University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Language in the media

General data

Course ID: 3007-C362EG1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Language in the media
Name in Polish: Język w mediach
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Seminaria magisterskie dla II roku st. II stopnia filologii polskiej - stacjonarne 2023/2024
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): 25.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Podczas zajęć będziemy zajmować się analizą warstwy językowej przekazów medialnych, wykorzystując ustalenia z zakresu pragmalingwistyki, socjolingwistyki, tekstologii czy genologii medialnej.

Wymagania: biegła znajomość języka polskiego, zainteresowania językoznawcze, orientacja w świecie współczesnych mediów.

Full description: (in Polish)

W pierwszych semestrach dokonamy przeglądu różnych zagadnień związanych z funkcjonowaniem polszczyzny w mediach (ze szczególnym uwzględnieniem Internetu) oraz wybranych metodologii, aby ułatwić uczestnikom sprecyzowanie zainteresowań i sformułowanie satysfakcjonujących tematów badawczych. Kolejne spotkania poświęcimy na przypomnienie kwestii redakcyjnych i prezentacje fragmentów prac (oraz dyskusję nad nimi).

Proponowane zagadnienia:

1. Typologie odmian współczesnej polszczyzny.

2. Status polszczyzny potocznej.

3. Odmiana pisana i mówiona polszczyzny.

4. Tekst i mechanizmy jego spójności.

5. Gatunki medialne w perspektywie lingwistycznej.

6. Perswazyjne użycie języka.

7. Gry językowe.

8. Autoprezentacja językowa.

9. Pop-psychologia w mediach.

10. Medialne obrazy świata.

11. Mediatyzacja języka.

12. YouTube, Instagram i TikTok jako źródła materiału badawczego.

Lista zostanie poszerzona o tematy wybrane przez uczestników seminarium.

Bibliography: (in Polish)

Balcerzan E., W stronę genologii multimedialnej [w:] Genologia dzisiaj, red. W. Bolecki, I. Opacki, Warszawa 2000.

Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009.

Bauer Z., Gatunki dziennikarskie [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2012.

Bralczyk J., Język na sprzedaż, Warszawa 1998.

Briggs M., Telewizja i jej odbiorcy w życiu codziennym, przeł. B. Radwan, Kraków 2012.

Burgess J., Green J., YouTube. Wideo online a kultura uczestnictwa, przeł. T. Płudowski, Warszawa 2011.

Burkacka I., Memy a stereotypy, [w:] Internet jako przedmiot badań językoznawczych, red. E. Kołodziejek, R. Sidorowicz, Szczecin 2017.

Buttler D., Markowski A., Słownictwo wspólnoodmianowe, książkowe i potoczne współczesnej polszczyzny [w:] Język a kultura, t. 1, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, Wrocław 1988.

Dunaj B., Przybylska R., Sikora K., Język na co dzień [w:] Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków 1999.

E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015.

Gajda S., Media – stylowy tygiel współczesnej polszczyzny [w:] Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000.

Gatunki i formaty we współczesnych mediach, red. W. Godzic, A. Kozieł, J. Szylko-Kwas, Warszawa 2015.

Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2001.

Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006.

Język w mediach elektronicznych, red. J. Podracki, E. Wolańska, Warszawa 2008.

Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000.

Kamińska M., Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu, Poznań 2011.

Kaszewski K., Język dyskusji radiowej, Warszawa 2006.

Kaszewski K., Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach

informacyjnych prasy, radia i telewizji, Warszawa 2018.

Kępa-Figura D., Gry językowe we współczesnej komunikacji medialnej – semantyczna i pragmatyczna analiza języka mediów, „Prace Językoznawcze UWM” 11, Olsztyn 2009.

Kępa-Figura D., Nowak P., Językowy obraz świata a medialny obraz świata, „Zeszyty Prasoznawcze” 2006, z. 1–2.

Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, red. M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2009.

Kubiński P., Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016.

Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, tłum. A. Kacmajor, M. Kacmajor, Gdańsk 2000.

Lisowska-Magdziarz M., Polacy w nowej semiosferze. O perswazyjnych aspektach kultury popularnej [w:] Sztuka perswazji. Socjologiczne, psychologiczne i lingwistyczne aspekty komunikowania perswazyjnego, red. R. Garpiel, K. Leszczyńska, Kraków 2004.

Lisowska-Magdziarz M., Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Kraków 2008.

Maciejak K., YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018.

Markowski A., Polszczyzna końca XX wieku, Warszawa 1992.

Media audiowizualne, red. W. Godzic, Warszawa 2010.

Ogonowska A., Psychologia mediów i komunikowania, Kraków 2018.

Ożóg K., Ustna odmiana języka ogólnego [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001.

Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku, Rzeszów 2007.

Pisarek W., Język mediów czy język w mediach?, „Język Polski” 96(2), 2016.

Skowronek B., Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013.

Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.

Stachyra G., Podcasting jako technologia audio. Perspektywy rozwoju, "Studia Medioznawcze", Warszawa 2017.

Uszyński J., Telewizyjny pejzaż genologiczny, Warszawa 2004.

Więckiewicz M., Blog w perspektywie genologii multimedialnej, Toruń 2012.

Wilkoń A., Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice 2002.

Wilkoń A., Spójność i struktura tekstu, Kraków 2002.

Winiarska J., Operatory metatekstowe w dialogu telewizyjnym, Kraków 2001.

Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.

Wojtak M., Językoznawca jako badacz mediów (zarys problematyki), „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 2015, nr 30.

Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2014.

Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.

Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2001.

Żydek-Bednarczuk U., Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005.

Learning outcomes: (in Polish)

1. Wiedza

Student zna:

- metody badawcze umożliwiające lingwistyczną analizę tekstu;

- podstawowe teorie i pojęcia z dziedziny językoznawstwa;

- gatunki medialne.

2. Umiejętności

Student potrafi:

- wykorzystać narzędzia językoznawcze do analizy przekazów medialnych;

- zastosować w swoich badaniach odpowiednią metodologię (a w razie potrzeby - synkretyzm metodologiczny);

- określić tendencje rozwojowe we współczesnej polszczyźnie (zwłaszcza w mediach);

- sformułować problem badawczy i napisać spójną pracę na wybrany temat, poprawną pod względem merytorycznym, metodologicznym i językowym.

3. Kompetencje społeczne

Student rozumie:

- rolę mediów we współczesnym społeczeństwie;

- potrzebę refleksji nad językowym kształtem przekazów medialnych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze).

2.. Aktywność na zajęciach.

3.. Prezentacja fragmentu pracy magisterskiej (po pierwszym roku - określenie tematu, zgromadzenie bibliografii, omówienie wstępnych założeń).

Practical placement: (in Polish)

-

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Second cycle diploma seminar, 60 hours, 12 places more information
Coordinators: Helena Balcerek
Group instructors: Katarzyna Maciejak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Second cycle diploma seminar - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)