University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Pragmatyka i komunikacja

General data

Course ID: 3003-SP-PJ-PK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Pragmatyka i komunikacja
Organizational unit: Institute of Polish Language
Course groups: (in Polish) Studia podyplomowe - Prosty język
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia w trybie stacjonarnym. Zajęcia dotyczą pragmatycznych aspektów komunikacji, takich jak grzeczność językowa, strategie budowania relacji z odbiorcą, empatia. Słuchacze/Słuchaczki poznają reguły dobrej rozmowy (efektywnej komunikacji ustnej) oraz zasady tworzenia tekstów z uwzględnieniem perspektywy odbiorcy i jego potrzeb, celu komunikacyjnego, wzorca gatunkowego, stopnia oficjalności oraz rodzaju medium.

Full description: (in Polish)

Na zajęciach będziemy omawiać (i ćwiczyć w praktyce) następujące zagadnienia:

1. Podstawowe pojęcia: język jako system, użycie (wypowiedź) i działalność mowna człowieka; semantyka i pragmatyka; zróżnicowanie polszczyzny; struktura sytuacji komunikacyjnej.

2. Funkcje języka i wypowiedzi (typologie oraz zastosowanie w różnego typu tekstach; style funkcjonalne polszczyzny).

3. Zachowania językowe. Zasady grzeczności językowej a rzeczywistość i potrzeby komunikacyjne odbiorców.

4. Relacyjność, środki sygnalizowania obecności nadawcy i odbiorcy w tekście (w różnych sytuacjach komunikacyjnych).

5. Reguły (i implikatury) konwersacyjne Grice’a, komunikowanie wprost i nie wprost, pozytywne i negatywne; sygnalizowanie różnych modalności i referencji w tekście.

6. Komunikacja empatyczna. Koncepcja NVC Rosenberga.

7. Cztery poziomy komunikacji w ujęciu von Thuna.

8. Przyczyny niepowodzeń komunikacyjnych. Zasady dobrej rozmowy i dobrej komunikacji pisemnej (na przykładach).

Bibliography: (in Polish)

A. Blikle, Na czym polega aktywne słuchanie? kampania: Ty mówisz, ja czuję. Dobre słowo lepszy świat.

M. Brzeziński, 2017, Biznes, czyli sztuka budowania relacji, Warszawa.

M. Falkowska, 2016, Czy istnieją językowe wykładniki empatii? Rekonesans semantyczny, Beiträge der Europäischen Slavistischen Linguistik (POLYSLAV) 19 (tekst dostępny online: https://www.academia.edu/25716640/Czy_istniej%C4%85_j%C4%99zykowe_wyk%C5%82adniki_empatii_Rekonesans_semantyczny_pre_print_version_)

H.P. Grice, 1980, Logika a konwersacja, w: Język w świetle nauki, red. B. Stanosz, Warszawa.

R. Grzegorczykowa, 2021, Język w służbie myśli. Szkice z dziejów polskiego słownictwa (rozdział 4. Działanie słowem, czyli o podstawowych funkcjach wypowiedzi i różnorodności aktów mowy, Warszawa.

M. Marcjanik, 2007, Grzeczność w komunikacji językowej, PWN, Warszawa.

Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. W. Bańkowska, A. Mikołajczuk, część I, Książka i Wiedza, Warszawa 2003.

D. Pytel-Pandey, 2019, Źródła niepowodzeń współczesnej komunikacji językowej, ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS No 3890 (tekst dostępny online: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjA59P1nZ2AAxWxFxAIHarOAK4QFnoECBAQAQ&url=https%3A%2F%2Fwuwr.pl%2Fswr%2Farticle%2Fdownload%2F4580%2F4431&usg=AOvVaw0yFVVfKdcSccSXLLGwkctt&opi=89978449),

M. B. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku życia, wydanie dowolne.

D. Zdunkiewicz-Jedynak, 2001, Akty mowy, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 269-280.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zajęciach Studenci/Studentki:

● znają zasady grzeczności językowej w komunikacji publicznej oraz reguły dostosowania cech językowych i kompozycyjnych komunikatu do sytuacji pragmatycznej;

● znają strukturę aktu komunikacji językowej oraz funkcje wypowiedzi i ich językowe wykładniki;

● znają i potrafią zastosować na przykładach koncepcje NVC Rosenberga oraz 4 poziomów komunikacji von Thuna;

● znają i rozpoznają przyczyny niepowodzeń komunikacyjnych;

● potrafią posługiwać się strategiami grzeczności adekwatnymi do sytuacji komunikacyjnej;

● potrafią dostosowywać stopień relacyjności tekstu (“widoczności” nadawcy i odbiorcy) do sytuacji komunikacyjnej;

● potrafią kierować się w komunikacji regułami empatii.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny. Do zaliczenia konieczne uzyskanie min. 50% punktów.

Practical placement: (in Polish)

Nie.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours more information
Coordinators: Dorota Zdunkiewicz-Jedynak, Aleksandra Żurek-Huszcz
Group instructors: Marta Chojnacka-Kuraś
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)