Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura współczesna - Chorwacja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3005-KU6LCH
Kod Erasmus / ISCED: 09.204 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura współczesna - Chorwacja
Jednostka: Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej
Grupy: Zajęcia specjalnościowe: pierwszy rok studiów magisterskich
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: chorwacki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student/ka posługuje się językiem chorwackim na poziomie B2 lub wyższym. Zna historię Chorwacji i historię literatury chorwackiej do końca XX wieku. Orientuje się w podstawowych zagadnieniach kultury chorwackiej.


Student/ica se služi hrvatskim jezikom na razini B2 i višoj. Poznaje hrvatsku povijest i povijest hrvatske književnosti do kraja 20. stoljeća. Kompetentna je u osnovnim pitanjima hrvatske kulture.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs poświęcony jest zagadnieniom współczesnego życia literackiego w Chorwacji. Podczas spotkań omówione zostaną wybrane teksty literackie, eseje polemiczne i inne teksty źródłowe. Literatura jest tu rozumiana jako integralna część komunikacji kulturowej oraz miejsce tworzenia i renegocjowania wartości społecznych. Ważną część zajmie analiza współczesnych zjawisk na polu literackim, takich jak reklama, nowe formy dystrybucji, e-literatura itp.

Kolegij je posvećen pitanjima suvremenoga književnog života u Hrvatskoj. U okviru sastanaka razmatrat će se odabrani književni tekstovi, polemički eseji i drugi izvorni tekstovi. Književnost se shvaća ovdje kao sastavni dio kulturne komunikacije i mjesto stvaranja te renegocijacije društvenih vrijednosti. Važan dio zauzet će analiza suvremenih pojava u književnom polju, kao što je reklama, novi oblici distribucije, e-književnost i slično.

Pełny opis:

Kurs poświęcony jest badaniu współczesnych zjawisk zachodzących w kulturze chorwackiej poprzez interpretację tekstów literackich i paraliterackich.

Literatura straciła obecnie swoje uprzywilejowane miejsce, które zyskała w XIX wieku jako główny wyraz kultury narodowej. Od czasu ponowoczesnych nurtów oraz po rewolucji, jaką przyniosły nowe media elektroniczne, pisarze próbują znaleźć nowe miejsce dla twórczości literackiej. Dzieła i pole literackie jako całość są coraz częściej uznawane za jedną z form komunikacji społecznej. Dlatego pojawiła się potrzeba analizy nowych zjawisk, które do niedawna rzadko były uwzględniane w historii literatury. Te zagadnienia to np. problem rynku literackiego i reklamy, rola państwa w regulowaniu i (de)stabilizowaniu rynku literackiego, związek między płcią a literaturą.

Dla chorwackiego kontekstu ważne są również inne zjawiska, takie jak „ratno pismo” czy twórczość autorów bośniackich i ich recepcja w Chorwacji. W czasie wojny z lat 90. i po niej aktualna stała się kwestia roli intelektualisty, czyli związku pisarzy ze środowiskiem politycznym. Wymienione zagadnienia tworzą ramy, w których uczestnicy kursu będą próbowali znaleźć odpowiedzi na zadane pytania oraz odnaleźć nowy sposób analizy tekstów, aby w rezultacie móc głębiej i dokładniej komentować współczesną kulturę chorwacką.

Kolegij je posvećen proučavanju suvremenih pojava u hrvatskoj kulturi preko interpretacije književnih i paraliterarnih tekstova.

Književnost je u suvremeno doba izgubila svoje privilegirano mjesto koje je zadobila još u 19. stoljeću kao magistralni izraz nacionalne kulture. Od vremena postmodernih strujanja i nakon revolucije koju su donijeli novi elektronski mediji književnici se trude pronaći novo mjesto za književno stvaranje. Djela i literarno polje u cjelini sve se više smatraju jednim od vidova društvene komunikacije. Stoga postoji potreba za analizom novih pojava koje se donedavna rijetko uzimale u obzir u književnoj povijesti. Ta su pitanja na primjer problem književnog tržišta i reklame; uloga države u reguliranju i (de)stabilizaciji literarnog tržišta; relacija između roda i literature.

U posebnim hrvatskim prilikama važne su i druge pojave, kao što su ratno pismo ili književnost bosanskohercegovačkih autora i njihova recepcija u Hrvatskoj. Prilikom Domovinskog rata i nakon njega aktualizira se i pitanje uloge intelektualca, odnosno povezanost pisaca i političkih sredina. Sve navedene teme stvaraju okvir u kojem će sudionici kolegija pokušavati pronaći odgovore i nov način analize tekstova, da bi na kraju mogli dublje i temeljitije komentirati suvremenu hrvatsku kulturu.

Literatura:

Literatura, w szczególności wybór utworów literackich i polemik, opracowywana jest na potrzeby każdej edycji kursu na danym rok studiów.

Główne teksty i podręczniki to:

Biti Vladimir, Pojmovnik suvremene književne i kulturne teorije. Zagreb 2000. (i kasnija dopunjena izdanja).

Milanja Cvjetko, Hrvatsko pjesništvo: od 1950. do 2000. Zagreb 2000.

Nemec Krešimir, Povijest hrvatskog romana: od 1945. do 2000. Zagreb 2003.

Poljski i strani autori:

Burzyńska Anna, Dekonstrukcja i interpretacja, Kraków2001.

Dabrowska-Partyka Maria, Literatura pogranicza - pogranicza literatury, Kraków 2004.

Dunin Kinga, Czytając Polskę, Warszawa 2004.

Dyras Magdalena, Re-inkarnacje narodu, Kraków 2009.

Književno-znanstveni časopisi:

Ujmetnost riječi

Književna republika

Zarez (dvotjednik za kulturna i društvena pitanja)

Forum

Sarajevske sveske

Efekty uczenia się:

Student/ka na podstawie aktywności na zajęciach, analizy i interpretacji tekstów oraz pomocy literatury fachowej:

- potrafi wymienić najważniejszych współczesnych pisarzy i teoretyków chorwackich, analizuje i interpretuje teksty literackie i eseistyczne, stosując odpowiednią terminologię i podstawy teoretyczne;

- rozumie związek pola literackiego z całościowymi przemianami w kulturze w świetle współczesnych koncepcji humanistyki i nauk społecznych;

- łączy twórczość literacką z chorwackim kontekstem pozaliterackim po 1991 roku

- logicznie i sensownie argumentuje swoją ocenę i interpretację tekstu, osiągając w języku chorwackim kompetencje umożliwiające udział w dyskusji;

- umie aktywnie uczestniczyć w sporze o waloryzację literackich i pozaliterackich zjawisk.

Student/ica na temelju aktivnosti na satima, analize i interpretacije tekstova te pomoći stručne literature:

- zna relevantne suvremene pisce i teoretičare u Hrvatskoj, analizirati i interpretirati književni i esejistički tekst, koristeći relevantnu terminologiju i teoretsku podlogu

- razumije povezanost književnog polja s ukupnim promjenama u kulturi u svjetlu suvremenih koncepcija u humanističkim i društvenim znanostima

- dovodi u vezu književna djela i kontekst Hrvatske nakon 1991. godine

- logično i suvislo argumentira svoju procjenu i interpretaciju teksta, postignuvši kompetencije u hrvatskom jeziku koje dozvoljavaju sudjelovanje u argumentiranoj debati

- zna aktivno sudjelovati u polemici oko valorizacije književnih i izvanknjiževnih pojava i analiza.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena aktywności studenta/studentki dokonywana jest na podstawie:

- regularnej obecności i aktywności na zajęciach;

- końcowego egzaminu ustnego.

Ocjena aktivnosti studenata se donosi na temelju:

- redovitog pohađanja nastave i aktivnosti na satima

- završnog usmenog ispita.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patrycjusz Pająk
Prowadzący grup: Patrycjusz Pająk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)