Dwarfs and athletes. Circus in the Czech culture
General data
Course ID: | 3005-LU9KARŁY |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Dwarfs and athletes. Circus in the Czech culture |
Name in Polish: | Karły i siłacze. Cyrk w kulturze czeskiej |
Organizational unit: | Institute of Western and Southern Slavic Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka czeskiego, umożliwiająca oglądanie filmów w wersji oryginalnej, bez napisów |
Mode: | Classroom |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest antropologiczny namysł nad cyrkiem i prześledzenie obecności tego motywu w rozmaitych dziełach czeskiej kultury XX i XXI wieku. Cyrk, najpierw tzw. tradycyjny, a od kilku dekad również tzw. Nowy Cyrk, pełni nie tylko ważną rolę w świecie czeskich widowisk, ale jest też stałym motywem, do którego sięgali i sięgają twórcy czeskiej literatury czy filmu. Jednych cyrk interesował jako sfera "niesamowitego", monstrów i odmieńców, innych jako pobudzające wyobraźnię repozytorium baśniowych obrazów, a jeszcze inni dostrzegali wywrotowy potencjał cyrku jako sztuki o jarmarcznym, plebejskim rodowodzie, która przemawia w demokratyczny sposób, wspólnym językiem ponad podziałami. Podczas zajęć zastanowimy się nad tym, w jaki sposób za pomocą figury cyrku/cyrkowców budowane są w kulturze czeskiej wyobrażenia na temat ciała, także w ujęciach relacyjnych: zwierzę-człowiek, norma-odstępstwo? Kto i na jakich zasadach staje się cyrkowym superbohaterem i jaka ideologia za nim stoi? Co mówią cyrkowe ciała? W jakim stopniu są uwikłane w polityki cielesności? Co wizualizuje i koduje ciało siłacza, pierrota, linoskoczka, a co cyrkowego karła? Analizując literackie i filmowe mikrokosmosy spróbujemy odpowiedzieć na pytanie o to, w jakim stopniu owe figury wyjęte z cyrkowej wyobraźni i zagospodarowane w tekstach kultury mogą być czytane jako propozycje określonych porządków symbolicznych i wizji społecznych, wraz z ich wartościami, normami i hierarchiami. |
Bibliography: |
(in Polish) E. Bass, "Cirkus Humberto", Praha 1941. J. Topol, "Kloktat dehet", Torst 2004. G. Meyrink, "Golem", przeł. A. Lange, Thesaurus 2004 (albo inne wydania w przekładzie A. Langego). F. Kožík, "Největší z Pierotů", Praha 1965. "Cirkus Rwanda", film dok., reż. M. Varga, Czechy/Słowacja, 2018 r., 80'. "Cirkus Bukowsky", serial tv, reż. P. Řezníček a H. Čermák, 2013/14. T. Winter, P. Machalíková, "Cirkus Pictus", Praha 2017. O. Cihlář, "Nový cirkus", Praha 2006. H. Jordan, O. Cihlář, "Orbis Cirkus", Praha 2014. "Cyrk w świecie widowisk", red. G. Kondrasiuk, Lublin 2017. S. Siedlecka, "Ciało narodu. Przypadek artysty cyrkowego Zyszego Breitbarta", „Kultura Popularna” 2016, 1 (47), s. 91–100. "Trpaslík v evropské kultuře", Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem 2005, 133 s. P. Witkowski, "Chwała Supermanom. Ideologia a popkultura", Warszawa 2017. A. Wieczorkiewicz, "Monstruarium", Gdańsk 2009. Godlewski - o siłaczach od Grześka + Zysze (mój) karzeł Nowy cyrk - spektakle Bibliografia: Cihlar, Trpaslík v evropské kultuře, Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem 2005, 133 s. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student/ka potrafi Wiedza: - definiuje widowisko cyrkowe w kontekście innych widowisk -zapoznaje się z dziełami literackimi, wizualnymi i audiowizualnymi wykorzystującymi motyw cyrku -zyskuje wiedzę o uwarunkowaniach społeczno-historycznych instytucji cyrku w Czechach w XX i XXI wieku -zdobywa wiedzę o projektach norm i hierarchii społecznych zakodowanych w dyskursie na temat cyrku Umiejętności: - dokonuje analizy tekstu literackiego, filmowego z uwzględnieniem kontekstu społeczno-historycznego - wychwytuje i interpretuje symbole kulturowe wywiedzione z cyrkowej wyobraźni, a obecne w rozmaitych tekstach kultury - dekoduje wybrane elementy poetyki widowiska cyrkowego w dziełach literackich, filmowych i sztukach wizualnych - po zakończeniu zajęć potrafi skonstruować autorską wypowiedź twórczą, wykorzystującą aparat pojęciowy zdobyty podczas zajęć Postawy: - w sposób bardziej dogłębny rozumie mechanizmy kształtowania się wyobrażeń kulturowych - buduje bardziej krytyczną, wnikliwą postawę w odniesieniu do zjawisk współczesnej kultury |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Aktywna obecność na zajęciach, udział w dyskusjach, frekwencja (możliwe dwie nieobecności) 2. Pod koniec semestru: prezentacja audiowizualna na temat ustalony ze Studentami |
Practical placement: |
(in Polish) brak |
Copyright by University of Warsaw.