University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Knowledge about art of Serbia

General data

Course ID: 3005-KL1WOSE
Erasmus code / ISCED: 08.901 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Humanities (except languages), not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Knowledge about art of Serbia
Name in Polish: Wiedza o sztuce Serbii
Organizational unit: Institute of Western and Southern Slavic Studies
Course groups: Obligatory Course for the A-language Group (the 1st year of BA studies)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Warsztat ma za zadanie dać słuchaczom ogólną orientację w zagadnieniach z zakresu historii sztuki i estetyki, a także podstawowe narzędzia analizy różnych dzieł sztuki (ze szczególnym uwzględnieniem analizy ikonologicznej). Uwrażliwić na specyfikę i zróżnicowanie ikonosfery danego kraju. Zaznajomić z kanonem artystycznym w kontekście zjawisk kulturowych regionu i Europy.

Full description: (in Polish)

Przedmiotem zajęć jest syntetyczny przegląd zjawisk z zakresu sztuk wizualnych, decydujących o specyfice serbskiej kultury artystycznej, rozpatrywanej w kontekście procesów historyczno-cywilizacyjnych regionu Bałkanów oraz w relacji do nurtów rozwojowych sztuki w Europie. Na podstawie analizy dzieł, praktyk artystycznych, form estetycznych, biografii twórczych itp., reprezentatywnych dla lokalnej kulturosfery uczestnicy będą poznawać główne nurty rozwojowe serbskiego uniwersum symbolicznego stanowiącego pole formowania oraz ekspresji tożsamości kulturowej i narodowego autowizerunku Serbów.

Zakres tematów

1. Definicje. Doświadczenie sztuki. Metody analizy i interpretacji dzieł plastycznych.

2. Wizualne formy ekspresji (gatunki, style, funkcje) w kulturze serbskiego średniowiecza.

3. Przemiany ikonosfery Bałkanów pod wpływem estetyki osmańskiej.

4. Formowanie narodowego kanonu sztuki.

5. Sztuka a modernizacja kultury wizualnej w Serbii XX wieku.

6. Plastyka ludowa w procesie wytwarzania wizualnych kodów serbskiej tożsamości kulturowej.

7. Społeczne zaangażowanie sztuk wizualnych.

8. Przemiany geografii artystycznej w Serbii pod wpływem przemian polityczno-cywilizacyjnych.

9. Instytucje sztuki w Serbii w XX i XXI w.

10. Działania twórcze studentów inspirowane sztuką Serbii.

Bibliography: (in Polish)

Przykładowa literatura:

Vojislav Mole, Sztuka Słowian południowych, Wrocław 1962.

Eugeniusz Trubieckoj, Kolorowa kontemplacja, przeł. H. Paprocki, Warszawa 1998.

Paweł Floreński, Ikonostas i inne szkice, przeł. Z. Podgórzec, Warszawa 1981.

Leonid Uspienski, Teologia ikony, przeł. M. Żurowska, Poznań 1993.

Piotr Piotrowski, Awangarda w cieniu Jałty, Poznań 2005.

Miško Šuvaković, Pojmovnik moderne i postmoderne likovne umetnosti i teorije posle 1950 godine, Beograd - Novi Sad 1999.

Miško Šuvaković, Konceptualna umetnost, Novi Sad 2007.

Slavomir Vojinović, Naiva u Srbiji. Slikari, vajari, Beograd 1991.

Daniel J. Goulding, Jugoslovensko filmsko iskustvo, 1945—2001, Zagreb 2004.

Magdalena Bogusławska, Obraz władzy we władzy obrazu. Artystyczne konceptualizacje wizerunku Josipa Broza Tity, Kraków – Warszawa 2015; Współczesna sztuka wizualna w Serbii – redefinicje tożsamości i kierunki instytucjonalizacji, [w:] B. Zieliński (red.), Krajobraz po transformacji, vol. 1, red. B. Zieliński, Poznań 2018, 215–228.

Ewa Wróblewska-Trochimiuk, Strategie kreowania wroga w serbskim plakacie propagandowym w latach 1944–1948, [w:] M. Bogusławska, Z. Grębecka (red.), Komunistyczni bohaterowie, t. 2: Przemiana, bunt, odrzucenie, 239–250. Warszawa:

Grzegorz Dziamski, Artystyczne interwencje w przestrzeń miejską, [w:] E. Rewers (red.), Miasto w sztuce – sztuka miasta. Kraków: Universitas 2010, 285–306.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu przedmiotu (warsztatu) student:

WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI

– analizuje dzieła sztuk pięknych

-- posiada podstawowy zasób pojęć z historii i teorii sztuki

– rozpoznaje specyfikę sztuki kraju

-- potrafi wskazać kierunki inspiracji i oddziaływań zewnętrznych

– wyjaśnia dynamikę rozwoju artystycznego kraju

POSTAWY

-- jest świadomym i kompetentnym obserwatorem zjawisk i procesów estetycznych

-- umie dokonać oceny wartości estetycznej danego artefaktu

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywne uczestnictwo w czasie zajęć, dowodzące umiejętności zastosowania podstawowych narzędzi służących do analizy zjawisk artystycznych oraz znajomości literatury przedmiotu. Zaliczenie testu końcowego.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)