University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Contemporary Croatian literature

General data

Course ID: 3005-KU6LCH
Erasmus code / ISCED: 09.204 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Contemporary Croatian literature
Name in Polish: Literatura współczesna - Chorwacja
Organizational unit: Institute of Western and Southern Slavic Studies
Course groups: Courses related to A language on the 1st year of the MA studies
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Croatian
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student/ka posługuje się językiem chorwackim na poziomie B2 lub wyższym. Zna historię Chorwacji i historię literatury chorwackiej do końca XX wieku. Orientuje się w podstawowych zagadnieniach kultury chorwackiej.


Student/ica se služi hrvatskim jezikom na razini B2 i višoj. Poznaje hrvatsku povijest i povijest hrvatske književnosti do kraja 20. stoljeća. Kompetentna je u osnovnim pitanjima hrvatske kulture.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Kurs poświęcony jest zagadnieniom współczesnego życia literackiego w Chorwacji. Podczas spotkań omówione zostaną wybrane teksty literackie, eseje polemiczne i inne teksty źródłowe. Literatura jest tu rozumiana jako integralna część komunikacji kulturowej oraz miejsce tworzenia i renegocjowania wartości społecznych. Ważną część zajmie analiza współczesnych zjawisk na polu literackim, takich jak reklama, nowe formy dystrybucji, e-literatura itp.

Kolegij je posvećen pitanjima suvremenoga književnog života u Hrvatskoj. U okviru sastanaka razmatrat će se odabrani književni tekstovi, polemički eseji i drugi izvorni tekstovi. Književnost se shvaća ovdje kao sastavni dio kulturne komunikacije i mjesto stvaranja te renegocijacije društvenih vrijednosti. Važan dio zauzet će analiza suvremenih pojava u književnom polju, kao što je reklama, novi oblici distribucije, e-književnost i slično.

Full description: (in Polish)

Kurs poświęcony jest badaniu współczesnych zjawisk zachodzących w kulturze chorwackiej poprzez interpretację tekstów literackich i paraliterackich.

Literatura straciła obecnie swoje uprzywilejowane miejsce, które zyskała w XIX wieku jako główny wyraz kultury narodowej. Od czasu ponowoczesnych nurtów oraz po rewolucji, jaką przyniosły nowe media elektroniczne, pisarze próbują znaleźć nowe miejsce dla twórczości literackiej. Dzieła i pole literackie jako całość są coraz częściej uznawane za jedną z form komunikacji społecznej. Dlatego pojawiła się potrzeba analizy nowych zjawisk, które do niedawna rzadko były uwzględniane w historii literatury. Te zagadnienia to np. problem rynku literackiego i reklamy, rola państwa w regulowaniu i (de)stabilizowaniu rynku literackiego, związek między płcią a literaturą.

Dla chorwackiego kontekstu ważne są również inne zjawiska, takie jak „ratno pismo” czy twórczość autorów bośniackich i ich recepcja w Chorwacji. W czasie wojny z lat 90. i po niej aktualna stała się kwestia roli intelektualisty, czyli związku pisarzy ze środowiskiem politycznym. Wymienione zagadnienia tworzą ramy, w których uczestnicy kursu będą próbowali znaleźć odpowiedzi na zadane pytania oraz odnaleźć nowy sposób analizy tekstów, aby w rezultacie móc głębiej i dokładniej komentować współczesną kulturę chorwacką.

Kolegij je posvećen proučavanju suvremenih pojava u hrvatskoj kulturi preko interpretacije književnih i paraliterarnih tekstova.

Književnost je u suvremeno doba izgubila svoje privilegirano mjesto koje je zadobila još u 19. stoljeću kao magistralni izraz nacionalne kulture. Od vremena postmodernih strujanja i nakon revolucije koju su donijeli novi elektronski mediji književnici se trude pronaći novo mjesto za književno stvaranje. Djela i literarno polje u cjelini sve se više smatraju jednim od vidova društvene komunikacije. Stoga postoji potreba za analizom novih pojava koje se donedavna rijetko uzimale u obzir u književnoj povijesti. Ta su pitanja na primjer problem književnog tržišta i reklame; uloga države u reguliranju i (de)stabilizaciji literarnog tržišta; relacija između roda i literature.

U posebnim hrvatskim prilikama važne su i druge pojave, kao što su ratno pismo ili književnost bosanskohercegovačkih autora i njihova recepcija u Hrvatskoj. Prilikom Domovinskog rata i nakon njega aktualizira se i pitanje uloge intelektualca, odnosno povezanost pisaca i političkih sredina. Sve navedene teme stvaraju okvir u kojem će sudionici kolegija pokušavati pronaći odgovore i nov način analize tekstova, da bi na kraju mogli dublje i temeljitije komentirati suvremenu hrvatsku kulturu.

Bibliography: (in Polish)

Literatura, w szczególności wybór utworów literackich i polemik, opracowywana jest na potrzeby każdej edycji kursu na danym rok studiów.

Główne teksty i podręczniki to:

Biti Vladimir, Pojmovnik suvremene književne i kulturne teorije. Zagreb 2000. (i kasnija dopunjena izdanja).

Milanja Cvjetko, Hrvatsko pjesništvo: od 1950. do 2000. Zagreb 2000.

Nemec Krešimir, Povijest hrvatskog romana: od 1945. do 2000. Zagreb 2003.

Poljski i strani autori:

Burzyńska Anna, Dekonstrukcja i interpretacja, Kraków2001.

Dabrowska-Partyka Maria, Literatura pogranicza - pogranicza literatury, Kraków 2004.

Dunin Kinga, Czytając Polskę, Warszawa 2004.

Dyras Magdalena, Re-inkarnacje narodu, Kraków 2009.

Književno-znanstveni časopisi:

Ujmetnost riječi

Književna republika

Zarez (dvotjednik za kulturna i društvena pitanja)

Forum

Sarajevske sveske

Learning outcomes: (in Polish)

Student/ka na podstawie aktywności na zajęciach, analizy i interpretacji tekstów oraz pomocy literatury fachowej:

- potrafi wymienić najważniejszych współczesnych pisarzy i teoretyków chorwackich, analizuje i interpretuje teksty literackie i eseistyczne, stosując odpowiednią terminologię i podstawy teoretyczne;

- rozumie związek pola literackiego z całościowymi przemianami w kulturze w świetle współczesnych koncepcji humanistyki i nauk społecznych;

- łączy twórczość literacką z chorwackim kontekstem pozaliterackim po 1991 roku

- logicznie i sensownie argumentuje swoją ocenę i interpretację tekstu, osiągając w języku chorwackim kompetencje umożliwiające udział w dyskusji;

- umie aktywnie uczestniczyć w sporze o waloryzację literackich i pozaliterackich zjawisk.

Student/ica na temelju aktivnosti na satima, analize i interpretacije tekstova te pomoći stručne literature:

- zna relevantne suvremene pisce i teoretičare u Hrvatskoj, analizirati i interpretirati književni i esejistički tekst, koristeći relevantnu terminologiju i teoretsku podlogu

- razumije povezanost književnog polja s ukupnim promjenama u kulturi u svjetlu suvremenih koncepcija u humanističkim i društvenim znanostima

- dovodi u vezu književna djela i kontekst Hrvatske nakon 1991. godine

- logično i suvislo argumentira svoju procjenu i interpretaciju teksta, postignuvši kompetencije u hrvatskom jeziku koje dozvoljavaju sudjelovanje u argumentiranoj debati

- zna aktivno sudjelovati u polemici oko valorizacije književnih i izvanknjiževnih pojava i analiza.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena aktywności studenta/studentki dokonywana jest na podstawie:

- regularnej obecności i aktywności na zajęciach;

- końcowego egzaminu ustnego.

Ocjena aktivnosti studenata se donosi na temelju:

- redovitog pohađanja nastave i aktivnosti na satima

- završnog usmenog ispita.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Patrycjusz Pająk
Group instructors: Patrycjusz Pająk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Seminar - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)