University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Graphetics and graphemics

General data

Course ID: 3007-L1A2GG
Erasmus code / ISCED: 09.302 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: Graphetics and graphemics
Name in Polish: Grafetyka i grafemika
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK)
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 2 rok 1. st.
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

The course is designed 1. to show the linguistic characteristics of writing systems and acts of writing and reading in terms of psycholinguistics; 2. to present the relationship between speech and writing - their characteristics and description should prepare for further discussion about disorders associated with reading and writing.

Full description:

The aim of the course is to present to the student selected issues of graphetics and graphemics. During the course student will learn about the characteristics of the graphics code, the relationships between the sounds and written signs of language, reading and writing process (normal and disordered).

The theoretical framework will form the basis for the training of practical skills related to the choice of exercises and selection of materials useful in work of speech therapists. The course is also an introduction and preparation for the course " Developmental dyslexia " .

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

- Awramiuk E., 2006, Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok.

- Awramiuk, E. (2013). Invented spelling jako obiekt badań, "Edukacja", 123(3), 5-16.

- Coulmas F., 1996, The Blackwell Encyclopedia of Writing Systems. (hasła: graphemics, graphetics, alphabet, orthography, letter, grapheme, allograph, writing system, script i in.)

- Dehaene S., 2009, Reading in the brain, London.

- Domagała A., Mirecka U., 2010, Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat, Lublin.

- Domagała A., Mirecka U., 2017, Zaburzenia komunikacji pisemnej, Gdańsk, Harmonia, s. 290-301.

- Gleason J.B., Ratner N.B., 2005, Psycholingwistyka, Gdańsk, GWP, s. 439-476.

- Heilman K., Valenstein E. (red.), 2003, Clinical Neuropsychology, wyd. XIV, s. 108-145.

- Krasowicz-Kupis G. (2005), Pisać litery, pisać zwierzęta..., czyli o świadomości pisma u dzieci, "Psychologia Rozwojowa", 10(1).

- Polański K. (red.), 2003, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław - Kraków - Warszawa, (hasła: grafemika, grafetyka, grafem, allograf, fonogramy, ideogramy, logogramy, piktogramy, pismo alfabetyczne, ortografia, fonotaktyka i inne).

- Pąchalska M., 2007, Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu, Warszawa, t. 2, s. 147-152, 157-162.

- Wróbel T., 1979, Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym, Warszawa.

Tytuły artykułów naukowych i fragmentów książek do poszczególnych tematów podawane są podczas zajęć.

Learning outcomes: (in Polish)

Student po zakończeniu kursu:

WIEDZA

posiada wiedzę na temat:

- rodzajów pisma, typów znaków graficznych;

- elementów strukturalnych tworzących literę;

- właściwości systemu graficznego w języku polskim;

- niektórych uwarunkowań rozwoju psychofizycznego człowieka przygotowującego się do nauki pisania oraz czytania;

- złożoności relacji istniejącą między systemami graficznym (ortograficznym) a fonologicznym w języku polskim;

- wybranych psycholingwistycznych teorii i modeli związanych z czynnościami pisania i czytania;

- uwarunkowań lingwistycznych wpływających na sposób rozwijania oraz usprawniania umiejętności czytania i pisania;

- przyczyn i objawów wybranych zaburzeń czytania i pisania.

UMIEJĘTNOŚCI

- rozpoznaje różnego typu trudności w pisaniu dotyczące grafii i ortografii;

- określa przyczyny trudności w pisaniu na poziomie grafii i ortografii w oparciu o analizę materiału autentycznego;

- wykorzystuje wiedzę o właściwościach systemu graficznego i jego powiązaniach z systemem fonologicznym w języku polskim w terapii logopedycznej przez dostosowanie zadań oraz wymagań do aktualnego poziomu psychofizycznego pacjenta;

- umie scharakteryzować prawidłowy przebieg czynności czytania i pisania;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- ma świadomość złożoności problemów związanych z opanowaniem kodu graficznego i powiązania go z płaszczyzną dźwiękową;

- jest świadom zależności między skutecznością działania a wyborem właściwych ćwiczeń i zadań w terapii logopedycznej;

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ich uzupełniania i doskonalenia i potrafi to robić; dokonuje samooceny własnych umiejętności i kompetencji.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Do zaliczenia przedmiotu wymagane są:

1. Obecność na zajęciach.

Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.

2. Uzyskanie pozytywnych ocen z zajęć na podstawie:

- aktywności na zajęciach i pozytywnego wyniku testu zaliczeniowego

Niedopuszczalne jest korzystanie na przedmiocie z systemów SI podczas zaliczenia pisemnego.

Classes in period "Summer semester 2024/25" (past)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 34 places more information
Coordinators: Kamila Potocka-Pirosz, Mariola Symonides, Joanna Zawadka
Group instructors: Mariola Symonides, Joanna Zawadka
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Classes - Grading
Notes: (in Polish)

Kontrola obecności (dwie dopuszczalne nieobecności).

Ocena z zajęć:

- test zaliczeniowy (70% oceny końcowej)

- wykonanie wskazanych zadań w trakcie zajęć i prac domowych (30% oceny końcowej).

Classes in period "Summer semester 2025/26" (future)

Time span: 2026-02-16 - 2026-06-07
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 34 places more information
Coordinators: Kamila Potocka-Pirosz, Mariola Symonides, Joanna Zawadka
Group instructors: Mariola Symonides, Joanna Zawadka
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Classes - Grading
Notes: (in Polish)

Kontrola obecności (dwie dopuszczalne nieobecności).

Ocena z zajęć:

- test zaliczeniowy (70% oceny końcowej)

- wykonanie wskazanych zadań w trakcie zajęć i prac domowych (30% oceny końcowej).

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)