Language in the media
General data
Course ID: | 3005-LU9JAMED |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Language in the media |
Name in Polish: | Jazyk v médiách |
Organizational unit: | Institute of Western and Southern Slavic Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Slovak |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie się zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu problematyki mediów na Słowacji i podniesienie kompetencji w zakresie poprawnego używania języka słowackiego ze względu na dyskurs medialny. Studenci podczas zajęć poznają podstawowe pojęcia z zakresu stylistyki oraz kultury języka mediów i metod stosowanych przy analyzie dyskurs medialnego (językoznawstwo kognitywne, korpusowe, funkcjonalne...). |
Full description: |
(in Polish) 1. Media na Słowacji – przeszłość i teraźniejszość 2. Tabloidy i prasa opiniotwórcza na Słowacji 3. Język totalitarny – język i media w czasie Pierwszej Republiki Słowackiej i komunizmu 4. Taka malutka propaganda – język i media w czasie wladzy Vladimíra Mečiara 5. Metafory w naszym życiu – metafory w dyskursie publicznym w świetle językoznawstwa kognitywnego 6. Stereotypy w medjach – obraz obcokrajowców w mediach slowackich 7. Specyfika języka medji drukowanych na Słowacji 8. Specyfika języka medji elektronicznych na Słowacji 9. Cechy języka w komunikacji internetowej (język i styl młodego pokolenia w kontekście przemian kulturowych) 10. Język blogów i dyskusji internetowych (internetowa mowa nienawiści) 11. Język reklamy jako narzędzie perswazji i manipulacji (emocje w reklamie) 12. Język telewizji (dyskusje telewizijne na Słowacji) 13. Nowe tendencje w komentarzu prasowym (wyrażanie opinii w komentarzach) 14. Językowy obraz Polski w mediach slowackich |
Bibliography: |
(in Polish) BARTÁK, J.: Průvodce minovým polem propagandy. In: Média jako překážka v komunikaci. Sborník textů k mezinárodní konferenci. Litoměřice 2002, s.83 – 108. BEER, F. A. – DE LANDTSHEER, Ch. (eds.): Metaphorical World Politics. East Lansing: Michigan State University Press 2004. Čítanka textů z kognitivní lingvistiky. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta 2004. DOLNÍK, J.: Lexikológia. Bratislava: Filozofická fakulta Univerzity Komenského 2003. DRULÁK, P.: Metafory studené války. Praha: Portál 2009. FIDELIUS, P.: Kritické eseje. Praha: Torst 2002. CHARTERIS-BLACK, J.: Politicians and Rhetoric: The Persuasive Power of Metaphor. London: Palgrave Macmillan 2005. CHARTERIS-BLACK, J.: Corpus Aproaches to Critical Metaphor analysis. Houndmills: Palgrave Macmillan 2004. KLEMPERER,V.: Jazyk třetí říše LTI (Lingua Tertii Imperii). Poznámky filologovy. Praha: H+H Jinočany 2003. LAKOFF, G. – JOHNSON, M.: Metafory, kterými žijeme. Prel. M. Čejka. Brno: Host 2002. MUSOLFF, A.: Mirror images of Europe. Metaphors in the Public Debate about Europe in Britain and Germany. München: Iudicium 2000. PLESNÍK, Ľ. a kol.: Tezaurus estetických výrazových kvalít. Nitra: UKF 2008; 2. vyd. 2011. SLANČOVÁ, D.: Praktická štylistika (Štylistická príručka). 1., 2. vyd. Prešov: Filozofická fakulta. VAŇKOVÁ, I.: Nádoba plná řeči. Praha: Karolinum 2007. VAŇKOVÁ, I. – NEBESKÁ, I. – SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. – ŠLÉDROVÁ, J.: Co na srdci, to na jazyku. Kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: Karolinum 2005. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student będzie potrafić: w zakresie zdobytej WIEDZY 1. scharakteryzować specyfika języka mediów, 2. określić podstawowe etapy historii mediów na Słowacji, w zakresie nabytych UMIEJĘTNOŚCI 1. scharakteryzować podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu stylistyki i kultury języka w komunikacji medialnej, 2. zinterpretować przykłady diskursu medialnego, i POSTAW 1. docenić rolę języka w diskursie medialnym. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin ustny (analiza tekstu medialnego) |
Copyright by University of Warsaw.