University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of the region - Balkans

General data

Course ID: 3005-KL1DBAZ
Erasmus code / ISCED: 08.901 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Humanities (except languages), not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of the region - Balkans
Name in Polish: Dzieje regionu - Bałkany
Organizational unit: Institute of Western and Southern Slavic Studies
Course groups: (in Polish) Harmonogram zajęć Slawistyki
Obligatory Courses (the 1st year of BA studies)
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

The aim of the lecture is to present general events and changes that have influenced Slavonic cultures in the Balkans. The course is to provide students not only with knowledge of history, but also with methods of evaluating visions of the past. The course focuses on the cultures of Serbia, Bulgaria, Macedonia and Montenegro, in their contemporary context. It aims at clarifying the main elements of the formation process of cultural heritage transmission as well as that of symbolic systems which founded these nations’ respective identities.

Full description:

The aim of the lecture is to present the general history of events and changes that occurred in the Balkan territories. The course is to provide students not only with historical knowledge, but also with methods of evaluating visions of the past. The initial classes will focus on the problems of worldviews and mindsets, ways in which history is written (history shall be seen as narration embedded in a particular socio-political context). The course focuses on the cultures of Serbia, Bulgaria, Macedonia and Montenegro, in their contemporary context. Subsequent lectures aim at clarifying the general character of formation process of cultural heritage transmission as well as that of symbolic systems which founded these nations’ respective identities. Emphasis will be put on elements, people, and events that constitute the living memory, i.e. which have become instrumental either in self-defining cultural narratives of the Slavic nations in the Balkans, or in forming of contention areas. The series of lectures is planned in a chronological perspective, so as to consider primarily the issues of continuity and change (process of long-term process and civilization change). An important part of the curriculum is to provide factual information (geography and geopolitics of the Balkans).

Bibliography: (in Polish)

Čolović Ivan, Bałkany – terror kultury, Wołowiec 2007

Čolović Ivan, Polityka symboli: eseje o antropologii politycznej, Kraków 2001

Dąbek-Wirgowa Teresa, Pochwała prostaczka w literaturze bułgarskiej XVIII i XIX wieku, [w:] Kategoria narodu w kulturach słowiańskich, red. T. Dąbek-Wirgowa, A. Makowiecki, Warszawa 1993, s. 61-69

Dąbrowska-Partyka Maria, Świadectwa i mistyfikacje, Kraków 2003 (eseje dot. kultury serbskiej)

Domańska E., Wrzosek W., Topolski J., Między modernizmem a postmodernizmem: historiografia wobec zmian w filozofii historii, Poznań 1994

Falski Maciej, Zawłaszczanie przestrzeni miejskiej a destrukcja kultury Bośni. „Slavia Meridionalis” 8, red. G. Szwat-Gyłybow, Warszawa 2008, s. 137–154

Gellner Ernest, Narody i nacjonalizm, Warszawa 1991

Gil Dorota, Prawosławie, historia, naród : miejsce kultury duchowej w serbskiej tradycji i współczesności, Kraków 2005

Inalcik Halil, Imperium osmańskie: epoka klasyczna 1300-1600, Kraków 2006

Kodeks cesarza Stefana Duszana

Jelavich Barbara, Historia Bałkanów, t. 1: wiek XVIII i XIX; t. 2: wiek XX, Kraków 2005

Jezernik Bożidar, Dzika Europa. Bałkany w oczach zachodnich podróżników, Kraków 2011

Jezernik Bożidar, Naga Wyspa. Gułag Tity, Wołowiec 2013

Leksykon tradycji bułgarskiej, red. G. Szwat-Gyłybowa, Warszawa 2011.

Malcolm Noel, Kosovo. A Short History (różne wydania)

Mazower Mrk, Saloniki, miasto duchów, Czarne 2017

Muhle Eduard, Słowianie: rzeczywistość i fikcja wspólnoty, Warszawa 2020

Naród i kultura : antologia esejów i artykułów o narodzie i kulturze bułgarskiej, red. W. Gałązka, Kraków 1986

Njegoš Petar Petrović, Górski wieniec

Paisij Hilendarski, Słowianobułgarska historia, przeł. F. Korwin Szymanowski, Warszawa 1981

Pasterze wiernych Słowian: święci Cyryl i Metody, wybór i oprac. A. Naumow, Kraków 1995 (wybór)

Podhorodecki Leszek, Jugosławia: dzieje narodów, państw i rozpad federacji, Warszawa 2000

Rapacka Joanna, Godzina Herdera. O Serbach, Chorwatach i idei jugosłowiańskiej, Warszawa 1995

Stawowy-Kawka Irena, Historia Macedonii, Wrocław 2000

Sujecka Jolanta, Bułgarska przestrzeń narodowa, w: Język, literatura i kultura Słowian – dawniej i dziś. T. III: Litteraria, red. B. Zieliński, Poznań 2001, s. 219–224

Sujecka Jolanta (red.), Macedonia: Land, Region, Borderland, Warszawa 2013

Szwat-Gyłybowa Grażyna, Haeresis Bulgarica w bułgarskiej świadomości kulturowej XIX i XX wieku, Warszawa 2008 (wybór)

Szwat-Gyłybowa Grażyna (red.), Leksykon idei wędrownych na słowiańskich Bałkanach, tom I-X (wybrane hasła), Warszawa 2018-2020.

Taczyńska Katarzyna, Dowcip trwający dwa i pół roku, Warszawa 2016.

Todorova Maria, Bałkany wyobrażone, Wołowiec 2008

Wasilewski Tadeusz, Historia Bułgarii, Wrocław 1988

Wituch Tomasz, Bałkany – szkic definicji, „Dzieje Najnowsze”, 1998, 2, s. 135–144

Wróbel Piotr, Kościół bośniacki i jego znaczenie dla politycznego położenia Bośni w XIII-XIV wieku, „Portolana. Studia Mediterranea”, vol. 2, red. D. Qirini-Popławska, Kraków 2006, s. 159-174

Zacharias M., Chorwacka „wiosna” i serbski „liberalizm”. Konflikty polityczne w Jugosławii na początku lat siedemdziesiątych, „Dzieje Najnowsze”, 2000, 2

Zacharias Michał J., Komunizm, federacja, nacjonalizmy: system władzy w Jugosławii 1943-1991: powstanie, przekształcenia, rozkład, Warszawa 2004

Zalewski Krzysztof, Naród, religia, rasa. Muzułmanskie ideologie i ruchy pogranicza..., Warszawa 2010

Żywot Konstantyna, w: Żywoty Konstantyna i Metodego, przeł. i komentarz T. Lehr-Spławiński, Warszawa 2000 (wyd. 1: 1959)

Learning outcomes:

Students will gain basic knowledge on Balkan history as well as ability to recognize the symbols, figures and places crucial for identity narrations and the shaping of visions of the past. The students should be able to grasp the characteristics specific aspects of these three cultures, aspects which proved constitutive in the forming of their respective contemporary societies, as well as indicate the significant moments in the history of countries/cultures of the area. Participants will gain knowledge on ethnic relations in these countries and be prepared to characterize the problematic areas or sources of conflicts. Knowledge of regional geography should also be enhanced.

Assessment methods and assessment criteria:

Term examination (written test and oral exam). Tests consist of tasks focusing primarily on the knowledge of facts. The final oral exam is intended to confirm the general understanding and interpretative skills as to interpretation of historical data, the knowledge of the most significant social transformations and of the forming of contemporary Balkan Slavonic cultures.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 60 hours more information
Coordinators: Maciej Falski
Group instructors: Maciej Falski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Mode:

Classroom

Notes: (in Polish)

Materiały pomocnicze (prezentacje, teksty źródłowe, teksty uzupełniające) będą zamieszczane na platformie Kampus2.

Classes in period "Academic year 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 60 hours more information
Coordinators: Maciej Falski
Group instructors: Maciej Falski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Full description: (in Polish)

W roku akademickim 2024/2025 wykład koncentruje się na historii wschodniej części obszaru bałkańskiego. Wiele miejsca poświęcimy historii Bułgarii, Macedonii, Serbii i Grecji oraz pogranicza wpływów osmańskich (Bośnia, Chorwacja, Dalmacja). Wykłady dotyczą przede wszystkim zjawisk długiego trwania, procesów i zjawisk istotnych z perspektywy współczesności, a więc tego, co stoi u genezy dzisiejszego ładu społecznego i politycznego w regionie.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)