Cultural and social surroundings of literature
General data
Course ID: | 3007-13ABKSOL-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Cultural and social surroundings of literature |
Name in Polish: | Kulturowe i społeczne okolice literatury |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty ogólnouniwersyteckie - filologia polska, studia zaoczne 1-go i 2-go stopnia General university courses |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają umieścić program nauczania języka polskiego w liceum w kontekście logiki przemian kulturowych i społecznych oraz w perspektywie nauk przydatnych w procesie dydaktycznym. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia obejmują przedstawienie i dyskusję wielkich procesów tworzenia i przemian kultury, jej istotę, źródła, dynamikę przemian historycznych i społecznych Na tym tle w sposób szczególny zostanie ukazana historia literatury powszechnej i polskiej w planie ogólnym i w planie treści nauczania zawartych w programie języka polskiego w liceum. Zajęcia skupiają się na fundamentalnych historycznych zwrotach i przemianach światopoglądu, które powiązane ze sobą stanowią o logice procesów kulturowych, a te stanowią temat literackich konkretyzacji. Wiedza ta ma stanowić refleksję ogólną nad kulturowym i społecznym środowiskiem życia człowieka a w szczególności dawać podstawę do rozszerzania i wzbogacania treści nauczania i ich rozumienia. Stanowią uzupełnienie wiedzy polonistycznej o rozszerzający kontekst kulturowy na poziomie adekwatnym do prowadzenia samodzielnych zajęć w liceum. |
Bibliography: |
(in Polish) M.Eliade, Sacrum, mit, historia E.Fromm, O sztuce miłości A.Krokiewicz, Moralność Homera i etyka Hezjoda L.Kołakowski, Obecność mitu E.Gibbon, Upadek Cesarstwa Rzymskiego Ch.Dawson, Formowanie się chrześcijaństwa B.Russell, Dzieje filozofii zachodu |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: znajomość faktów i koncepcji stanowiących tło i ukazujących rozumienie i logikę wielkich procesów rozwoju kultury w tym historii literatury jako interpretacji świata, procesów społecznych i rozumienia bytu ludzkiego. Umiejętności: Umiejętność powiązania wiedzy z wybranego przedmiotu z programem języka polskiego w szkole i proponowania konkretnych rozwiązań dydaktycznych Kompetencje społeczne: Samodzielne podejmowanie poszukiwań kontekstów, które w procesie dydaktycznym przyczyniłyby się do wzrostu efektywności nauczania w szczególności interpretacji programu nauczania w ramach związku przyczynowego powiązanego z wielkimi procesami kultury |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Praca zaliczeniowa |
Copyright by University of Warsaw.