University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Linguistic analysis of a paper

General data

Course ID: 3005-KL2JAT
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Linguistic analysis of a paper
Name in Polish: Językoznawcza analiza tekstu
Organizational unit: Institute of Western and Southern Slavic Studies
Course groups: Obligatory Courses (the 1st year of BA studies)
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest nauczenie studentów analizowania tekstów za pomocą narzędzi językoznawczych, zapoznanie ich z językoznawczymi paradygmatami badawczymi oraz wskazanie na różnice w badaniu tekstu w zależności od wyboru paradygmatu badawczego. W efekcie studenci będą umieli przeprowadzić prostą analizę językoznawczą tekstu na podstawie najważniejszych ujęć teoretyczno-metodologicznych stosowanych w językoznawstwie.

Full description: (in Polish)

Przedmiot dąży do kształtowania praktycznych umiejętności studentów w zakresie łączenia wiedzy lingwistycznej z analizą tekstów różnego rodzaju. Na zajęciach przedstawiane są nowożytne dzieje językoznawstwa z emfazą na aspekt stosowany wielkich refleksji teoretycznych, z pokazaniem możliwości, jakie dają badaczom poszczególne podejścia i metodologie.

Przedmiot ma na celu rozwijanie praktycznych umiejętności studentów w zakresie łączenia wiedzy lingwistycznej z analizą różnorodnych tekstów. Podczas zajęć skupiamy się na prezentacji nowożytnych dziejów językoznawstwa, przykładając szczególną wagę do aspektu praktycznego wielkich refleksji teoretycznych. Celem jest również ukazanie różnych podejść i metodologii, które otwierają przed studentami nowe możliwości badawcze.

Zajęcia koncentrują się wokół problematyki typu:

1) kierunki strukturalistyczne językoznawstwa ogólnego;

2) kierunki formalistyczne: model generatywny;

3) językoznawcze teorie dyskursu: analiza dyskursu;

4) teorie pragmatyczne: akty mowy, intencja komunikacyjna;

5) semantyka leksykalna i metajęzyk semantyczny;

6) językoznawstwo kognitywistyczne, etnolingwistyka kognitywna.

Bibliography: (in Polish)

Paveau, Marie-Anne; Sarfati, Georges-Elia: Wielkie teorie językoznawcze.[...], Kraków, 2009.

---

Apresjan, Jurij: Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka. Warszawa, 2000.

Grice, Paul: "Logika a konwersacja", w: Język w świetle nauki; red. B. Stanosz. Warszawa, 1980 (s. 91-114).

Lakoff, George: Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne. Co kategorie mówią nam o umyśle. Krakow, 2012.

Lyons, Jack: Chomsky. Warszawa, 1998.

van Dijk, Teuna: Dyskurs jako struktura i proces. Warszawa, 2009.

Wierzbicka, Anna: Semantyka: Jednostki elementarne i uniwersalne. Lublin, 2006.

Learning outcomes: (in Polish)

Student zna i rozumie:

- podstawową terminologię językoznawstwa;

- główne linie rozwojowe językoznawstwa,

- najważniejsze koncepcje współczesnego językoznawstwa oraz ich aparat metodologiczny.

Student potrafi:

- samodzielnie wyszukać, ocenić i wykorzystać informacje na tematy językoznawcze z różnych źródeł pisanych i elektronicznych, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej;

- dobrać stosowny paradygmat badawczy do analizy językoznawczej tekstu;

- przeprowadzić prostą analizę lingwistyczną tekstu.

Kompetencje społeczne:

- absolwent jest gotów do samodzielnego rozwijania swojej wiedzy i umiejętności.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Regularne przygotowanie do zajęć i aktywność.

Zaliczenie testów śródsemestralnych

Końcowa praca pisemna.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Iliana Genew-Puhalewa
Group instructors: Iliana Genew-Puhalewa
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Bibliography: (in Polish)

Dodatkowa literatura zostanie podana uczestnikom w trakcie zajęć.

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Iliana Genew-Puhalewa
Group instructors: Iliana Genew-Puhalewa
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)