University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Child with Writing Difficulties

General data

Course ID: 3003-Z753FL1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Child with Writing Difficulties
Name in Polish: Dziecko z trudnościami w pisaniu
Organizational unit: Institute of Polish Language
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

proseminars

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest ukazanie przyczyn i charakteru trudności, na jakie napotyka dziecko w opanowywaniu pisania i czytania, ich związku ze stanem mowy i rozwoju językowego. Szczególną uwagę zwraca się na różnice między językiem mówionym a pisanym i na relacje między nimi jako źródło trudności w opanowywaniu umiejętności i uporczywie pojawiających się błędów. Student zostaje wyposażony w wiedzę i umiejętności na temat metod pracy z dzieckiem ze specyficznymi zaburzeniami w czytaniu i pisaniu, określanymi terminem dysleksja rozwojowa.

Full description: (in Polish)

I. Uświadomienie różnic między mową a pismem. Charakterystyka systemu graficznego współczesnego języka polskiego. Analiza i interpretacja błędów w pisaniu. Dysleksja rozwojowa i jej charakterystyka.

II. Student po zaliczeniu przedmiotu jest przygotowany do rozpoznawania przyczyn trudności w pisaniu, mechanizmów powstawania błędów i wspomagania rozwoju językowego dziecka. Sprawnie posługuje się terminologią specjalistyczną. Potrafi dokonać merytorycznej oceny pomocy edukacyjnych oferowanych na rynku, także mających służyć profilaktyce.

III.1. Mowa głośna. Koartykulacja

2. Mowa a pismo.

3. System graficzny języka polskiego.

4. Polszczyzna jako język alfabetyczny.

5. Relacje między głoską i literą.

6. Struktura graficzna liter.

7. Grafia złożona - wieloznaki.

8. Inwentarz grafemów i allografów.

9. Typy znaków graficznych: fonogramy, ideogramy, logogramy, piktogramy.

10. System (orto)graficzny a system fonologiczny współczesnej polszczyzny.

11. Neuro-psycho-fizjologiczne uwarunkowania mowy i pisma.

12. Pojęcie gotowości i dojrzałości do nauki czytania i pisania.

13. Świadomość językowa a świadomość fonologiczna. 14.Trening świadomości fonologicznej.

15. Stan mowy i języka a poziom pisma.

16. Dysgrafia i dysortografia. Dysleksja rozwojowa.

17. Metody pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się.

18. Kryteria oceny pomocy edukacyjnych.

19. Profilaktyka. Metody wspomagające rozwój językowy dziecka.

20. Testy i próby badawcze do diagnozy i terapii dzieci z trudnościami w nabywaniu umiejętności czytania i pisania.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)