Zaburzenia mowy u dzieci: postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-B362LG2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.305
|
Nazwa przedmiotu: | Zaburzenia mowy u dzieci: postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Uczestnictwo w zajęciach ułatwi wcześniejsza wiedza z zakresu obowiązkowych i fakultatywnych przedmiotów, przewidzianych w programie studiów specjalności logopedia I stopnia. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest metodologiczne i merytoryczne przygotowanie prac magisterskich z zakresu diagnozowania i terapii zaburzeń mowy i języka u dzieci. Wspólnym nurtem spotkań będzie prezentacja aparatu pojęciowego używanego do opisu zaburzeń oraz prezentacja metod postępowania w różnych typach zaburzeń. W ramach spotkań przewidziane są wystąpienia uczestników prezentujących przeczytaną literaturę oraz fragmenty przygotowywanych prac. |
Pełny opis: |
Uczestnicy seminarium będą mieli okazję zapoznania się z poszczególnymi etapami postępowania diagnostycznego i terapeutycznego. W centrum zainteresowania znajdzie się ocena przydatności różnych narzędzi badawczych, problemy metodologiczne i terminologiczne oraz zasady konstruowania planu usprawniania logopedycznego. Słuchacze zdobędą umiejętność analizowania objawów zaburzeń oraz ich opisu z uwzględnieniem wszystkich podsystemów języka. Przewidziane są wystąpienia uczestników, prezentujących postępy w przygotowaniu prac magisterskich i dyskusje nad omawianymi przez nich zagadnieniami. |
Literatura: |
Czaplewska E., Milewski S. (red.), 2011, Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Gdańsk. Emiluta – Rozya D., 2002, „Projekt „Badania mowy” Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego, Szkoła Specjalna nr 3. Gałkowski T. i Jastrzębowska G. (red.), 1999, Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole. Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Opole. Grabias S., 1994, Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy, Audiofonologia T. VI Warszawa – Lublin. Grabias S., 2001, Perspektywy opisu zaburzeń mowy, [w:] Zaburzenia mowy. (red.) Grabias S., Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. Kordyl Z., 1969, Psychologiczne problemy afazji dziecięcej, PWN, Warszawa. Mierzejewska H., Emiluta – Rozya D., 1998, Propozycja modyfikacji projektu „Badania Mowy” Ireny Styczek, Logopedia 25, Lublin. Szeląg E., 1996, Różnice indywidualne a mózgowe mechanizmy mowy. Przegląd badań własnych, Logopedia nr 23, Lublin. Leonard L., 2005, SLI- Specyficzne zaburzenia rozwoju językowego, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. Literatura będzie uzupełniana i modyfikowania w zależności od potrzeb studentów i ustalonych tematów prac magisterskich. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student swobodnie porusza się w obszarze zagadnień omawianych na zajęciach, ma również pogłębioną wiedzę w zakresie bezpośrednio związanym z tematem jego pracy magisterskiej. Zna standardy postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w przypadku różnych zaburzeń mowy i języka. UMIEJĘTNOŚCI Formułuje hipotezy badawcze, odpowiednio dobiera narzędzia niezbędne do ich weryfikacji, dostrzega wnioski wynikające z analizy zebranego materiału badawczego i umiejętnie formułuje je w formie pisemnej. Sprawnie i rzetelnie sprawozdaje poglądy innych w tekście, prawidłowo je streszczając, sporządzając odpowiednie przypisy i bibliografię. Opracowuje redakcyjnie tekst zgodnie z zasadami poprawności językowej oraz podstawowymi zasadami edytorstwa. KOMPETENCJE SPOŁECZNE W zrozumiały sposób przedstawia na seminarium problematykę, którą się zajmuje. Umie brać udział w dyskusji: w kulturalny sposób formułuje rzeczowe argumenty i odpowiada na nie, umiejętnie korzysta z okazji, jaką stanowi wymiana doświadczeń podczas dyskusji. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach, - przedstawienie referatu oraz bieżąca lektura tekstów wskazanych przez prowadzącego (obowiązuje zasada: jedna osoba referuje, wszyscy czytają i dyskutują), - zebranie bibliografii dotyczącej tematu pracy magisterskiej, - prezentowanie fragmentów pracy |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.