University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

General Education

General data

Course ID: 3007-L1A1PD
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: General Education
Name in Polish: Pedagogika ogólna
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK)
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 1 rok 1. st.
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

The aim of the course is to complement the skills of teachers with expertise in teaching, ie teaching-learning theory to internal and external conditions of the process of education.

Mode:

Classroom

Full description: (in Polish)

Założenia i cele przedmiotu opisowo:

Celem przedmiotu pedagogika ogólna jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia teorii edukacji (współczesne wychowanie, nowoczesna dydaktyka); zapewnienie możliwości aktywnego poznawania praktyki wykorzystując metody pośrednie (np. symulacje, modelowe opisy zdarzeń); kształtowanie umiejętności refleksji i badania własnej praktyki edukacyjnej; kształtowanie praktycznych umiejętności w obszarze klasy szkolnej, współpracy z rodzicami, szerszym środowiskiem szkolnym. Studenci podczas wykładów zostaną zapoznani z głównymi dyscyplinami pedagogicznymi.

Realizację powyższych celów umożliwia między innymi wprowadzenie następujących treści kształcenia: teleologiczne i aksjologiczne podstawy współczesnego wychowania; prawidłowości procesu wychowania i nauczania i ich uwarunkowania; metody i formy, rezultaty pracy pedagogicznej; program i treści kształcenia, planowanie pracy, kontrola i ocena rezultatów; procesy integracyjne w obrębie grupy klasowej; metody profilaktyki, diagnostyki i terapii.

Bibliography: (in Polish)

Arends R., Uczymy się nauczać. PWN. Warszawa 1994.

Danilewska J., Agresja u dzieci - szkoła porozumienia. WSiP Warszawa 2002.

Davis R., Dar dysleksji. Zysk i ska, Poznań 2001.

Debesse M., Mialaret G. (red.) Rozprawy o wychowaniu. PWN Warszawa 1998.

Dziewulak D.: Jak wykształcić dobrego nauczyciela? (wywiad dla edunews.pl) http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/wywiady/1302-tego-kandydata-przyjmiemy-tego-odprawimy-z-kwitkiem

Dziewulak D.: Jak być skutecznym nauczycielem nauczycieli, Tygodnik opinii Wszystko Co Najważniejsze, Instytut Nowych Mediów, Warszawa 2016.

https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir-dziewulak-jak-byc-skutecznym-nauczycielem-nauczycieli/

Janowski A., Pedagogika praktyczna. Wyd. Fraszka Edukacyjna. Warszawa 2002.

Janowski A.: Poznawanie uczniów, Fraszka Edukacyjna Warszawa 2002

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006.

Gutek G., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. GWP Gdańsk 2003.

Kawula S. i inni, Pedagogika rodziny. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2002

Kazanowski Z., Osik-Chudowolska D. (red.), Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych. Wyd. UMCS. Lublin 2003.

Kruszewski K. (red.) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela t.1 PWN Warszawa 1991 i nast.

Kupisiewicz Cz.: Podstawy dydaktyki, WSiP 2005

Kwiatkowska H., Pedeutologia. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2008.

Kwieciński Z., Śliwerski B.(red.), Pedagogika. T.1,2 PWN Warszawa 2003.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie. OW Impuls. Kraków 2003 i nast.

Moroz H., Rozwój zawodowy nauczyciela. Impuls. Kraków 2005.

Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice. GWP. Gdańsk 2005.

Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tomy 1-3 GWP. Gdańsk 2006.

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:

a) opisuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalność pedagogiczną oraz ich prawidłowości i zakłóceń;

b) opisuje proces wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficzne i społeczno-kulturowe podstawy;

c) przedstawia współczesne teorie dotyczące wychowania;

d) wymienia główne elementy i cechy środowisk wychowawczych oraz opisuje procesy w nich zachodzące;

Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:

a) potrafi dokonywać operacjonalizacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych;

b) potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych;

c) potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną korzystając z różnych źródeł;

d) potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań wychowawczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi;

Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych):

a) analizuje poziom swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych;

b) ma świadomość sensu, wartości i potrzeby podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie pisemne na ocenę zawiera pytania zamknięte (sprawdzające efekty kształcenia dotyczące wiedzy) i otwarte (sprawdzające efekty kształcenia związane z umiejętnościami wykorzystania przyswojonej wiedzy i stopniem opanowania kompetencji społecznych).

Practical placement:

not applicable

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 38 places more information
Coordinators: Kamila Potocka-Pirosz
Group instructors: Dobromir Dziewulak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 38 places more information
Coordinators: Dobromir Dziewulak, Kamila Potocka-Pirosz
Group instructors: Dobromir Dziewulak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)