Analysis of a literary text
General data
Course ID: | 3005-KL3ANAL |
Erasmus code / ISCED: |
08.901
|
Course title: | Analysis of a literary text |
Name in Polish: | Analiza tekstu literackiego |
Organizational unit: | Institute of Western and Southern Slavic Studies |
Course groups: |
Obligatory Course for the A-language Group (the 1st year of BA studies) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot o charakterze kursu wstępnego ma za zadanie wprowadzić studenta w świat pojęć związanych z analizą tekstu literackiego. Przygotowuje do wykładu, dotyczącego literatury danego kraju oraz innych przedmiotów związanych z analizą tekstu kulturowego, zwłaszcza o charakterze literackim. W ramach kursu dokonywane są interpretacje najważniejszych dzieł literackich powstałych w danym kręgu kulturowym z uwzględnieniem kontekstu kulturowego kraju oraz wykorzystaniem odpowiedniej aparatury pojęciowej. |
Full description: |
(in Polish) Podczas ćwiczeń studenci zapoznają się z istotnymi pracami z zakresu poetyki oraz uczą się praktycznego stosowania narzędzi, rozwijając umiejętność rozumienia i interpretowania tekstu literackiego. Materiałem interpretacyjnym są wybitne utwory, reprezentujące literaturę słoweńska, powstałe w wieku XIX i XX (prozatorskie, poetyckie i dramatyczne), przełożone na język polski. W interpretacjach zwraca się uwagę na kontekst kulturowy i literacki. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Warszawa 1990. 2. B. McElroy, Groteska i jej współczesna odmiana, tłum. M. Fedewicz, w: Groteska, red. M. Głowiński, Gdańsk 2003. 3. D.S. Muecke, Ironia: podstawowe klasyfikacje, tłum. G. Cendrowska, „Pamiętnik Literacki”, z. 1, 1986. 4. E. Kasperski, Tekst widowiskowy (Z problemów poetyki dramatu), w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybr. i oprac. J. Degler, Wrocław 1988. 5. F. Stanzel, Sytuacja narracyjna i epicki czas przeszły, w: Poetyka. Wybór materiałów, red. A. Kubale, E. Nawrocka, Gdańsk 1997. 6. G. Genette, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, tłum. T. Stróżyński, A. Milecki, Gdańsk 2014. 7. H. Markiewicz, Czas i przestrzeń w utworach narracyjnych; Postać literacka, w: tegoż, Wymiary dzieła literackiego, Wrocław 1984. 8. I. Sławińska, Główne problemy struktury dramatu, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybr. i oprac. J. Degler, Wrocław 1988. 9. K. Dybciak, Inwazja eseju, „Pamiętnik Literacki”, z. 4, 1977. 10. K. Ruta-Rutkowska, Dramatyczne gry w podmiot, „Teksty Drugie”, nr 1-2, 1999. 11. K. Wyka, Czas powieściowy, Teoria czasu powieściowego, w: Poetyka. Wybór materiałów, red. A. Kubale, E. Nawrocka, Gdańsk 1997. 12. M. Dłuska, Wiersz, w: tejże, Studia i rozprawy, t. 1, Kraków 1970. 13. M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Zarys teorii literatury, Warszawa 1972. 14. M.R. Mayenowa, O sztuce czytania wierszy, Warszawa 1964. 15. Nowela, opowiadanie, gawęda. Interpretacje małych form narracyjnych, red. K. Bartoszyński, M. Jasińska-Wojtkowska, S. Sawicki, Warszawa 1979. 16. S. Balbus, Zagłada gatunków, w: Genologia dzisiaj, red. W. Bolecki, I. Opacki, Warszawa 2000. 17. T. Dobrzyńska, Granice metafory, w: Metafora, red. M. R. Mayenowa, Wrocław 1984. 18. T. Wroczyński, Esej – zarys teorii gatunku, „Przegląd Humanistyczny” , z. 5/6, 1986. 19. Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Kraków 2007. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student/studentka: -posiada podstawowy zasób pojęć i wiedzy z zakresu poetyki -rozpoznaje strukturę dzieła literackiego, określa znaczenie jej elementów -rozpoznaje specyfikę literatury kraju -krytycznie analizuje i interpretuje tekst literacki -umie wyjaśnić jego powiązanie z kontekstem kulturowym -dostrzega inne niż tylko genetyczna możliwości analiza dzieła literackiego -jest uwrażliwiony na wartości estetyczne tekstu -potrafi unikać podstawowych błędów czytelnika naiwnego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywne uczestnictwo w zajęciach, dowodzące znajomości literatury przedmiotu. Napisanie pracy semestralnej, będącej analizą interpretacyjną wybranego dzieła literackiego i spełniającą wymogi pracy akademickiej (ok. 10 tys. znaków). Możliwa jedna nieobecność, pozostałe powinny być usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim. |
Copyright by University of Warsaw.