment methods and assessment criteria:

1. Attendance at classes (two absences are possible).

2. Timely homework.

3. Writing a final work consisting in a dictionary elaboration of selected youth neologisms (according to the methods used in the dictionary of the Obserwatorium Językowe UW: obserwatoriumjezykowe.uw.edu.pl).

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Iwona Burkacka, Barbara Pędzich, Dorota Zdunkiewicz-Jedynak
Group instructors: Barbara Pędzich
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)