(in Polish) Wokół słów i znaczeń
General data
Course ID: | 3003-SP-PJ-WSZ |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wokół słów i znaczeń |
Organizational unit: | Institute of Polish Language |
Course groups: |
(in Polish) Studia podyplomowe - Prosty język |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia w trybie zdalnym. Zajęcia dotyczą normy leksykalnej współczesnej polszczyzny, w szczególności kwestii poprawnościowych związanych ze stylem urzędowym i korpomową. Słuchacze/Słuchaczki poznają trudności związane z posługiwaniem się w tekstach zasobami słownictwa specjalnego (jak kancelaryzmy, profesjonalizmy, słownictwo terminologiczne). Omawiane będą takie zagadnienia, jak wyrażenia omowne i redundantne, szablonowe, modne, trudności związane z wyrazami obcymi oraz problematyczne pod względem znaczeniowym użycia słów w tekstach. |
Full description: |
(in Polish) Kurs jest poświęcony zagadnieniom leksykalnym: słuchacze dowiedzą się, czym jest leksyka rozumiana gramatycznie (systemowo), jak opisuje ją leksykografia (słowniki różnych typów) oraz jakie problemy mogą się pojawić, gdy używamy słów w tekstach. Uczestnicy dowiedzą się, czym jest wyraz i czym są jednostki leksykalne niebędące wyrazami, dowiedzą się, jak słownictwo danego języka się rozbudowuje za pomocą własnych mechanizmów i pożyczek z innych języków, jak zmienia się znaczenie wyrazów i ich nacechowanie, a także jak wyrazy giną i powracają. Tematy, które pojawią się na zajęciach to: 1. Wprowadzenie do zagadnień leksykalnych: różne definicje jednostki leksykalnej, pola leksykalne, relacje semantyczne między jednostkami leksykalnymi, wartościowanie, wykorzystanie zasobów w sieci (WSJP, Słowosieć, NKJP, HASK, Monco). 2. Jak rozszerza i zmienia się znaczenie wyrazów? Metonimia i metafora a przesunięcia znaczeniowe. Zmiana wartościowania wyrazów. 3. Frazeologizmy – typologia, źródła, zasady poprawnego użycia. 4. Wyrazy, które się lubią – łączliwość wyrazów. 5. Podstawy poprawności leksykalnej – typologia błędów leksykalnych i jak ich unikać. 6. Zapożyczenia jako uzupełnienie zasobu leksykalnego. Typologia zapożyczeń. Ocena zapożyczeń. Korpomowa i brukselizmy. 7. Różne języki różne słowa - profesjonalizmy, kancelaryzmy, terminologia. 8. Językowy obraz świata – co leksyka mówi o naszej interpretacji rzeczywistości? |
Bibliography: |
(in Polish) Bartmiński, J. 2009. Językowe podstawy obrazu świata. Warszawa. Buttler, D. 1978. Życie wyrazów. Warszawa. Grzegorczykowa, R. 2011. Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. Warszawa. Kłosińska, K., 2016, Skąd się biorą frazeologizmy? Źródła frazeologizmów i mechanizmy frazeotwórcze [w:] Perspektywy współczesnej frazeologii polskiej, Poznań. Kreja, B. 2020. Wyrazy i wyrażenia. Studia i szkice z historii słownictwa, ze słowotwórstwa i kultury języka. Gdańsk. Maćkiewicz, J., 1993, Wyrazy międzynarodowe (internacjonalizmy) we współczesnym języku polskim [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław. Tokarski. R. 2013. Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej. Lublin. Zdunkiewicz-Jedynak, D. 2008. Wykłady ze stylistyki. Warszawa. Wyrwas, K., 2010, Festiwal ekskluzywnych produktów niszowych, czyli o nowszych zapożyczeniach semantycznych w polszczyźnie [w:] Współczesna polszczyzna w badaniach językoznawczych. Od leksyki do języka poezji, red. P. Zbróg, Kielce. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zajęciach Studenci/Studentki:: ● rozumieją, czym jest podsystem leksykalny języka (słownik); ● rozumieją różnice w definiowaniu jednostek leksykalnych w różnych ujęciach. ● znają i rozumieją relacje leksykalne między jednostkami; ● znają i potrafią zidentyfikować zmiany znaczeniowe wyrazów; ● znają typy zapożyczeń i potrafią ocenić wyrazy zapożyczone pod względem poprawnościowym. ● wiedzą, czym jest łączliwość leksykalna i na czym polegają błędy jej naruszenia; ● rozumieją mechanizm metafory i umieją wskazać jego funkcje w tekstach różnych typów; ● potrafią wyszukiwać definicje znaczeń w słownikach i ustalać znaczenie na podstawie kontekstu; ● potrafią opisać znaczenie nowych jednostek lub nowe sensy wyrazów funkcjonujących w polszczyźnie ● umieją wykorzystać wiedzę o słownictwie, jego nacechowaniu i niesionym wartościowaniu w komunikacji i kontaktach społecznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny. Do zaliczenia konieczne uzyskanie min. 50% punktów. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA CW
CW
CW
CW
CW
SU CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 15 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Zdunkiewicz-Jedynak, Aleksandra Żurek-Huszcz | |
Group instructors: | Magdalena Zawisławska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.