University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Contemporary Polish Vocabulary

General data

Course ID: 3003-C461KJ1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Contemporary Polish Vocabulary
Name in Polish: Współczesna polska leksyka
Organizational unit: Institute of Polish Language
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I rok filolgii polskiej - stacjonarne 2-go stopnia
(in Polish) Seminaria magisterskie dla I roku st. II stopnia filologii polskiej - stacjonarne 2024/2025
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): 15.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Prerequisites (description):

Having passed all subjects in the field of linguistics during the undergraduate cycle of studies (first cycle studies).

Knowledge in the field of synchronous linguistics, both descriptive and normative. Mastering the issues of lexicology, lexicography, stylistics, culture of language and descriptive grammar of the Polish language. Interest in linguistics.


Mode:

Classroom

Short description:

The seminar includes:

- analysis and description of vocabulary (both general and social one) in terms of its relationship with culture,

- reading texts on the relationship between language and culture,

- acquainting students with the principles of writing a thesis, including theoretical assumptions and methods of collecting and analyzing the research material.

In addition to 60 hours of seminar classes, the student should spend at least 120 hours to prepare for classes (reading texts, preparing the outline and short lexis analyses) and at least 60 hours for initial activities related to the preparation of the thesis (choice of subject, work plan, gathering bibliography, reading).

Full description:

Language as a way of capturing the world; the role of language in creating the world, linguistic picture of the world; categorization, evaluation.

Ways of completing the lexical resource and the needs of language users associated with it.

Relations between language and culture; linguistic and cultural relativism; cultural grammar of Anna Wierzbicka.

Commonness as a way of experiencing the world.

Ways of describing vocabulary with regard to the cultural aspect: open definition, connotations, profiling.

Semantic fields as a picture of the human perception of the world.

Perception of reality in sociolects.

Gender and language - is Polish the "masculinocentric" (anti-feminist) language?

The magic of the word - the magical function of language on the example of ritual language behaviors (in religion, politics, advertising, folk culture); the language of politics as an example of a specific view of the world.

In addition: the rules for writing a master's thesis.

Bibliography:

R. Tokarski 2013: Światy za słowami, Lublin.

R. Grzegorczykowa 1990: Pojęcie językowego obrazu świata [w:] Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin

J. Bartmiński 2013: Rola etymologii w rekonstrukcji językowego obrazu świata [w:] LingVaria VIII, nr 2 (16)

G. Lakoff, M. Johnson 1988: Metafory w naszym życiu, Warszawa

A. Markowski 1992: Leksyka wspólna różnym odmianom polszczyzny, , Wrocław

A. Wierzbicka 1991: Uniwersalne pojęcia ludzkie i ich konfiguracje w różnych kulturach [w:] Etnolingwistyka 4, red. J. Bartmiński, Lublin

K. Dejna (1980), Ile mamy języków polskich?, „Język Polski” LX

A. Wierzbicka 1999: Emocje. Język i „skrypty kulturowe” [w:] tejże: Język – umysł – kultura, Warszawa

J. Szpyra-Kozłowska, M. Karwatowska 2005: Jak Polka z Polakiem – językowe bariery w komunikacji między płciami [w:] Bariery i pomosty w komunikacji językowej Polaków, red. J. Bartmiński, U. Majer-Baranowska, Lublin 2005, s. 91-118

M. Łaziński 2005: Czy gramatyka może przeszkadzać w rozmowie kobiety i mężczyzny? [w:] Bariery i pomosty w komunikacji językowej Polaków, red. J. Bartmiński, U. Majer-Baranowska, Lublin 2005, s. 119-148

S. Grabias 1997: Język w zachowaniach społecznych, Lublin1997

E. Kołodziejek 2005: Człowiek i świat w języku subkultur, Szczecin 2005

E. Kołodziejek 1991: Ekspresywność i emocjonalność słownictwa marynarzy [w:] „Język a Kultura”, t. 4.: Funkcje języka i wypowiedzi, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, Wrocław

E. Kołodziejek (2004), Struktura języka współczesnych subkultur, "Studia Językoznawcze", t. 3, Szczecin

T. Piekot 2001: System aksjologiczny w słownictwie kulturystów, „Poradnik Językowy” 5

T. Piekot 2008: Język w grupie społecznej. Wprowadzenie do analizy socjolektu, Wałbrzych

W. Pisarek 978: Zróżnicowanie języka narodowego [w:] Encyklopedia wiedzy o języku polskim, red. S. Urbańczyk, Wrocław

A. Pajdzińska 1990: Antropocentryzm frazeologii potocznej [w:] Etnolingwistyka 3, Lublin

A. Oryńska 1988: Zasady komunikowania w gwarze więziennej – tabu i eufemizmy [w:] Język a kultura, t. I, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, Wrocław

B. Walczak 1988: Magia językowa dawniej i dziś [w:] Język zwierciadłem kultury czyli nasza codzienna polszczyzna, red. H. Zgółkowa, Poznań

A. Engelking 1991: Rytuały słowne w kulturze ludowej. Próba klasyfikacji [w:] Język a kultura 4,, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, Wrocław

A. Engelking 1988: Magiczna moc słowa w polskiej kulturze ludowej [w:] Język a kultura, t. I, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, Wrocław

K. Pisarkowa 1976: Konotacje semantyczne nazw narodowości [w:] Zeszyty Prasoznawcze 1

J. Bartmiński, J. Panasiuk 1993: Stereotypy językowe [w:] [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX w., t. II Współczesny język polski, red. J. Bartmiński

J. Bartmiński 1993: O profilowaniu i profilach raz jeszcze [w:] O definicjach i definiowaniu, red. J. Bartmiński, R. Tokarski, Lublin

R. Grzegorczykowa 1996: Filozoficzne aspekty kategoryzacji [w:] Językowa kategoryzacja świata, red. R. Grzegorczykowa, A. Pajdzińska, Lublin

J. Puzynina 1984: O elementach ocen w strukturze znaczeniowej wyrazów [w:] Biuletyn PTJ XV

K. Kłosińska 2012: Wolność, godność, własność, siła – różne konceptualizacje [w:] tejże, Etyczny i pragmatyczny. Polskie dyskursy polityczne po 1989 roku, Warszawa 2012, s. 194-197

A. Dąbrowska, Językowe ujęcie problemu aborcji […] [w:] Język a kultura, t. 11

R. Łobodzińska, Językowe ujęcie problemu aborcji […][w:] Język a kultura, t. 11

M. Seiffert, Językowe ujęcie problemu aborcji […][w:] Język a kultura, t. 11

J. Bartmiński, Podstawy lingwistycznych badań nad stereotypem [w:] Język a kultura, t. 12

K. Pisarkowa 1975: Konotacje semantyczne nazw narodowości [w:] Zeszyty Prasoznawcze 1

E. Jędrzejko 1994: Kobieta w przysłowiach, aforyzmach i anegdotach polskich [w:] Język a kultura 11, Wrocław

J. Anusiewicz 1992: Potoczność jako sposób doświadczania świata i jako postawa wobec świata [w:] Potoczność w języku i w kulturze, pod red. J. Anusiewicza i F. Nieckuli, Wrocław

R. Tokarski 2013: Światy za słowami, Lublin.

R. Grzegorczykowa 1990: Pojęcie językowego obrazu świata [w:] Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin

J. Bartmiński 2013: Rola etymologii w rekonstrukcji językowego obrazu świata [w:] LingVaria VIII, nr 2 (16)

G. Lakoff, M. Johnson 1988: Metafory w naszym życiu, Warszawa

A. Markowski 1992: Leksyka wspólna różnym odmianom polszczyzny, , Wrocław

A. Wierzbicka 1991: Uniwersalne pojęcia ludzkie i ich konfiguracje w różnych kulturach [w:] Etnolingwistyka 4, red. J. Bartmiński, Lublin

K. Dejna (1980), Ile mamy języków polskich?, „Język Polski” LX

A. Wierzbicka 1999: Emocje. Język i „skrypty kulturowe” [w:] tejże: Język – umysł – kultura, Warszawa

J. Szpyra-Kozłowska, M. Karwatowska 2005: Jak Polka z Polakiem – językowe bariery w komunikacji między płciami [w:] Bariery i pomosty w komunikacji językowej Polaków, red. J. Bartmiński, U. Majer-Baranowska, Lublin 2005, s. 91-118

M. Łaziński 2005: Czy gramatyka może przeszkadzać w rozmowie kobiety i mężczyzny? [w:] Bariery i pomosty w komunikacji językowej Polaków, red. J. Bartmiński, U. Majer-Baranowska, Lublin 2005, s. 119-148

S. Grabias 1997: Język w zachowaniach społecznych, Lublin1997

E. Kołodziejek 2005: Człowiek i świat w języku subkultur, Szczecin 2005

E. Kołodziejek 1991: Ekspresywność i emocjonalność słownictwa marynarzy [w:] „Język a Kultura”, t. 4.: Funkcje języka i wypowiedzi, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, Wrocław

E. Kołodziejek (2004), Struktura języka współczesnych subkultur, "Studia Językoznawcze", t. 3, Szczecin

T. Piekot 2001: System aksjologiczny w słownictwie kulturystów, „Poradnik Językowy” 5

T. Piekot 2008: Język w grupie społecznej. Wprowadzenie do analizy socjolektu, Wałbrzych

W. Pisarek 978: Zróżnicowanie języka narodowego [w:] Encyklopedia wiedzy o języku polskim, red. S. Urbańczyk, Wrocław

A. Pajdzińska 1990: Antropocentryzm frazeologii potocznej [w:] Etnolingwistyka 3, Lublin

A. Oryńska 1988: Zasady komunikowania w gwarze więziennej – tabu i eufemizmy [w:] Język a kultura, t. I, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, Wrocław

B. Walczak 1988: Magia językowa dawniej i dziś [w:] Język zwierciadłem kultury czyli nasza codzienna polszczyzna, red. H. Zgółkowa, Poznań

A. Engelking 1991: Rytuały słowne w kulturze ludowej. Próba klasyfikacji [w:] Język a kultura 4,, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, Wrocław

A. Engelking 1988: Magiczna moc słowa w polskiej kulturze ludowej [w:] Język a kultura, t. I, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, Wrocław

K. Pisarkowa 1976: Konotacje semantyczne nazw narodowości [w:] Zeszyty Prasoznawcze 1

J. Bartmiński, J. Panasiuk 1993: Stereotypy językowe [w:] [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX w., t. II Współczesny język polski, red. J. Bartmiński

J. Bartmiński 1993: O profilowaniu i profilach raz jeszcze [w:] O definicjach i definiowaniu, red. J. Bartmiński, R. Tokarski, Lublin

R. Grzegorczykowa 1996: Filozoficzne aspekty kategoryzacji [w:] Językowa kategoryzacja świata, red. R. Grzegorczykowa, A. Pajdzińska, Lublin

J. Puzynina 1984: O elementach ocen w strukturze znaczeniowej wyrazów [w:] Biuletyn PTJ XV

K. Kłosińska 2012: Wolność, godność, własność, siła – różne konceptualizacje [w:] tejże, Etyczny i pragmatyczny. Polskie dyskursy polityczne po 1989 roku, Warszawa 2012, s. 194-197

A. Dąbrowska, Językowe ujęcie problemu aborcji […] [w:] Język a kultura, t. 11

R. Łobodzińska, Językowe ujęcie problemu aborcji […][w:] Język a kultura, t. 11

M. Seiffert, Językowe ujęcie problemu aborcji […][w:] Język a kultura, t. 11

J. Bartmiński, Podstawy lingwistycznych badań nad stereotypem [w:] Język a kultura, t. 12

K. Pisarkowa 1975: Konotacje semantyczne nazw narodowości [w:] Zeszyty Prasoznawcze 1

E. Jędrzejko 1994: Kobieta w przysłowiach, aforyzmach i anegdotach polskich [w:] Język a kultura 11, Wrocław

J. Anusiewicz 1992: Potoczność jako sposób doświadczania świata i jako postawa wobec świata [w:] Potoczność w języku i w kulturze, pod red. J. Anusiewicza i F. Nieckuli, Wrocław

Learning outcomes:

Having finished the first year of the master's seminar, students:

- have in-depth knowledge of how the reality is conceptualized by language,

- have in-depth knowledge of the diversity of contemporary Polish,

- are able to analyze vocabulary in terms of its relationship with culture,

- know how to create semantic fields, definitions of word meanings, create categorizations, describe metaphorical mechanisms, find the valuation brought by a lexicon,

- are keen observers of phenomena occurring in the contemporary Polish,

- explain the mechanism of language processes, including globalization, internationalization, influence of mass culture and other phenomena occurring in the modern world,

- have shaped rationalist attitude to the language and its phenomena,

- chooses the subject of the master's thesis, prepares it and gathers literature.

Assessment methods and assessment criteria:

1. Presence control (80% attendance required).

2. Checking the current preparation for classes (reading), confirmed by the activity during the seminar.

3. Preparation of the lexical material from the portal www.nowewyrazy.uw.edu.pl.

4. Preparation of short analyses of three lexical units.

5. Choosing the subject of the master's thesis (in the winter semester).

6. Submission of bibliography for the MA thesis (in the summer semester).

7. Final conversation with the supervisor.

Classes in period "Academic year 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Second cycle diploma seminar, 60 hours, 10 places more information
Coordinators: Iwona Burkacka, Katarzyna Kłosińska, Dorota Zdunkiewicz-Jedynak
Group instructors: Katarzyna Kłosińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Second cycle diploma seminar - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)