University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Speech Development Disorders: Dysarthria, Alalia

General data

Course ID: 3007-3123Z3
Erasmus code / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0910) Health, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Speech Development Disorders: Dysarthria, Alalia
Name in Polish: Zaburzenia rozwoju mowy - dyzartria, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Istota zaburzeń rozwoju językowego. Umiejętność diagnozowania zaburzeń o różnych patomechanizmach i wyboru metod stymulacji rozwoju mowy i języka. Współpraca logopedy z innymi specjalistam w usprawnianiu dziecka w zakresie komunikacji językowej w mowie i piśmie. Problem opisu i interpretacji stanu komunikacji językowej oraz systemu językowego w różnych rodzajach zaburzeń mowy.

Full description: (in Polish)

Dyzartria:

Istota zaburzeń dyzartrycznych. Rodzaje dyzartrii. Obraz zaburzeń

fonetyczno-fonologicznych. Dyzartria a mózgowe porażenie dziecięce.

Charakter i zakres dysfunkcji ruchowych. Zaburzenia prozodii i artykulacji.

Udział logopedy w zespole specjalistycznym; usprawnianie funkcji narządów

mających wpływ na wyrazistość artykulacji i prozodii.

Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego:

Słuch fonemowy i czucie kinestetyczne jako podstawa kształtowania się

systemu językowego. Stopień uszkodzenia oun a rodzaje niedokształcenia

mowy. Ekspresja i rozumienie wypowiedzi. Kompetencja językowa i

komunikacyjna. Trudności w nabywaniu słownictwa oraz gramatyki.

Charakterystyka jakościowa zmian rozwojowych. Trudności w opanowywaniu

czytania i pisania. Stymulacja rozwoju językowego - rodzaj i zakres. Kwestie

terminologiczne.

Bibliography: (in Polish)

T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005;

G. Jastrzębowska, Dyzartria dziecięca [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1999 i następne;

E. Kownacka, Lingwistyczne kryteria różnicowania afazji ruchowej i dyzartrii [w:] H. Mierzejewska (red.), Badania lingwistyczne nad afazją, Ossolineum, Wrocław, 1977 lub [w:] M. Przybysz-Piwkowa (red.), Afazja. Z lingwistycznych badań empirycznych, UW, Warszawa, 1993, (przedruk);

P. Łobacz, Wymowa patologiczna a norma fonetyczna w świetle analizy akustycznej [w:] S. Grabiał, Zaburzenia mowy, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001;

H. Mierzejewska, M Przybysz-Piwkowa (oprac.), Mózgowe porażenie dziecięce. Problemy mowy - diagnozowanie i postępowanie usprawniające, Wyd. DiG, Warszawa, 1997;

R. Michałowicz (red.), Mózgowe porażenie dziecięce, PZWL,

Warszawa 2001;

Z. Tarkowski, Dyzartria - wybrane problemy etiologii, diagnozy i terapii, Warszawa 1989;

W. Tłokiński, Zaburzenia mowy o typie dyzartrii [w:] Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, op. cit.

oraz prace O. Jauer-Niworowskiej i innych (tytuły zostaną podane na pierwszych zajęciach);

G. Jastrzębowska, Diagnoza i terapia rozwojowych zaburzeń mowy [w:] Podstawy neurologopedii, op. cit.;

G. Jastrzębowska, Z metodologii opisu alalii (afazji, dysfazji rozwojowej) [w:] S. Grabiał,(red.), Zaburzenia mowy, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001;

M. Kurowska, H. Mierzejewska, Z badań nad zaburzeniami językowymi u dzieci z dysfunkcjami oun [w:] J. Przesmycka-Kamińska, Trudności w werbalnym porozumiewaniu się z otoczeniem dzieci z różnymi dysfunkcjami oun, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002;

L. B. Leonard, SLI - specyficzne zaburzenie rozwoju językowego, Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk 2006;

M. Przybysz-Piwkowa, Segmentacja fonemowa u dzieci z trudnościami w opanowywaniu pisania i czytania, [w:] J. Przesmycka- -Kamińska, Trudności w werbalnym porozumiewaniu się z otoczeniem dzieci z dysfunkcjami oun, op. cit.;

M. Przybysz-Piwkowa, Utrwalanie postaci graficznej i postaci fonologicznej wyrazów - propozycja ćwiczeń, tamże;

M. Przybysz-Piwkowa (opr.), Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach, DiG, Warszawa 2002;

inne prace zostaną podane na zajęciach

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)