University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Language in the media

General data

Course ID: 3005-LU9JAMED
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Language in the media
Name in Polish: Jazyk v médiách
Organizational unit: Institute of Western and Southern Slavic Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Slovak
Type of course:

elective courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie się zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu problematyki mediów na Słowacji i podniesienie kompetencji w zakresie poprawnego używania języka słowackiego ze względu na dyskurs medialny. Studenci podczas zajęć poznają podstawowe pojęcia z zakresu stylistyki oraz kultury języka mediów i metod stosowanych przy analyzie dyskurs medialnego (językoznawstwo kognitywne, korpusowe, funkcjonalne...).

Full description: (in Polish)

1. Media na Słowacji – przeszłość i teraźniejszość

2. Tabloidy i prasa opiniotwórcza na Słowacji

3. Język totalitarny – język i media w czasie Pierwszej Republiki Słowackiej i komunizmu

4. Taka malutka propaganda – język i media w czasie wladzy Vladimíra Mečiara

5. Metafory w naszym życiu – metafory w dyskursie publicznym w świetle językoznawstwa kognitywnego

6. Stereotypy w medjach – obraz obcokrajowców w mediach slowackich

7. Specyfika języka medji drukowanych na Słowacji

8. Specyfika języka medji elektronicznych na Słowacji

9. Cechy języka w komunikacji internetowej (język i styl młodego pokolenia w kontekście przemian kulturowych)

10. Język blogów i dyskusji internetowych (internetowa mowa nienawiści)

11. Język reklamy jako narzędzie perswazji i manipulacji (emocje w reklamie)

12. Język telewizji (dyskusje telewizijne na Słowacji)

13. Nowe tendencje w komentarzu prasowym (wyrażanie opinii w komentarzach)

14. Językowy obraz Polski w mediach slowackich

Bibliography: (in Polish)

BARTÁK, J.: Průvodce minovým polem propagandy. In: Média jako překážka v komunikaci. Sborník textů k mezinárodní konferenci. Litoměřice 2002, s.83 – 108.

BEER, F. A. – DE LANDTSHEER, Ch. (eds.): Metaphorical World Politics. East

Lansing: Michigan State University Press 2004.

Čítanka textů z kognitivní lingvistiky. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta 2004.

DOLNÍK, J.: Lexikológia. Bratislava: Filozofická fakulta Univerzity Komenského 2003.

DRULÁK, P.: Metafory studené války. Praha: Portál 2009.

FIDELIUS, P.: Kritické eseje. Praha: Torst 2002.

CHARTERIS-BLACK, J.: Politicians and Rhetoric: The Persuasive Power of Metaphor. London: Palgrave Macmillan 2005.

CHARTERIS-BLACK, J.: Corpus Aproaches to Critical Metaphor analysis. Houndmills: Palgrave Macmillan 2004.

KLEMPERER,V.: Jazyk třetí říše LTI (Lingua Tertii Imperii). Poznámky filologovy.

Praha: H+H Jinočany 2003.

LAKOFF, G. – JOHNSON, M.: Metafory, kterými žijeme. Prel. M. Čejka. Brno: Host 2002.

MUSOLFF, A.: Mirror images of Europe. Metaphors in the Public Debate about Europe

in Britain and Germany. München: Iudicium 2000.

PLESNÍK, Ľ. a kol.: Tezaurus estetických výrazových kvalít. Nitra: UKF 2008; 2. vyd. 2011.

SLANČOVÁ, D.: Praktická štylistika (Štylistická príručka). 1., 2. vyd. Prešov: Filozofická fakulta.

VAŇKOVÁ, I.: Nádoba plná řeči. Praha: Karolinum 2007.

VAŇKOVÁ, I. – NEBESKÁ, I. – SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. – ŠLÉDROVÁ, J.: Co na srdci, to na jazyku. Kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: Karolinum 2005.

Learning outcomes: (in Polish)

Student będzie potrafić:

w zakresie zdobytej WIEDZY

1. scharakteryzować specyfika języka mediów,

2. określić podstawowe etapy historii mediów na Słowacji,

w zakresie nabytych UMIEJĘTNOŚCI

1. scharakteryzować podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu stylistyki i kultury języka w komunikacji medialnej,

2. zinterpretować przykłady diskursu medialnego,

i POSTAW

1. docenić rolę języka w diskursie medialnym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin ustny (analiza tekstu medialnego)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)