University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Media language, language in the media

General data

Course ID: 3007-C361EG1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Media language, language in the media
Name in Polish: Język mediów, język w mediach
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Seminaria magisterskie dla I roku st. II stopnia filologii polskiej - stacjonarne 2023/2024
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): 16.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Prerequisites (description):

(in Polish) Uczestnik seminarium powinien być zainteresowany różnorodnymi przekazami medialnymi (prasa, radio, telewizja, Internet), a także językoznawstwem pragmatycznym. Ponadto powinien interesować się dziedzinami pokrewnymi: socjologią, psychologią, medioznawstwem.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Przedmiotem seminarium będą współczesne przekazy medialne, ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy językowej w wymiarze pragmatycznym (kto? do kogo? w jakiej sytuacji? w jakim celu?). Podstawę teoretyczną będą stanowiły założenia mediolingwistyki, która pozwala badać strukturę i użycie języka w jego medialnym kontekście.

Full description: (in Polish)

Przedmiotem seminarium będą współczesne przekazy medialne, ze szczególnym uwzględnieniem ich warstwy językowej w wymiarze pragmatycznym (kto? do kogo? w jakiej sytuacji? w jakim celu?).

Badania przekazów medialnych mają na ogół charakter interdyscyplinarny, co powoduje konieczność sięgania po metody nie tylko z zakresu językoznawstwa, ale także dziedzin pokrewnych: psychologii, socjologii oraz medioznawstwa. Na łączenie różnych obszarów badawczych pozwalają założenia mediolingwistyki, która stanie się podstawą prowadzonych w czasie seminarium analiz. Mediolingwistyka pozwala badać strukturę i użycie języka w jego medialnym kontekście.

Seminarium obejmuje 4 semestry. W trakcie 1. i 2. semestru są przewidziane tematy ogólne, co pomoże uczestnikom sprecyzować własne założenia badawcze:

- Klasyfikacja i charakterystyka mediów (starych i nowych);

- Genologia medialna a genologia lingwistyczna;

- Kulturotwórcze funkcje mediów

- Badania mediów - przegląd metodologii

- Badania językoznawcze - przegląd metodologii

- Socjolingwistyka (założenia, narzędzia, podstawowe terminy)

- Pojęcie polszczyzny medialnej

- Dyskursy medialne;

- Językowy , medialny, dyskursywny obraz świata;

- Opis i analiza mechanizmów tworzenia tekstów medialnych;

- Opis i analiza języka poszczególnych mediów (telewizji, radia, prasy, internetu);

- Opis i analiza wybranych zjawisk językowych obserwowanych w mediach (m.in. perswazja i manipulacja, hejt, przemoc i agresja językowa, tabu językowe i obyczajowe, język wartości, autoprezentacja)

[Wskazane tematy będą uzupełniane o propozycje wskazane przez uczestników seminarium, zgodne z ich zainteresowaniami]

W trakcie 2. roku problematyka zajęć będzie uzależniona od tematów przygotowywanych prac magisterskich.

Bibliography: (in Polish)

R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2012

Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013.

B. Skowronek, Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013.

Etyka słowa. Wybór opracowań I, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, i in., Lublin 2017.

M. Wojtak, Wprowadzenie do genologii, Lublin 2019.

U. Żydek-Bednarczuk, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005.

I. Loewe, Dyskurs telewizyjny w świetle lingwistyki mediów, Katowice 2018.

M. Ślawska, Sztuka mediów. O świadomości gatunkowej dziennikarzy prasowych, Katowice 2019.

K. Kaszewski, Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach informacyjnych prasy, radia i telewizji, Warszawa 2018.

seria: Współczesne media, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin.

Szczegółowa literatura przedmiotu będzie uzupełniana i dostosowywana do zainteresowań badawczych seminarzystów.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA (Absolwent zna i rozumie: )

- fakty z zakresu językoznawstwa w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową

- metodologie językoznawcze oraz z zakresu nauk o mediach

UMIEJĘTNOŚCI (Absolwent potrafi:)

napisać dłuższą spójną pracę naukową:

- opartą na precyzyjnie sformułowanej wyjściowej tezie i wyrazistych pytaniach badawczych;

- wykorzystującą świadomie wybraną metodę badawczą;

- poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym;

- właściwie osadzoną w samodzielnie zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań;

- popartą zgromadzonym materiałem dowodowym;

- składającą się z argumentów logicznie prowadzących do konkluzji;

- eksponującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki;

- poprawną pod względem językowym, także w zakresie korzystania ze stylu naukowego;

- obudowaną poprawnie i kompletnie sporządzonymi przypisami i bibliografią;

- mieszczącą się w obowiązujących limitach objętości;

- ustnie zaprezentować swoje badania na każdym ich etapie: precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze; dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów; uzasadniając celowość i atrakcyjność omawianej problematyki; wypowiadając się językiem bogatym, poprawnym, także w zakresie użycia stylu naukowego; utrzymując uwagę słuchaczy; wykorzystując przejrzyste techniki prezentacji badań (np. handouty, prezentacje multimedialne); dyskutując w sposób rzeczowo uargumentowany; mieszcząc się w założonym limicie czasowym wystąpienia

- student w swoich badaniach wykorzystuje techniki informacyjno-komunikacyjne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (Absolwent jest gotowy do: )

- pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób;

- wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy i kierowania się uczciwością naukową;

- doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą do wystawienia oceny są:

- obecność na zajęciach (dopuszcza się 2 nieobecności w każdym semestrze);

- aktywne uczestnictwo w zajęciach: znajomość zadawanych tekstów będących podstawą dyskusji, udział w dyskusji;

- referaty cząstkowe stanowiące wstęp do poruszanego na zajęciach tematu;

- prezentacja koncepcji własnej pracy dyplomowej (II semestr)

- złożenie pracy dyplomowej zgodnej z wymaganiami (koniec IV semestru)

Po pierwszym roku student przygotowuje projekt dotyczący przyszłej pracy magisterskiej; projekt zawiera:

1. roboczy tytuł rozprawy

2. główne tezy (hipotezy)

3. wstępny opis materiału badawczego

4. wybraną metodologię

5. roboczy konspekt

6. próbkę badań własnych

7. wstępną bibliografię

Na roku 2. ocenie podlega umiejętność referowania postępów pracy badawczej (fragmentów przygotowywanej pracy magisterskiej)

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Second cycle diploma seminar, 60 hours, 9 places more information
Coordinators: Katarzyna Maciejak, Magdalena Trysińska
Group instructors: Magdalena Trysińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Second cycle diploma seminar - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)