Quantitative Approaches to Style: Literary Texts and Computer Stylometry
General data
Course ID: | 3003-C4TN-JK1 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | Quantitative Approaches to Style: Literary Texts and Computer Stylometry |
Name in Polish: | O stylu ilościowo, czyli teksty literackie i stylometria komputerowa |
Organizational unit: | Institute of Polish Language |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria do wyboru dla filologii polskiej - stacjonarne 2go stopnia 2024/2025 (in Polish) Moduł "Nowoczesność" - filologia polska od cyklu 2019 - stacjonarne 2-go stopnia (in Polish) Moduł "Tradycja i Nowoczesność" - filologia polska od cyklu 2024 - stacjonarne 2-go stopnia (in Polish) Moduł "Tradycja" - filologia polska od cyklu 2019 - stacjonarne 2-go stopnia (in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
7.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Wprowadzenie do stylometrii wielkoskalowej oraz metod komputerowych stylistyki. Na zaliczenie zajęć studenci stworzą w grupach własny korpus, przeprowadzą jego analizę stylistyczną i zaraportują wyniki. Szacowany nakład pracy studenta to 30h+60h = 90h. Ze względu na liczbę stanowisk w laboratorium liczba miejsc wynosi 10. Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawami metod kwantytatywnych w językoznawstwie, podstawowymi pojęciami stylistyki i podstawowymi metodami stylometrii, a także nauczą się tworzyć korpusy do badań stylistycznych i przeprowadzać podstawowe testy stylistyczne na tych korpusach. Programem wykorzystywanym do pracy będzie RStudio, obliczenia będą przeprowadzane w języku R. Pomocniczo mogą być wykorzystywane proste skrypty w pythonie i polecenia trybu konsolowego. Zakłada się, że studenci samodzielnie potrafią zainstalować program, zainstalować w nim niezbędne pakiety i korzystać z pomocy programu oraz uruchomić okno konsoli w systemie operacyjnym Windows (lub innym, z którego korzystają) oraz zapisywać wykonane zadania i przesyłać je na platformę zajęciową. W pracowni oprogramowanie zostanie zainstalowane, jednak oprogramowanie będzie konieczne do wykonywania zadań domowych i zadania zaliczeniowego. |
Mode: | Classroom |
Bibliography: |
(in Polish) Jadwiga Sambor (1977), Słowa i liczby, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk. Jadwiga Sambor i Rolf Hammerl (1990), Statystyka dla językoznawców, Warszawa: WUW. Harald R. Baayen (2014), Analyzing linguistic data. A practical guide to statistics using R, Cambridge University Press. Natalia Levchina, Jan Rybicki (2013), Stylometryczna niewidzialność tłumacza, Przekładaniec 27 , s. 61-87. Rafał L. Górski, Magdalena Król, Maciej Eder (2019), Zmiana w języku. Studia kwantytatywno-korpusowe, Kraków: IJP PAN. Maciej Eder (2014), Metody ścisłe w literaturoznawstwie i pułapki pozornego obiektywizmu – przykład stylometrii, Teksty Drugie, nr 2. Maciej Ede, Mike Kestemont, Jan Rybicki (2013), Stylometry with R: a suite of tools, Digital Humanities 2013: Conference Abstracts, Lincoln: University of Nebraska-Lincoln, s. 487-489. Witold Kieraś, Łukasz Kobyliński, Maciej Ogrodniczuk (2018) Korpusomat — a Tool for Creating Searchable Morphosyntactically Tagged Corpora Computational Methods in Science and Technology , 24/1, s. 21-27. Adam Pawłowski, red. (2023), Od Gutenberga do Zuckerberga. strony z pomocą statystyczną |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student: — wie, czym jest korpus językowy, w szczególności korpus do badań stylistycznych. - wie, czym korpus do badań stylistycznych różni się od korpusów do innych zastosowań. — umie stworzyć odpowiedni korpus za pomocą dostępnych narzędzi. — umie zinterpretować wyniki obliczeń dokonywanych za pomocą dostępnych narzędzi. — odróżnia podstawowe typy danych i umie dobrać odpowiednie testy do ich wykorzystania. — umie przeprowadzić podstawowe testy stylometryczne i je zinterpretować. — umie korzystać z dokumentacji niezbędnych programów. — zna podstawy języka R przydatne w analizie stylometrycznej. — zna i rozumie ograniczenia stosowanych metod i wykorzystywanych typów danych. — umie zaprojektować i przeprowadzić badanie stylometryczne oraz zaraportować jego wyniki. — ma podstawową wiedzę o wizualizacji danych różnych typów. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. wykonywanie zadań i testów bieżących w sali i na platformie — 30%. 2. projekt grupowy w trakcie zajęć – 20%. 3. projekt grupowy końcowy – 50%. Dozwolone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Marcin Będkowski, Iwona Burkacka, Magdalena Sykurska-Derwojed | |
Group instructors: | Magdalena Sykurska-Derwojed | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.