University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

General psychology

General data

Course ID: 3007-L1A1PO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: General psychology
Name in Polish: Psychologia ogólna
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK)
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 1 rok 1. st.
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Podstawowe informacje o psychologii jako nauce. Celem jest przygotowanie studentów do uczestnictwa w wykładach z Psychologii rozwoju i klinicznej dziecka

Full description: (in Polish)

1. Przedmiot psychologii

2. Metodologia psychologii

3. Biologiczne podstawy psychologii

4. Biologiczne podstawy psychologii c.d.

5. Procesy poznawcze – spostrzeganie

6. Procesy poznawcze – uwaga

7. Procesy poznawcze – myślenie i inteligencja

8. Procesy poznawcze – pamięć

9. Problematyka uczenia się

10. Język i komunikowanie się

11. Emocje i motywacja

12. Osobowość człowieka

13. Stany osobowości

14. Funkcjonowanie społeczne

15. Funkcjonowanie społeczne c.d.

Bibliography: (in Polish)

Aronson E.: Człowiek – istota społeczna. PWN, Warszawa 1978. Rozdział IV

Bogdanowicz M.: Integracja percepcyjno – motoryczna – metody diagnozy i terapii. COMPW – Z, Warszawa 1990. (str.8–69, 194–232)

Kalat J.W.: Biologiczne podstawy psychologii. PWN, Warszawa 2007. (str. 73-107, 261-293, 355-451)

LeDoux J.: Mózg emocjonalny. Media Rodzina, Poznań 2000. (strony 209–264)

Martin G. N.: Neuropsychologia. PZWL, Warszawa 2001. (strony271–335)

Maas V.F.: Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej. WSIP, Warszawa 1998.

Zimbardo Ph. G., Ruch F. L: Psychologia i życie. PWN, Warszawa 1996. (strony: 352–369, 456–462, 496–512)

Learning outcomes: (in Polish)

posiadanie wiedzy na temat historii psychologii

zaznajomienie się z głównymi szkołami psychologicznymi

poznanie podstawowych procesów psychicznych

zdobycie wiedzy na temat rodzajów i praw uczenia się

nauczenie się rozpoznawania emocji i różnicowania ich z innymi procesami psychicznymi

umiejętność oceny podstawowych typów osobowości

zapoznanie się z prawami funkcjonowania społecznego

ocena podstawowych szkół psychologicznych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

egzamin cząstkowy wchodzący w skład całościowego egzaminu z psychologii

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 38 places more information
Coordinators: Kamila Potocka-Pirosz
Group instructors: Michał Chruszczewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Short description: (in Polish)

Wykład przede wszystkim podstaw psychologii ogólnej, niemniej z elementami wybranych interesujących zjawisk będących przedmiotami dociekań psychologii stosowanej (jak np. stres).

Full description: (in Polish)

1. Psychologia, jej przedmiot, główne kierunki i metody badań, podstawowe problemy. Elementy historii myśli psychologicznej.

2. Rozwój. Obszary i etapy rozwoju człowieka w ciągu życia.

3. Procesy poznawcze, uczenie się i język. Psychologia umysłu: myślenie, rozwiązywanie problemów, pamięć, uczenie się (rozumiane jako warunkowanie oraz wykraczające poza warunkowanie). Właściwości języka; język a myślenie.

4. Inteligencja. Pojęcie inteligencji, struktura zdolności, geneza zdolności umysłowych, ich pomiar oraz społeczne znaczenie diagnozy i oceny inteligencji.

5. Struktura osobowości. Wybrane koncepcje bazujące na pojęciu cechy psychicznej (tu przede wszystkim model Wielkiej Piątki), jak i wyprowadzone z innych stanowisk teoretycznych. Osobowość a temperament.

6. Emocje. Emocje podstawowe i nie tylko czyli o różnych zjawiskach afektywnych. Związki emocji z myśleniem i działaniem. Kwestia nastroju.

7. Motywacja. Teorie i typy motywacji. Zróżnicowana efektywność człowieka pod wpływem dominujących motywacji z odmiennych typów. Motywacja a motywowanie.

8. Twórczość (kreatywność). Zjawisko na skrzyżowaniu zdolności, cech osobowości i motywacji.

9. „Złudzenia, które pozwalają żyć”. Autodefensywna mechanika osobowości w imię podtrzymania samooceny, przekonania o sensie własnego życia itd.

10. Stres i zjawiska związane ze stresem. Stresory, stan stresu, radzenie sobie ze stresem i skutki stresu a różnice indywidualne między ludźmi.

11. Poza granicą zdrowia psychicznego. Problem z wyznaczeniem granicy, koncepcje normy. Rys historyczny. Główne klasy zaburzeń psychicznych. Przyczyny i terapia.

Bibliography: (in Polish)

OBOWIĄZKOWA

Brzezińska, A. i Trempała, J. (2000). Wprowadzenie do psychologii rozwoju. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1: Podstawy psychologii, str. 229–238). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Carson, R. C., Butcher, J. N. i Mineka, S. (2006). Psychologia zaburzeń (t. 1, str. 25–37, 45–187). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Heszen-Niejodek, I. (2000). Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, str. 465–492). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kielar-Turska, M. (2000). Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia. W: J. Strelau (red.), Psychologia . Podręcznik akademicki (t. 1: Podstawy psychologii, str. 285–332). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kofta, M. i Doliński, D. (2000). Poznawcze podejście do osobowości. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2: Psychologia ogólna, str. 567–572, 579–584). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nęcka, E. (2000). Psychologia twórczości (str. 11–34, 121–143). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza. Struktura. Funkcje (str. 15–44). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Sternberg, R. J. (1999). Wprowadzenie do psychologii (str. 17–54, 118–154, 225–244). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Strelau, J. (2000). Osobowość jako zespół cech. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2: Psychologia ogólna, str. 535–559). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

UZUPEŁNIAJĄCA

Chruszczewski, M. H. (2020). Nuda. Ujęcie psychologiczne i humanistyczne. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Eysenck, H. i Eysenck, M. (2000). Podpatrywanie umysłu. Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nelson, T. D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Schulz, D. P. i Schulz, S. E. (2008). Historia współczesnej psychologii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Simonton, D. K. (2010). Geniusz. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Szmidt, K. J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Walsh, M. R. (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 38 places more information
Coordinators: Michał Chruszczewski, Kamila Potocka-Pirosz
Group instructors: Michał Chruszczewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Short description: (in Polish)

Wykład przede wszystkim podstaw psychologii ogólnej, niemniej z elementami wybranych interesujących zjawisk będących przedmiotami dociekań psychologii stosowanej (jak np. stres).

Full description: (in Polish)

1. Psychologia, jej przedmiot, główne kierunki i metody badań, podstawowe problemy. Elementy historii myśli psychologicznej.

2. Rozwój. Obszary i etapy rozwoju człowieka w ciągu życia.

3. Procesy poznawcze, uczenie się i język. Psychologia umysłu: myślenie, rozwiązywanie problemów, pamięć, uczenie się (rozumiane jako warunkowanie oraz wykraczające poza warunkowanie). Właściwości języka; język a myślenie.

4. Inteligencja. Pojęcie inteligencji, struktura zdolności, geneza zdolności umysłowych, ich pomiar oraz społeczne znaczenie diagnozy i oceny inteligencji.

5. Struktura osobowości. Wybrane koncepcje bazujące na pojęciu cechy psychicznej (tu przede wszystkim model Wielkiej Piątki), jak i wyprowadzone z innych stanowisk teoretycznych. Osobowość a temperament.

6. Emocje. Emocje podstawowe i nie tylko czyli o różnych zjawiskach afektywnych. Związki emocji z myśleniem i działaniem. Kwestia nastroju.

7. Motywacja. Teorie i typy motywacji. Zróżnicowana efektywność człowieka pod wpływem dominujących motywacji z odmiennych typów. Motywacja a motywowanie.

8. Twórczość (kreatywność). Zjawisko na skrzyżowaniu zdolności, cech osobowości i motywacji.

9. „Złudzenia, które pozwalają żyć”. Autodefensywna mechanika osobowości w imię podtrzymania samooceny, przekonania o sensie własnego życia itd.

10. Stres i zjawiska związane ze stresem. Stresory, stan stresu, radzenie sobie ze stresem i skutki stresu a różnice indywidualne między ludźmi.

11. Poza granicą zdrowia psychicznego. Problem z wyznaczeniem granicy, koncepcje normy. Rys historyczny. Główne klasy zaburzeń psychicznych. Przyczyny i terapia.

Bibliography: (in Polish)

OBOWIĄZKOWA

Brzezińska, A. i Trempała, J. (2000). Wprowadzenie do psychologii rozwoju. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1: Podstawy psychologii, str. 229–238). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Carson, R. C., Butcher, J. N. i Mineka, S. (2006). Psychologia zaburzeń (t. 1, str. 25–37, 45–187). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Heszen-Niejodek, I. (2000). Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, str. 465–492). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kielar-Turska, M. (2000). Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia. W: J. Strelau (red.), Psychologia . Podręcznik akademicki (t. 1: Podstawy psychologii, str. 285–332). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kofta, M. i Doliński, D. (2000). Poznawcze podejście do osobowości. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2: Psychologia ogólna, str. 567–572, 579–584). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nęcka, E. (2000). Psychologia twórczości (str. 11–34, 121–143). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza. Struktura. Funkcje (str. 15–44). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Sternberg, R. J. (1999). Wprowadzenie do psychologii (str. 17–54, 118–154, 225–244). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Strelau, J. (2000). Osobowość jako zespół cech. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2: Psychologia ogólna, str. 535–559). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

UZUPEŁNIAJĄCA

Chruszczewski, M. H. (2020). Nuda. Ujęcie psychologiczne i humanistyczne. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Eysenck, H. i Eysenck, M. (2000). Podpatrywanie umysłu. Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nelson, T. D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Schulz, D. P. i Schulz, S. E. (2008). Historia współczesnej psychologii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Simonton, D. K. (2010). Geniusz. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Szmidt, K. J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Walsh, M. R. (red.) Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)