Niedokształcenia mowy pochodzenia korowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-31B1NK |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.304
|
Nazwa przedmiotu: | Niedokształcenia mowy pochodzenia korowego |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedyczne minimum programowe Przedmioty obowiązkowe dla I roku logopedii - stacjonarne 2-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student zna wczesne uwarunkowania rozwoju mowy, ma opanowaną wiedzę na temat budowy i funkcjonowania mózgu człowieka |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu ma zapewnić poznanie objawów językowych i pozajęzykowych charakterystycznych dla zaburzeń mowy rejestrowanych u dzieci, u których zaburzenia mowy uwarunkowane są uszkodzeniami i/lub dysfunkcją OUN. Studenci poznają podstawowe metody diagnozowania i sposoby usprawniania języka i mowy |
Pełny opis: |
Na zajęciach realizowane są następujące zagadnienia: definicje i klasyfikacje zaburzeń korowych u dzieci, charakterystyczne językowe i pozajęzykowe objawy zaburzeń, metody diagnozowania zaburzeń, czynniki determinujące proces usprawniania mowy, postępowanie logopedyczne-wybór metod i materiału językowego. |
Literatura: |
Dilling-Ostrowska E. (1982) „Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego”. [W:] red.J.Szumska „Zaburzenia mowy u dzieci”, Warszawa. Emiluta-Rozya D. (2002) „Projekt „Badania mowy” Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego”, Szkoła Specjalna nr 3. Herzyk A. (1992) „Afazja i mutyzm dziecięcy”, Lublin. Herzyk A. (1993) „Mózgowa organizacja języka w ontogenezie. Ujęcie neuropsychologiczne”, Audiofonologia T.V., Warszawa-Lublin. Kaczmarek B. (1986) „Z zagadnień kształtowania mowy u dzieci z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego”. „Zagadnienia wychowawcze a zdrowie psychiczne”. Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej nr 2-3, Warszawa. Kaczmarek B. (1993) „Mowa a kształtowanie się asymetrii mózgowej”. [W:] Scholasticus 4-5, Linea, Wrocław-Lublin. Kordyl Z. (1969) „Psychologiczne problemy afazji dziecięcej”, PWN, Warszawa. Leonard L. (2005) „SLI- Specyficzne zaburzenia komunikacji językowej”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. Maryniak A. (2000) „Rozwój dzieci z guzami mózgu”, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. Paluch A., Drewniak-Wołosz E., Mikosza L. (2003) „Afa-Skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Parol U. Z. (1989) „Dziecko z niedokształceniem mowy”, WSiP, Warszawa. Parol U. Z. (1998) „Diagnostyka logopedyczna w przypadkach alalii (niedokształcenia mowy o typie afazji”. Szkoła Specjalna nr 3. Przybysz- Piwkowa M. (1993) „Jak pomóc dziecku z trudnościami w komunikacji werbalnej w poznawaniu morfologii języka”, Uniwersytet Gdański. Sovak M. „Alalia”, Logopedia 10, Lublin. Stecko E. (1994) „Badanie słuchu odróżniające alalię sensoryczną od niedosłuchu”. [W:] „Zaburzenia mowy u dzieci – wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Szeląg E. (1996) „Różnice indywidualne a mózgowe mechanizmy mowy. Przegląd badań własnych”, Logopedia nr 23, Lublin. Zaleski T. (1992) „Opóźniony rozwój mowy u dzieci”, PZWL, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA. Student: -zna treść i zakres użycia terminów: afazja, alalia, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego, dyzartria, -zna różne klasyfikacje mózgowych zaburzeń mowy, -zna przyczyny, patomechanizm mózgowych zaburzeń mowy i języka, -zna objawy językowe i pozajęzykowe mózgowych zaburzeń mowy, -zna różne metody diagnozowania i usprawniania dzieci z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego, UMIEJĘTNOŚCI. Student: -potrafi samodzielnie opisywać, analizować objawy językowe i pozajęzykowe niedokształcenia mowy pochodzenia korowego, -potrafi diagnozować dzieci z zaburzeniami mózgowymi, -potrafi opracować plan, terapii uwzględniając potrzeby i możliwości pacjenta, -potrafi prowadzić terapię z pacjentem, KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Student: - posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego i jego rodziny, - potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego procesu usprawniania pacjenta z dysfunkcjami mózgowymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test zaliczeniowy z całości materiału, po zakończeniu wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.