(in Polish) Etyka słowa
General data
Course ID: | 3003-SP-PJ-ES |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Etyka słowa |
Organizational unit: | Institute of Polish Language |
Course groups: |
(in Polish) Studia podyplomowe - Prosty język |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Wykład w trybie zdalnym. Przedmiotem zajęć będą różne rodzaje nieetycznych zachowań komunikacyjnych (jak na przykład agresja językowa, zabiegi o charakterze redukującym, inwektywy). Słuchacze poznają także podstawowe zalecenia dotyczące budowania relacji z odbiorcą zgodnie z zasadami etyki słowa. Będzie nas interesować mowa niewykluczająca wobec grup mniejszościowych: kobiet, osób z niepełnosprawnością, osób czarnoskórych, seniorów itp. |
Full description: |
(in Polish) Zagadnienia szczegółowe: 1. Obelga, obraza, zniewaga, wyzywanie. Językowe i tekstowe środki służące wyrażaniu pogardy lub deprecjonowaniu (np. metafory konwencjonalne, morfemy słowotwórcze, dobór stylu itp.). Zabiegi o charakterze redukującym (etykietyzacja stygmatyzacja, stereotypizacja, dehumanizacja, depersonifikacja). 2. Dyskurs wykluczenia vs. dyskurs tolerancji: ● Język wrażliwy na płeć; techniki neutralizacji płci w tekstach; ● Standardy pisania i mówienia o migrantach; jak powinniśmy mówić bez dyskryminacji o osobach czarnoskórych i odmiennych etnicznie?; ● Niedyskryminująca komunikacja z seniorami (problem elderspeak); ● Dobre praktyki w dyskursie dotyczącym osób z niepełnosprawnościami. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura w wyborze (dostępna na platformie Classroom): ● Benenowska, B. Morzyńska-Wrzosek, O „robaczywych” słowach, czyli nieetycznych zachowaniach językowych w mediach, „Conversatoria Linguistica”, (10), 25–39. ● B. Mikołajczyk, Wyrażenia znieważające jako leksykalne środki realizacji aktów zagrażających twarzy na przykładzie języka niemieckiego i polskiego, „Studia Germanica Gedanensia” 17, 186-197. ● J. Klyus, 2018, Inwektywy związane z nazwami części ciała we frazeologii polskiej i rosyjskiej. Analiza leksykalno-semantyczna, „Językoznawstwo” 1(12), 145-170. ● B.Sobczak , 2020, Oblicza agresji językowej w dyskursie publicznym. Próba uporządkowania pojęć, witryna RJP. ● M. Winiewski i in., 2016, Mowa nienawiści, mowa pogardy, raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych. ● Wierzbicka,2017, Trzy zasady etyki słowa, w: Etyka slowa: Wybór opracowań, red. J. Bartmiński , J. Puzynina, Lublin. ● Bartmiński ,2012,Etyka słowa a potoczny wzorzec komunikacji, online:https://rjp.pan.pl/konferencje-i-dyskusje-naukowe/1352-etyka-sowa-a-potoczny-wzorzec-komunikacji-prof-jerzy-bartmiski ● H. Sojka-Masztalerz, O inwektywach zwierzęcych w języku polskim, 2010, “Acta Uniwersitatis Wratislaviensis” nr 8(18), Wrocław, s. 11-24. ● Szpyra-Kozłowska, 2021, Nianiek, ministra … Eseje o języku i płci, Kraków. ● Poradnik równościowy (DLA URZĘDÓW I INSTYTUCJI) , 2011: A. Małocha-Krupa, Etykieta równościowa w tekstach publicznych, s. 148-166 ;P. Krysiak, Rozwój języka polskiego pod względem feminatywów,s. 182 – 189; K. Hołojda, Jak Polki postrzegają feminatywy i dlaczego jest tak źle? 190-197; A. Małocha-Krupa, Feminizacja współczesnego języka polskiego , s. 198-208 oraz A.Małocha-Krupa, Zachowuj się jak dziewczynka. Perspektywa lingwistyczna w edukacji antydyskryminacyjnej , s. 209-247. ● I. Chmura-Rutkowska, J. Szpyra-Kozłowska, Nierówność płci w języku. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli miasta szkół st. Warszawy, Warszawa 2023. ● M. Makselon, FEMINATYWY, O genderowej nowomowie słów kilka, wykład podczas konferencji TEDEX ,online: https://www.youtube.com/watch?v=MYH2qGScEVk . ● M. Ohia-Nowak, Słowo MURZYN... jako akt mowy, „PRZEGLĄD KULTUROZNAWCZY”, NR 3 (45) 2020, s. 195–212. ● Jak mówić i pisać o Afryce? 2011. ● Adamczyk, S. Czubkowska, 2021, Jak mówić i pisać o uchodźcach. Poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek, online. ● B. Szatur-Jaworska (red.), 2014, O sposobach mówienia o starości. Debata, analizy, przykłady, Warszawa. ● D. Parlak, 2017, Specyfika mowy dyskryminującej używanej wobec osób starszych (elderspeak), Warszawa. ● Dekalog mówienia o niepełnosprawności, 2015.online: https://www.olimpiadyspecjalne.pl/sites/default/files/pliki_do_pobrania/dekalog_mowienia_o_niepelnosprawnosci_0.pdf ● R. Pawelec, Jak z kulturą mówić o niepełnosprawnych? online (audycja) ● PORADNIK: JAK MÓWIĆ I PISAĆ O GRUPACH NARAŻONYCH NA DYSKRYMINACJĘ, Etyka języka i odpowiedzialna komunikacja, online: https://etykajezyka.pl/ ● M. Bańko, J. Linde, M. Łaziński, Rekomendacje dotyczące języka niedyskryminującego na Uniwersytecie Warszawskim , online. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zajęciach Studenci/Studentki ● są gotowi/gotowe uznać etyczne przesłanki wymogu przejrzystego, jasnego przekazywania informacji; ● są gotowi/gotowe uwrażliwiać innych pracowników urzędów i firm na potrzeby innych – bez względu na wiek, poziom niepełnosprawności czy poziom wykształcenia; ● potrafią budować wypowiedzi niedyskryminujące ze względu wiek, płeć, niepełnosprawność itp. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny. Do zaliczenia konieczne uzyskanie min. 50% punktów. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
WYK
WYK
SU WYK
|
Type of class: |
Lecture, 6 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Zdunkiewicz-Jedynak, Aleksandra Żurek-Huszcz | |
Group instructors: | Dorota Zdunkiewicz-Jedynak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Copyright by University of Warsaw.