Obraz, kolekcja, wystawa - kultura wizualna na Bałkanach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-LU9BAPO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Obraz, kolekcja, wystawa - kultura wizualna na Bałkanach |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość przynajmniej jednego języka południowosłowiańskiego. Zaliczony na pozytywna ocenę przedmiot Wiedza o sztuce. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia są poświęcone kulturze wizualnej Bałkanów rozpatrywanej z perspektywy zagadnień tożsamościowych. Na podstawie analizy wybranych form oraz praktyk artystycznych i nieartystycznych, posługujących się obrazem, uczestnicy przygotowują autorską pracę (może to być esej, wystąpienie/prezentacja konferencyjna, wystawa itp.). W wymiarze ogólnym autorzy będą się mierzyć ze zagadnieniem wykorzystywania przekazu wizualnego w procesach identyfikacji wspólnotowej, w działaniach służących ekspresji odrębności grupowej, kształtowaniu pamięci, a także w porządkowaniu przestrzeni publicznej oraz oznaczaniu zmiany kulturowej. Celem kursu jest kształtowanie postawy świadomej mechanizmów działania przekazu wizualnego oraz krytycznego stosunku do niego. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają postać tutoringu, tj. stanowią cykl indywidualnych spotkań studenta z wykładowcą. Obok rozmowy przestrzenią pracy analityczno-interpretacyjnej, pomyślanej jako laboratorium twórczego myślenia będzie przygotowanie autorskiej pracy - naukowej rozprawki, eseju, wystąpienia konferencyjnego, projektu wystawy (ewentualnie przygotowanie innej materialnej formy zaproponowanej przez studenta i zaaprobowanej przez wykładowcę). Przedmiotem namysłu będą specyficzne dla kultur bałkańskich formy oraz praktyki wizualne – historyczne i współczesnymi, artystyczne oraz nieartystyczne - które w lokalnych imaginariach symbolicznych dzięki zabiegom instytucjonalnym, przybierającym formę kolekcji, galerii, muzealizacji , przyjmują status kodów służących wyrażaniu i eksponowaniu grupowej tożsamości, ukazywaniu związków z określonym terytorium – miejscowością, krajem, regionem. Za pomocą narzędzi interdyscyplinarnie pojmowanych visual cultural studies (łączących w sobie perspektywę antropologiczną, etnoestetyczną, semiotyczną uczestnicy konwersatorium będą analizować znaczeniowy wymiar przekazu wizualnego oraz sposoby i cele jego użycia w sferze społecznej. |
Literatura: |
Lektury szczegółowe zostaną dobrane do tematów esejów sformułowanych przez uczestników tutorialu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zdobędzie podstawową wiedzę na temat współczesnych badań z zakresu visual studies i na temat kultury artystycznej na interesującym go obszarze w regionie Bałkanów. Będzie dysponował niezbędną terminologią związaną tematyką artystyczną ujmowaną w kontekstach kulturowych. Umiejętności: Student potrafi wskazać i zinterpretować znaczenie oraz kontekst zjawisk artystycznych; umie wykorzystać w ich analizie specjalistyczne narzędzia badawcze i teksty teoretyczne. Potrafi wykorzystać znajomość języka kierunkowego w indywidualnej pracy badawczej. Umiejętnie formułuje poprawną pod względem formalnym oraz interesującą poznawczo wypowiedź na wybrany temat w postaci eseju, prezentacji konferencyjnej, projektu wystawy itp. Postawy: Student przestrzega etyki badań naukowych. Z krytycyzmem oraz ze zrozumieniem odnosi się do złożonej problematyki kulturowej, społecznej i politycznej konotowanej przez zagadnienie wiodące. Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami artystycznymi, jest otwarty na nowatorskie formy praktykowania sztuki. Kompetentnie i odpowiedzialnie angażuje się w popularyzację wiedzy na temat Bałkanów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Systematyczna praca indywidualna w ramach cyklu spotkań tutoringowych. Do wyboru: rozprawka akademicka, esej wizualno-słowny, wystąpienie/prezentacja konferencyjna, projekt wystawy, czyli autorskie opracowanie wyników badań, przygotowywane przez studenta. Wymagane 100% obecności - w przypadku nieobecności studenta dane spotkanie musi odbyć się w innym, uzgodnionym przez obie strony terminie. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.