Speech Development Disorders: Dysarthria, Alalia
General data
Course ID: | 3007-3123Z3 |
Erasmus code / ISCED: |
12.0
|
Course title: | Speech Development Disorders: Dysarthria, Alalia |
Name in Polish: | Zaburzenia rozwoju mowy - dyzartria, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Istota zaburzeń rozwoju językowego. Umiejętność diagnozowania zaburzeń o różnych patomechanizmach i wyboru metod stymulacji rozwoju mowy i języka. Współpraca logopedy z innymi specjalistam w usprawnianiu dziecka w zakresie komunikacji językowej w mowie i piśmie. Problem opisu i interpretacji stanu komunikacji językowej oraz systemu językowego w różnych rodzajach zaburzeń mowy. |
Full description: |
(in Polish) Dyzartria: Istota zaburzeń dyzartrycznych. Rodzaje dyzartrii. Obraz zaburzeń fonetyczno-fonologicznych. Dyzartria a mózgowe porażenie dziecięce. Charakter i zakres dysfunkcji ruchowych. Zaburzenia prozodii i artykulacji. Udział logopedy w zespole specjalistycznym; usprawnianie funkcji narządów mających wpływ na wyrazistość artykulacji i prozodii. Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego: Słuch fonemowy i czucie kinestetyczne jako podstawa kształtowania się systemu językowego. Stopień uszkodzenia oun a rodzaje niedokształcenia mowy. Ekspresja i rozumienie wypowiedzi. Kompetencja językowa i komunikacyjna. Trudności w nabywaniu słownictwa oraz gramatyki. Charakterystyka jakościowa zmian rozwojowych. Trudności w opanowywaniu czytania i pisania. Stymulacja rozwoju językowego - rodzaj i zakres. Kwestie terminologiczne. |
Bibliography: |
(in Polish) T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005; G. Jastrzębowska, Dyzartria dziecięca [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1999 i następne; E. Kownacka, Lingwistyczne kryteria różnicowania afazji ruchowej i dyzartrii [w:] H. Mierzejewska (red.), Badania lingwistyczne nad afazją, Ossolineum, Wrocław, 1977 lub [w:] M. Przybysz-Piwkowa (red.), Afazja. Z lingwistycznych badań empirycznych, UW, Warszawa, 1993, (przedruk); P. Łobacz, Wymowa patologiczna a norma fonetyczna w świetle analizy akustycznej [w:] S. Grabiał, Zaburzenia mowy, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001; H. Mierzejewska, M Przybysz-Piwkowa (oprac.), Mózgowe porażenie dziecięce. Problemy mowy - diagnozowanie i postępowanie usprawniające, Wyd. DiG, Warszawa, 1997; R. Michałowicz (red.), Mózgowe porażenie dziecięce, PZWL, Warszawa 2001; Z. Tarkowski, Dyzartria - wybrane problemy etiologii, diagnozy i terapii, Warszawa 1989; W. Tłokiński, Zaburzenia mowy o typie dyzartrii [w:] Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, op. cit. oraz prace O. Jauer-Niworowskiej i innych (tytuły zostaną podane na pierwszych zajęciach); G. Jastrzębowska, Diagnoza i terapia rozwojowych zaburzeń mowy [w:] Podstawy neurologopedii, op. cit.; G. Jastrzębowska, Z metodologii opisu alalii (afazji, dysfazji rozwojowej) [w:] S. Grabiał,(red.), Zaburzenia mowy, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001; M. Kurowska, H. Mierzejewska, Z badań nad zaburzeniami językowymi u dzieci z dysfunkcjami oun [w:] J. Przesmycka-Kamińska, Trudności w werbalnym porozumiewaniu się z otoczeniem dzieci z różnymi dysfunkcjami oun, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002; L. B. Leonard, SLI - specyficzne zaburzenie rozwoju językowego, Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk 2006; M. Przybysz-Piwkowa, Segmentacja fonemowa u dzieci z trudnościami w opanowywaniu pisania i czytania, [w:] J. Przesmycka- -Kamińska, Trudności w werbalnym porozumiewaniu się z otoczeniem dzieci z dysfunkcjami oun, op. cit.; M. Przybysz-Piwkowa, Utrwalanie postaci graficznej i postaci fonologicznej wyrazów - propozycja ćwiczeń, tamże; M. Przybysz-Piwkowa (opr.), Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach, DiG, Warszawa 2002; inne prace zostaną podane na zajęciach |
Copyright by University of Warsaw.