Women, children, madmen and poets in the literature of the personal document of the second-half of XVIII and first XIX-tego of the age, and not only?
General data
Course ID: | 3007-C061ES1 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | Women, children, madmen and poets in the literature of the personal document of the second-half of XVIII and first XIX-tego of the age, and not only? |
Name in Polish: | Kobiety, dzieci, szaleńcy i poeci w literaturze dokumentu osobistego drugiej połowy XVIII i pierwszej XIX-tego wieku, i nie tylko? |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | Master's seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) Orientacja w najważniejszych zagadnieniach historyczno-politycznych i związanych z polskim piśmiennictwem II połowy XVIII i I-ej XIX wieku (historia Polski, zajęcia kursowe z literatury). |
Mode: | Classroom |
Full description: |
(in Polish) W zapomnianych drukach i rękopisach spoczywają dziesiątki fascynujących tekstów - często trudno dostępnych, rozproszonych - interesujących literacko i jednocześnie ważnych poznawczo: pamiętników, dzienników, korespondencji, czasopism, a także tekstów literackich. Będziemy do nich docierać, czytać, analizować, wreszcie przygotowywać do druku - zgodne z normami współczesnej tekstologii i edytorstwa. Studenci mają możliwość na podstawie tych i innych materiałów (literackich, czasopiśmienniczych, źródeł historycznych) przygotowania prac monograficznych poświęconych słabo zbadanym lub zupełnie pomijanym zjawiskom z pogranicza literatury, socjologii i historii. Efektem wspólnych działań będą monografie wybranych zjawisk, rekonstrukcje biografii czy nawet bibliografie twórczości literackiej (z aneksami, antologiami) zapoznanych a ważnych dla epoki postaci. |
Bibliography: |
(in Polish) Cieński A. Pamiętniki i autobiografie światowe. Wrocław 1992. Idem, Z dziejów pamiętników w Polsce. Opole 2002. Czermińska M. Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie. Kraków 2000. Lejeune Ph. Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii. Kraków 2007. Lubas-Bartoszyńska R., Style wypowiedzi pamiętnikarskiej. Kraków 1983. Łopatyńska L. Dziennik intymny, jego odmiany i przemiany. „Prace Polonistyczne” seria VIII, Łódź 1950. Żarnowska A., Studia nad dziejami kobiet w dzisiejszej historiografii polskiej. “Kwartalnik Historyczny” 2001, nr 3, s. 99-116. Kusiak A., O historii kobiet, [w:] Humanistyka i płeć, t. II. Kobiety w poznaniu naukowym wczoraj i dziś, pod red. E. Pakszys i D. Sobczyńskiej Poznań 1997, s. 197-218. Wszystkie tomy serii: Kobieta i… pod red. pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca. Pozostałe lektury do ustalenia w trakcie zajęć. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student będzie potrafił: WIEDZA 1. Opisać kierunki rozwoju literatury dokumentu osobistego (m.in. pamiętnikarstwa, epistolografii, autobiografii) przełomu XVIII i pierwszej połowy XIX wieku. 2. Wskazać teksty, problemy, postaci (XVIII i I poł. XIX w. ) dotąd pomijane w refleksji historycznoliterackiej. 3. Opisać rolę kulturotwórczą kobiety-pisarki działającej na przełomie XVIII i XIX wieku. Podstawą tego opisu są postaci i teksty zapoznane. 4. Opisać- ujawnianą w badanych tekstach - świadomość zachodzących zmian kulturowych, społecznych i cywilizacyjnych. UMIĘJĘTNOŚCI 1. Wyjaśnić sytuację polskiego pamiętnikarstwa (pamiętnik, dziennik, podróż) przełomu XVIII i XIX wieku. 2. Wskazać przyczyn przemian, które dokonują się w literaturze dokumentu osobistego tego okresu. 3. Wskazać i opisać relacje między literaturą dokumentu osobistego tego okresu a tekstami literackimi (polskimi i europejskim). 4. Wskazać antycypacje tendencji charakterystycznych dla współczesnego pamiętnikarstwa (i szerzej literatury) w literaturze dokumentu osobistego przełomu XVIII i XIX wieku. 5. Przygotowanie edycji tekstu (wraz z zasadami transkrypcji, aparatem krytycznym, objaśnieniami rzeczowymi i komentarzem filologicznym). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zajęcia obowiązkowe. Studenci otrzymują ocenę na podstawie prowadzonych prac badawczych, indywidualnych przygotowań i aktywności. |
Copyright by University of Warsaw.