Language and medicine
General data
Course ID: | 3003-C4K-GO2 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | Language and medicine |
Name in Polish: | Język i medycyna |
Organizational unit: | Institute of Polish Language |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria do wyboru dla filologii polskiej - stacjonarne 2go stopnia 2024/2025 (in Polish) Moduł "Komparatystyka" - filologia polska od cyklu 2019 - stacjonarne 2-go stopnia (in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
7.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The aim of the classes is to familiarize participants with various forms of the presence of language in medicine (and medicine in language), as well as interest in the interdisciplinary fild, defined by the rapprochement of medicine and humanities. During the classes we will get to know basic terms of medical communication and we will look for the most important linguistic aspects of the relationship between the patient and the health care professionals. We will consider how "ordinary people" (who are/become patients) talk about key phenomena associated with medicine (such as: disease, health, pain) and whether / how their language differs from the language of medicine as a science. We will also discuss the functions of metaphor in medicine. Finally, we will read and analyze selected texts according to narrative medicine (created by Rita Charon). |
Full description: |
1. Language towards medicine, medical communication and the phenomenon of disease/illness/sickness - problem recognition 2. Functions of language and utterance in a medical context (therapeutic function of the word) 3. Verbal and non-verbal communication in the doctor-patient relationship 4. Patient's perspective and stereotyping of diseases recorded in language 5. Language of the experience of pain and disease in contemporary Polish 6. Metaphor in medicine and medical communication 7. Medicalization, genetization and other forms of penetration of scientific knowledge and terminology into the general language 8. Medical professions 9. Contexts of humanistic medicine / medical humanities: an introduction to narrative medicine 10. Narrative medicine in clinical practice and didactics |
Bibliography: |
(in Polish) Broyard A., 2010, Upojony chorobą. Zapiski o życiu i śmierci, tłum. A. Nowakowska, Wołowiec. Charon R., Narrative Medicine. Honoring the Stories of Illness, Oxford University Press, New York. Charon R. i in., 2017, The Principles and Practice of Narrative Medicine, Oxford University Press, New York. Chojnacka-Kuraś M., (red.), 2019, Medycyna narracyjna. Opowieści o doświadczeniu choroby w perspektywie medycznej i humanistycznej, Warszawa. (wybrane teksty, szczególnie z części „Medycyna narracyjna w ujęciu metodologicznym”) Chojnacka-Kuraś M., 2019, Kiedy WALKA staje się PODRÓŻĄ. O przeobrażeniach metafor opisujących doświadczenie chorowania z uwzględnieniem typu i fazy choroby, [w:] „Prace Filologiczne” LXXIII, s. 33-48. Domaradzki J., 2013, O skrytości zdrowia. O problemach z konceptualizacją pojęcia zdrowie, [w:] „Hygeia Public Health” 48(4), s. 408-419. Doroszewski J., 2019, Odmiany języka medycyny, [w:] Językowe, prawne i dydaktyczne aspekty porozumiewania się z pacjentem, red. M. Kulus, A. Doroszewska, M. Chojnacka-Kuraś, Warszawa, s. 13-22. Eichelberger W., Stanisławska I., 2013, Być lekarzem, być pacjentem. Rozmowy o psychologii relacji, Warszawa. Grzegorczykowa R., 2007, O terapeutycznej funkcji mowy na tle innych funkcji wypowiedzi, [w:] Językowe, psychologiczne i etyczne aspekty komunikacji lekarza z pacjentem, red. A. Markowski, J. Majkowski, J. Meder, J. Doroszewski, warszawa, s. 7-16. Kiełkiewicz-Janowiak A., 2021, „Pacjent nie współpracuje”. Socjopragmatyka (nie)porozumienia w ochronie zdrowia, [w:] „Poradnik Językowy” 8, s. 7-22. Kaczkowski J., Jabłońska K., 2017, Żyć aż do końca. Instrukcja obsługi choroby, Warszawa. Kalanithi P., 2016, Jeszcze jeden oddech, tłum. Ł. Małecki, Kraków. Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, red. M. Nowina-Konopka, W. Feleszko, Ł. Małecki, Kraków 2018. Marczewska M., 2018, Zdrowie w świetle danych językowych, [w:] Wartości w językowo-kulturowym obrazie świata Słowian i ich sąsiadów, red. S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura. B. Żywicka, s. 189-203. Porozumienie z pacjentem. Relacje i komunikacja, red. red. J. Doroszewski, M. Kulus, A. Markowski, Warszawa 2014. (wybrane rozdziały:1, 2, 3, 4 i 5, s. 13-84) Reszka P., 2018, Mali bogowie 2. Jak umierają Polacy, Warszawa. Rybarkiewicz D., 2017, Metafora w działaniu, Łódź. Semino E. Demjén Z., Demmen J., Koller V., Payne S., Hardie A., Rayson P., 2015, The online use of Violence and Journey metaphors by patients with cancer, as compared with health professionals: a mixed methods study, [w:] „BMJ Supportive & Palliative Care” (doi:10.1136/bmjspcare-2014- 000785) Silverman J., Kurtz S., Draper J., Umiejętności porozumiewania się z pacjentami, tłum. M. Lewandowska, Kraków 2018. Sontag S., 2016, Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory, Kraków (lub inne wydanie). Stec M., 2007, Konceptualizacja pojęcia choroba w polszczyźnie, [w:] „Poradnik Językowy” 1, s. 20-32. Szawarski Z., 2007, Terapeutyczna funkcja słowa: implikacje etyczne, [w:] Językowe, psychologiczne i etyczne aspekty..., s. 25-34. Szczeklik A., 2002, Katharsis. O uzdrowicielskiej mocy natury i sztuki, Kraków. Szczeklik A., 2007, Kore. O chorych, chorobach i poszukiwaniu duszy medycyny, Kraków. Szubert M., 2019, Narracyjność choroby i nadejście medycyny jutra, [w:] „Kultura Współczesna” 4 (Homo medicus. Narracje humanistyczne w naukach medycznych), Warszawa, s. 76-92. Zawisławska M., 2011, Metafora w języku nauki. Na przykładzie nauk przyrodniczych, Warszawa. Żukowska A., 2019, Mięcho, Kraków. |
Learning outcomes: |
After completing the course, students: - use the basic terms of medical communication and narrative medicine - distinguish between the patient's and the biomedical perspective in the perception of the disease/illness - analyze and critically evaluate the metaphors relating to the disease/illness phenomenon and using the disease as the source domain - define the basic functions of utterance in a medical context - characterize the role of language in medical communication - recognize the phenomenon of medicalization in texts - analyze and interpret texts according to narrative medicine |
Assessment methods and assessment criteria: |
- case studies, discussions, lecture elements, text analysis (individual and group) The conditions for passing the classes are: - attendance and activity during classes (2 unexcused absences are allowed) - preparation of a term paper (it can be an individual or group project: 2-3 person): a selected text (e.g. literary, journalistic) interpreted in the perspective of narrative medicine or in the context of one of the topics discussed during classes |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Iwona Burkacka, Marta Chojnacka-Kuraś | |
Group instructors: | Marta Chojnacka-Kuraś | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.