Wiedza o sztuce Serbii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KL2WOSE |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.902
|
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o sztuce Serbii |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Zajęcia specjalnościowe na pierwszym roku studiów licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi wprowadzenie do dziejów sztuki Serbii i jest dopełnieniem wykładu Dzieje regionu – czynniki przemian kulturowych. Ma na celu ukazanie specyfiki sztuk plastycznych, architektury i twórczości muzycznej kraju na tle zjawisk charakterystycznych dla regionu i Europy, w ujęciu historycznym. |
Pełny opis: |
Warsztat ma za zadanie dać słuchaczom ogólną orientację w zagadnieniach z zakresu historii sztuki i estetyki, a także podstawowe narzędzia analizy różnych dzieł sztuki (ze szczególnym uwzględnieniem analizy ikonologicznej). Ma uwrażliwić na specyfikę i zróżnicowanie ikonosfery danego kraju. Służy zaznajomieniu z kanonem artystycznym w kontekście zjawisk kulturowych regionu i Europy. Tematy: I. Podstawy analizy dzieła wizualnego. II. Sztuka średniowieczna w Serbii – malarstwo ikoniczne, freski, architektura sakralna, iluminacje książek (wzorce bizantyńskie) (X3 jednostki zajęciowe). III. Zabytki średniowiecznej sztuki sepulkralnej na obszarze dzisiejszej Bośni i Hercegowiny oraz Czarnogóry. IV. Przemiany sztuki serbskiej pod wpływem europejskiego renesansu. V. Problem serbskiego baroku – barok w Zatoce Kotorskiej i na ziemiach północnych. Barokowa poezja wizualna i nawiązania do niej w poezji współczesnej. (x2) VI. Sztuka sakralna późnego średniowiecza na ziemiach północnych (monastery Fruškiej Gory). VII. Serbia w kręgu sztuki islamu – architektura, sztuki plastyczne, zdobnictwo, estetyka użytkowa. Kody symboliczne islamu w działach plastycznych i poetyckich. (x2) VIII. Europejskie tendencje w malarstwie serbskim XVIII wieku. Przemiany ikony a rozwój malarstwa portretowego. IX. W służbie idei narodowej – serbska sztuka patriotyczna. Tendencje formalne: realizm i symbolizm. Tematy. Autorzy. Formowanie się kanonu serbskiej sztuki narodowej. (x 2) X. Grupy artystyczne w Serbii I połowy XX wieku (modernizm, awangarda). (x 3) XI. Sztuka w służbie ideologii – jugosłowiańskie wcielenia socrealizmu XII. Sztuka ludowa a twórczość artystów „naiwnych” (w Jugosławii i Serbii). (x2) XIII. Jugosłowiańska sztuka konceptualna i postkonceptualna (twórcy, grupy, dzieła, inspiracje). XIV. Wobec kanonu – najważniejsze formy prezentacji i instytucjonalizacji sztuki serbskiej (muzea, galerie, wystawy). XV. Tendencje rozwojowe w dziejach teatru serbskiego. XVI. Współczesny serbski teatr poszukujący. |
Literatura: |
Vojislav Mole, Sztuka Słowian południowych, Wrocław 1962. Eugeniusz Trubieckoj, Kolorowa kontemplacja, przeł. H. Paprocki, Warszawa 1998. Paweł Florencki, Ikonostas i inne szkice, przeł. Z. Podgórzec, Warszawa 1981. Leonid Uspienski, Teologia ikony, przeł. M. Żurowska, Poznań 1993. Piotr Piotrowski, Awangarda w cieniu Jałty, Poznań 2005. Socrealizm – fabuły, komunikaty, ikony, red. K. Stępnik, M. Piechota, Lublin 2006. Miško Šuvaković, Pojmovnik moderne i postmoderne likovne umetnosti i teorije posle 1950 godine, Beograd - Novi Sad 1999. Miško Šuvaković, Konceptualna umetnost, Novi Sad 2007. Bešar Ajvayoglu, Islamska estetika, Skopje 2002. Slavomir Vojinović, Naiva u Srbiji. Slikari, vajari, Beograd 1991. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu (warsztatu) student: WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI – analizuje dzieła sztuk pięknych – posiada podstawowy zasób pojęć z historii i teorii sztuki – rozpoznaje specyfikę sztuki serbskiej – potrafi wskazać kierunki inspiracji i oddziaływań zewnętrznych – wyjaśnia dynamikę rozwoju artystycznego w Serbii POSTAWY – jest świadomym i kompetentnym obserwatorem zjawisk i procesów estetycznych – umie dokonać oceny wartości estetycznej danego artefaktu |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecności. Aktywne uczestnictwo w czasie zajęć, dowodzące znajomości literatury przedmiotu. Zaliczenie kolokwium semestralnego i testu końcowego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.