University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Communication - rhetoric - genres

General data

Course ID: 3007-C362RT1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Communication - rhetoric - genres
Name in Polish: Komunikacja - retoryka - gatunki
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Seminaria magisterskie dla II roku st. II stopnia filologii polskiej - stacjonarne 2023/2024
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): 25.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem spotkań seminaryjnych jest badanie gatunków w przestrzeni komunikacyjnej. Metody badawcze używane do analiz pochodzą z kręgu krytyki retorycznej, krytyki medialnej, krytycznej analizy dyskursu i krytyki gatunków.

Full description: (in Polish)

Celem spotkań seminaryjnych w pierwszych miesiącach jest rozpoznanie obszarów badawczych, które zostały wymienione poniżej. Uczestnicy wybierają problem badawczy, który najbardziej ich interesuje. Następnie pracujemy nad wybranymi zagadnieniami, określając stan badań i właściwą metodologię. W kolejnym etapie Uczestnicy przedstawiają fragmenty swoich prac, nad którymi wspólnie dyskutujemy. W pierwszej kolejności prezentowane są rozdziały wprowadzające i metodologiczne, a następnie rozdziały analityczne.

Proponowane obszary dyskusji i badań:

Gatunki i retoryka – gatunki retoryczne

Multimodalność gatunków

Metafory genologiczne

Multidyscyplinarność gatunków

Gatunki polityczne: debata, konferencja prasowa, briefing, exposé, orędzie, …

Dyskursy – gatunki - formaty

Celebryta jako gatunek medialny (travelbryci, blogobryci, onkobryci, … )

TED Talks – mowy o ideach wartych szerzenia

Fake news – gatunkowe uwarunkowania wiadomości zmyślonych

Gatunki w przestrzeni miejskiej (ogłoszenia drobne, billboardy, reklamy w środkach transportu, …)

Multimodalna perspektywa w badaniu gatunków

Medialne gatunki interakcyjne – niewerbalne strategie komunikowania

Actio w gatunkach – niewerbalne wyznaczniki genologiczne

Uniwersum gatunków YouTube

YouTube jako Hyde Park

Freestyle – wokół gatunków oralnych

Scenariusz jako gatunek „usługowy”

Gatunki w instytucjach: w szkole, organizacjach pozarządowych, kościele, urzędach państwowych, korporacjach, …

Gatunki w edukacji szkolnej

Gatunki promocji filmowej

Adaptacja filmowa jako gatunek

Gatunki w dyskursie przedwyborczym

Przemówienia sławnych mężów - przemówienia sławnych żon :)

Bibliography: (in Polish)

Akty i gatunki mowy, red. Jerzy Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura, Lublin 2004.

Akty i gatunki mowy w perspektywie kulturowej, red. A. Burzyńska-Kamieniecka, Wrocław 2012.

Altman R., Gatunki filmowe, Warszawa 2012

Artemeva Natasha, Key concepts of RGS. An verview, "Technostyle" 2004, vol. 20, s. 3-38.

Bauer Z., Dziennikarstwo wobec nowych mediów, Kraków 2009.

Budzyńska-Daca Agnieszka, Gatunki rywalizacyjne z perspektywy retorycznej, w: Retoryka i wartości, red. A. Budzyńska-Daca, E. Modrzejewska

Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005.

Dobek-Ostrowska B. , Komunikowanie publiczne I polityczne, Warszawa 2006.

Dyskurs jako struktura i proces, pod red. T van Dijka, Warszawa 2001.

Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2004.

Foss S. K., Rhetorical criticism, Long Grove, Il, 2009.

Gatunki cyfrowe. Instrukcja obsługi, Kraków 2018.

Gatunki i formaty we współczesnych mediach, red. W. Godzic, A. Kozieł, J. Szylko-Kwas, Warszawa 2015.

Gatunki w mediach elektronicznych, red. I. Hofman i D. Kępa-Figura, Lublin 2017

Gatunki mowy i ich ewolucja, t.1-5, Katowice 2000- 2015

Goban-Klas T, Public Relations, czyli promocja reputacji, Warszawa 1996.

Goban-Klas T. Komunikowanie i media masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2008.

Goban-Klas T., Cywilizacja medialna, Warszawa 2005.

Godzic W., Telewizja i jej gatunki po "Wielkim Bracie", Kraków 2004.

Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 1999.

Grochowski Grzegorz, Pamięć gatunków. Ponowoczesne dylematy atrybucji gatunkowej, Warszawa 2018

Grzenia Jan, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.

Hopfinger M., Doświadczenie audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003.

Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2006.

Kita M., Wywiad prasowy. Jezyk-gatunek-interakcja, Katowice 1998.

Kochan M., Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2003.

Leathers D.G., Komunikacja niewerbalna, Warszawa 2007.

Lewiński P., Retoryka reklamy, Wrocław 1999.

Lichański J.Z., Retoryka. Historia-teoria-praktyka,, t.1-2, Warszawa 2007.

Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Przewodnik dla studentów, Kraków 2006.

Łukowska Aleksandra, Retoryka współczesnego teatru improwizowanego. Krytyka gatunkowa formatu Harold, "Res Rhetorica" 7 (3) https://doi.org/10.29107/rr2020.3.11.

Mcluhan M. , Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, przeł. N. Szczucka, Warszawa 2004.

Miller Carolyn, Genre as a social action, "Quarterly Journal of Speech" 1984, s. 151-167.

Mrozowski M., Media masowe. Włada, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.

Mrozowski M., Między manipulacją a poznaniem. Człowiek w świecie mediów, Warszawa 1991.

Multimodalność mediów elektronicznych, red. I. Fofma, D. Kępa-Figura, Lublin 2018

Nabiałek Zuzanna, Wideorecenzje filmów i seriali w serwisie YouTube z perspektywy retorycznej krytyki gatunkowej, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki UW, Warszawa 2021.

Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, oprac. M. Hopfinger, Warszawa 2002.

Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej, red. G. Godlewski, A. Karpowicz, M. Rakoczy, P. Rodak, Warszawa 2014.

Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.

Pitrus A. Znaki na sprzedaż. W stronę integralnej teorii reklamy, Warszawa 2000.

Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska, Warszawa 2008.

Polska genologia literacka, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa 2007.

Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, pod red. P. Francuza, Lublin 1999.

Rejter Artur, Nazwa własna wobec gatunku i dyskursu, Katowice 2016.

Retoryka, pod red. M. Barłowskiej, A. Budzyńskiej-Dacy i P. Wilczka, Warszawa 2008.

Sartori G., Homo videns. Telewizja i postmyślenie, przel. J. Uszyński, Warszawa 2007.

Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, Warszawa 2012

Stasiński P., Poetyka i pragmatyka felietonu, Warszawa 1982.

Studia z teorii komunikowania masowego, pod. red. B. Dobek-Ostrowskiej, Wrocław 1999.

Szczęsna E., Poetyka mediów. Polisemiczność, digitalizacja, reklama, Warszawa.2007.

Uszyński J., Telewizyjny pejzaż genologiczny, Warszawa 2004.

Ut pictura poesis, pod red. M. Skwary I S. Wysłouch, Gdańsk 2006.

Witosz B, Genologia lingwistyczna, Katowice 2005.

Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.

Periodyki naukowe:

„Forum Artis Rhetoricae”

„Res Rhetorica”

„Studia Medioznawcze”

„Zeszyty Prasoznawcze”

Wybrane prace magisterskie z poprzednich lat

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu zajęć student:

- opracowuje bibliografię tematu

- streszcza wybrane teksty naukowe

- projektuje badania naukowe

- opracowuje konspekt pracy magisterskiej

- wykorzystuje metodologię odpowiednią dla jego badań

- analizuje zjawiska z obszaru komunikacji medialnej

- wykorzystuje bibliografię dotyczącą wybranego tematu

- wykorzystuje technikę pisania prac naukowych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Badania są prowadzone z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych.

Studenci otrzymują zaliczenie semianrium

1. po pierwszym roku:

- po przedstawieniu koncepcji pracy magisterskiej zawierającej obszerny abstrakt pracy (2-3 strony), w którym wskazany będzie cel pracy, materiał badawczy, metody badania i spodziewane rezultaty wraz z bibliografią podmiotową i przedmiotową

2. po drugim roku:

- po przedstawieniu pracy magisterskiej

Dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach: 2 w semestrze

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Second cycle diploma seminar, 60 hours, 5 places more information
Coordinators: Agnieszka Budzyńska-Daca
Group instructors: Agnieszka Budzyńska-Daca
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Second cycle diploma seminar - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)