Child with Writing Difficulties
General data
Course ID: | 3003-Z753FL1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Child with Writing Difficulties |
Name in Polish: | Dziecko z trudnościami w pisaniu |
Organizational unit: | Institute of Polish Language |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | proseminars |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest ukazanie przyczyn i charakteru trudności, na jakie napotyka dziecko w opanowywaniu pisania i czytania, ich związku ze stanem mowy i rozwoju językowego. Szczególną uwagę zwraca się na różnice między językiem mówionym a pisanym i na relacje między nimi jako źródło trudności w opanowywaniu umiejętności i uporczywie pojawiających się błędów. Student zostaje wyposażony w wiedzę i umiejętności na temat metod pracy z dzieckiem ze specyficznymi zaburzeniami w czytaniu i pisaniu, określanymi terminem dysleksja rozwojowa. |
Full description: |
(in Polish) I. Uświadomienie różnic między mową a pismem. Charakterystyka systemu graficznego współczesnego języka polskiego. Analiza i interpretacja błędów w pisaniu. Dysleksja rozwojowa i jej charakterystyka. II. Student po zaliczeniu przedmiotu jest przygotowany do rozpoznawania przyczyn trudności w pisaniu, mechanizmów powstawania błędów i wspomagania rozwoju językowego dziecka. Sprawnie posługuje się terminologią specjalistyczną. Potrafi dokonać merytorycznej oceny pomocy edukacyjnych oferowanych na rynku, także mających służyć profilaktyce. III.1. Mowa głośna. Koartykulacja 2. Mowa a pismo. 3. System graficzny języka polskiego. 4. Polszczyzna jako język alfabetyczny. 5. Relacje między głoską i literą. 6. Struktura graficzna liter. 7. Grafia złożona - wieloznaki. 8. Inwentarz grafemów i allografów. 9. Typy znaków graficznych: fonogramy, ideogramy, logogramy, piktogramy. 10. System (orto)graficzny a system fonologiczny współczesnej polszczyzny. 11. Neuro-psycho-fizjologiczne uwarunkowania mowy i pisma. 12. Pojęcie gotowości i dojrzałości do nauki czytania i pisania. 13. Świadomość językowa a świadomość fonologiczna. 14.Trening świadomości fonologicznej. 15. Stan mowy i języka a poziom pisma. 16. Dysgrafia i dysortografia. Dysleksja rozwojowa. 17. Metody pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się. 18. Kryteria oceny pomocy edukacyjnych. 19. Profilaktyka. Metody wspomagające rozwój językowy dziecka. 20. Testy i próby badawcze do diagnozy i terapii dzieci z trudnościami w nabywaniu umiejętności czytania i pisania. |
Copyright by University of Warsaw.