University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Audiology

General data

Course ID: 3003-L170AU
Erasmus code / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0910) Health, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Audiology
Name in Polish: Audiologia
Organizational unit: Institute of Polish Language
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Budowa i fizjologia narządu słuchu z uwzględnieniem pochodzenia ewolucyjnego oraz rozwoju embrionalnego. Rodzaje ubytków słuchu (przewodzeniowy, odbiorczy, mieszany). Patofizjologia, etiologia i symptomatologia wybranych schorzeń ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego. Podstawy diagnostyki ilościowej i jakościowej wad słuchu. Współczesne rozwiązania dotyczące protezowania ubytków słuchu. Rodzaje aparatów słuchowych, oprogramowanie do ich doboru oraz urządzenia wspomagające słyszenie.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest:

1. Zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami budowy i fizjologii narządu słuchu z uwzględnieniem pochodzenia ewolucyjnego oraz rozwoju embrionalnego tego narządu.

2. Omówienie rodzajów ubytku słuchu (przewodzeniowy, mieszany, odbiorczy) z wyjaśnieniem ich patofizjologii. Podział niedosłuchów odbiorczych na centralne, pozaślimakowe i ślimakowe.

3. Wyjaśnienie zjawisk charakterystycznych dla ślimakowych ubytków słuchu (objaw wyrównania głośności, upośledzenie selektywności czasowej oraz częstotliwościowej).

4. Podział badań diagnostycznych na ilościowe i jakościowe oraz subiektywne i obiektywne. Omówienie prowadzenia badań subiektywnych (akumetria, próby stroikowe, audiometria tonalna i słowna) oraz obiektywnych (audiometria impedancyjna, otoemisje akustyczne, ABR).

5. Definicja wybranych pojęć z zakresu audiometrii tonalnej (podwyższenie progu słyszenia, poziom dyskomfortu, zakres komfortowego słyszenia) i słownej (test artykulacyjny, próg rozumienia mowy).

6. Znaczenie zasad zagłuszania w audiometrii tonalnej i słownej. Pojęcia krzywej cieniowej, przesłuchu i osłabienia międzyusznego.

7. Przedstawienie odmienności diagnostyki wad słuchu u dzieci (etapy rozwoju mowy, pojęcie złotego okresu rozwoju mowy, program powszechnych przesiewowych badań słuchu u noworodków).

8. Opis etiologii i symptomatologii wybranych schorzeń ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego (wysiękowe zapalenia ucha, otoskleroza, choroba Meniere'a, guz kąta mostowo-móżdżkowego).

9. Przedstawienie współczesnych rozwiązań dotyczących protezowania ubytków słuchu (aparaty słuchowe, oprogramowanie do ich doboru, urządzenia wspomagające słyszenie).

10. Podział aparatów słuchowych (wewnątrzuszne, zauszne, zauszne ze słuchawką w przewodzie słuchowym, okularowe i pudełkowe, wzmacniające drogą przewodnictwa powietrznego i kostnego, analogowe, analogowe cyfrowo programowane i cyfrowe, linowe i nieliniowe).

11. Prezentacja idei działania implantu ślimakowego oraz implantu ucha środkowego. Omówienie wskazań do wszczepienia implantu ślimakowego.

12. Przedstawienie rodzajów urządzeń wspomagających słyszenie (systemy FM, pętle induktofoniczne, telefony dla osób niedosłyszących, łączenie aparatu słuchowego z innymi urządzeniami przez wejście DAI).

Bibliography: (in Polish)

1. Boenninghaus H., G.: "Otolaryngologia"; Springer PWN, Warszawa 1997.

2. Bystrzanowska T.: "Audiologia kliniczna"; PZWL, Warszawa1978.

3. Elberling C., Osterhammel P.: "Zastosowanie słuchowych potencjałów wywołanych w praktyce klinicznej" "; Alpicon Warszawa 1992.

4. Hojan E.: "Aparaty słuchowe". Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań.

5. Iwankiewicz S.: "Ćwiczenia z otolaryngologii:"; PZWL, Warszawa 1991.

6. Latkowski B.: "Poradnik dla protetyków słuchu". Gees, Łódź 2002.

7. Mikołajewski R.: "Oticon - 100 lat w służbie osób niedosłyszących" Oticon, Warszawa 2004.

8. Mikołajewski R.: "Wprowadzenie do audiometrii impedancyjnej"; Alpicon Warszawa 1994.

9. Pruszewicz A.: "Foniatria Kliniczna"; PZWL, Poznań 1992.

10. Pruszewicz A.: "Zarys audiologii klinicznej"; Wydawnictwo AM im. K. Marcinkowskiego, Poznań 1994.

11. Śliwińska-Kowalska M.: "Audiologia kliniczna". Mediton, Łódź 2005.

12. Zaleski T.: "Opóźniony rozwój mowy". Warszawa PZWL.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)