Polish as Foreign Language
General data
Course ID: | 3007-G1A3JW |
Erasmus code / ISCED: |
05.0
|
Course title: | Polish as Foreign Language |
Name in Polish: | Język polski jako obcy |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Naukę przedmiotów ułatwią własne doświadczenia studenta jako słuchacza kursu językowego. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) W trakcie kursu jego uczestnicy uczą się, jak samodzielnie przygotowywać materiały dydaktyczne wykorzystywane w dydaktyce na wszystkich poziomach nauczania, w różnych grupach wiekowych, zawodowych oraz jednorodnych i niejednorodnych językowo. Zapoznają się także z najnowszymi publikacjami i zasobami internetowymi dotyczącymi jpjo. |
Full description: |
(in Polish) Na spotkaniach warsztatowych poruszane są następujące zagadnienia: 1. Nauczanie sprawności językowych. 2. Wykorzystywanie autentycznych materiałów ilustracyjnych i audio w dydaktyce jpjo – dobór oraz przygotowanie ćwiczeń. 3. Analiza glottodydaktyczna tekstu, przygotowywanie tekstów autentycznych oraz preparowanych na zajęcia jpjo. 4. Poprawne konstruowanie poleceń do zadań językowych. 5. Wykorzystywanie materiałów logopedycznych i podręczników szkolnych w dydaktyce języka polskiego jako obcego/drugiego. 6. Wykorzystywanie gier językowych, map myśli itp. 7. Tworzenie materiałów nauczania w różnych grupach wiekowych, językowych i zawodowych. 8. Wykorzystanie narzędzi internetowych w nauczaniu zdalnym. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura (przykładowa): 1. Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków 2005. 2. Janowska I. (2010), Planowanie lekcji języka obcego : podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków. 3. Janowska I. (2011), Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych : na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków. 4. Lipińska E., Seretny A. (2013), Integrowanie kompetencji lingwistycznych w glottodydaktyce na przykładzie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego : poradnik metodyczny z ćwiczeniami. 5. Seretny A. (2005), Strategie uczenia się słownictwa języka polskiego przez cudzoziemców – badania wstępne, [w:] Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, red. Garncarek P., UW, Warszawa, s. 193–202. 6. Zaśko-Zielińska M. (2005), Koncepcja wyboru materiałów do kształcenia umiejętności redagowania i rozumienia tekstów, [w:] Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, red. Garncarek P., Warszawa. 7. Birkenbihl V.F. (1999), Jak szybko i łatwo nauczyć się języka, Katowice. 8. Buzan T., Buzan B. (1999), Mapy twoich myśli, Łódź. 9. Spitzer M. (2007), Plastyczne mapy, [w:] Jak uczy się mózg, Warszawa, s. 83–96. 10. Burkat A., Gry i zabawy jako element wspomagający naukę języków obcych, „Języki Obce w Szkole”, z. 3, 2006, s. 45 -48. 8. Koluch R., Gry w nauce języka obcego – zalety i wady w: Języki Obce w Szkole, z.1, 2001, s. 43 – 46. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu kursu student potrafi: - samodzielnie przygotowywać materiały niezbędne do dydaktyki języka polskiego jako obcego dla wszystkich poziomów nauczania; - dokonywać selekcji autentycznych materiałów audiowizualnych, które można wykorzystać w nauczaniu języka polskiego jako obcego; - poprawnie konstruować ćwiczenia gramatyczne, leksykalne, gramatyczno-leksykalne; - dokonać analizy glottodydaktycznej tekstu i obudować go ćwiczeniami; - wykorzystywać zasoby internetowe w nauczaniu jpjo; - przygotować zadania językowe potrzebne do nauki języka specjalistycznego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Obecność na zajęciach. 2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. 3. Wykonywanie zadań - pakietów ćwiczeniowych. |
Copyright by University of Warsaw.