Lexicology with Elements of Culture of Polish Language
General data
Course ID: | 3007-L1A2LK |
Erasmus code / ISCED: |
09.302
|
Course title: | Lexicology with Elements of Culture of Polish Language |
Name in Polish: | Leksykologia z elementami kultury języka |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 2 rok 1. st. |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zapoznanie studentów z podstawami metodologicznymi kultury języka polskiego i leksykologii jako dyscyplin językoznawczych w związku z głównymi tendencjami komunikacji językowej we współczesnej polskiej wspólnocie etnicznej. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zapoznanie studentów z podstawami metodologicznymi kultury języka polskiego i leksykologii jako dyscyplin językoznawczych w związku z głównymi tendencjami komunikacji językowej we współczesnej polskiej wspólnocie etnicznej. |
Full description: |
(in Polish) Wykład dotyczy podstawowych pojęć leksykologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem jednostki leksykalnej oraz relacji między leksemem a wyrazem. Zostaną omówione najważniejsze zależności między składnikami pola semantycznego (synonimia, antonimia, homonimia). Ważnym składnikiem okaże się przegląd współczesnych słowników, przeprowadzony z uwzględnieniem tła historycznego. Drugim blokiem zagadnień będą główne tendencje rozwojowe współczesnego języka polskiego w zakresie ortografii, interpunkcji, wymowy, fleksji, składni oraz słownictwa. Nacisk jest położony na wyjaśnienie genezy błędów. Ważnym zagadnieniem jest różnica między normą (dwupoziomową) a uzusem, zwłaszcza – inteligenckim. Studenci poznają najważniejsze terminy językoznawstwa normatywnego oraz najaktualniejsze kodyfikacje normy językowej. Ćwiczenia dotyczą przede wszystkich praktycznych umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną w różnych sytuacjach komunikacyjnych. Studenci poznają najważniejsze typy błędów i usterek językowych, identyfikują i rozumieją ich mechanizmy, formułują i uzasadniają oceny rozwiązań językowych. |
Bibliography: |
(in Polish) S. Dubisz, Język – historia – kultura, Warszawa 2007. H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005. T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005. Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN pod red. prof. Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2003. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Student: – rozpoznaje typy błędów i usterek językowych – rozumie mechanizmy ich powstawania – rozpoznaje najważniejsze tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny w zakresie ortografii, interpunkcji, wymowy, fleksji, składni i słownictwa; – zna najważniejsze relacje semantyczne, rozumie ich naturę i dostrzega wykorzystanie ich w praktyce komunikacyjnojęzykowej; UMIEJĘTNOŚCI Student: – używa polszczyzny zgodnie z normą językową; – opisuje genezę błędu językowego z wykorzystaniem terminów podstawowych dla językoznawstwa normatywnego; – uzasadnia swoje opinie o języku; – odwołuje się do najważniejszych i najnowszych wydawnictw normatywnych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: – dostosowuje dobór środków języka do sytuacji i typu kontaktu słownego oraz uwzględnia możliwości odbiorcy i jego status społeczny; – posługuje się językiem zgodnie z zasadami etykiety językowej; – przejawia postawę troski o język i jest wyczulony na jego wulgaryzację. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metoda podawcza; procentowy udział poprawnych odpowiedzi w kolokwiach i na zaliczeniach końcowych (z wykładu oraz z ćwiczeń). Ocena końcowa przedmiotu to średnia ocen uzyskanych na: 1) kolokwiach cząstkowych przeprowadzonych na ćwiczeniach; 2) kolokwium końcowym z zakresu ćwiczeń; 3) kolokwium końcowym z zakresu wykładu. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
CW
TH WYK
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 34 places
Lecture, 30 hours, 34 places
|
|
Coordinators: | Kamila Potocka-Pirosz, Milena Wojtyńska-Nowotka | |
Group instructors: | Milena Wojtyńska-Nowotka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) Zapoznanie studentów z podstawami metodologicznymi kultury języka polskiego i leksykologii jako dyscyplin językoznawczych w związku z głównymi tendencjami komunikacji językowej we współczesnej polskiej wspólnocie etnicznej. |
|
Full description: |
(in Polish) Wykład dotyczy podstawowych pojęć leksykologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem jednostki leksykalnej oraz relacji między leksemem a wyrazem. Zostaną omówione najważniejsze zależności między składnikami pola semantycznego (synonimia, antonimia, homonimia). Ważnym składnikiem okaże się przegląd współczesnych słowników, przeprowadzony z uwzględnieniem tła historycznego. Drugim blokiem zagadnień będą główne tendencje rozwojowe współczesnego języka polskiego w zakresie ortografii, interpunkcji, wymowy, fleksji, składni oraz słownictwa. Nacisk jest położony na wyjaśnienie genezy błędów. Ważnym zagadnieniem jest różnica między normą (dwupoziomową) a uzusem, zwłaszcza – inteligenckim. Studenci poznają najważniejsze terminy językoznawstwa normatywnego oraz najaktualniejsze kodyfikacje normy językowej. Ćwiczenia dotyczą przede wszystkich praktycznych umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną w różnych sytuacjach komunikacyjnych. Studenci poznają najważniejsze typy błędów i usterek językowych, identyfikują i rozumieją ich mechanizmy, formułują i uzasadniają oceny rozwiązań językowych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) S. Dubisz, Język – historia – kultura, Warszawa 2007. H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005. T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005. Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN pod red. prof. Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2003. |
|
Notes: |
(in Polish) Wykład oraz ćwiczenia prowadzoną są stacjonarnie. Nie ma możliwości eksternistycznego zaliczania zajęć. Na każdych zajęciach prowadzący dokonuje sprawdzenia listy obecności. Dopuszczalne są tylko dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Każda nieobecność powyżej 2 musi zostać usprawiedliwiona, a student zobowiązany jest zaliczyć zajęcia, w których - z przyczyn od niego niezależnych - nie mógł uczestniczyć. Ocena końcowa przedmiotu to średnia ocen uzyskanych na: 1) kolokwiach cząstkowych przeprowadzonych na ćwiczeniach; 2) kolokwium końcowym z zakresu ćwiczeń; 3) kolokwium końcowym z zakresu wykładu. |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 34 places
Lecture, 30 hours, 34 places
|
|
Coordinators: | Marta Piasecka, Kamila Potocka-Pirosz | |
Group instructors: | Marta Piasecka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) Zapoznanie studentów z podstawami metodologicznymi kultury języka polskiego i leksykologii jako dyscyplin językoznawczych w związku z głównymi tendencjami komunikacji językowej we współczesnej polskiej wspólnocie etnicznej. |
|
Full description: |
(in Polish) Wykład dotyczy podstawowych pojęć leksykologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem jednostki leksykalnej oraz relacji między leksemem a wyrazem. Zostaną omówione najważniejsze zależności między składnikami pola semantycznego (synonimia, antonimia, homonimia). Ważnym składnikiem okaże się przegląd współczesnych słowników, przeprowadzony z uwzględnieniem tła historycznego. Drugim blokiem zagadnień będą główne tendencje rozwojowe współczesnego języka polskiego w zakresie ortografii, interpunkcji, wymowy, fleksji, składni oraz słownictwa. Nacisk jest położony na wyjaśnienie genezy błędów. Ważnym zagadnieniem jest różnica między normą (dwupoziomową) a uzusem, zwłaszcza – inteligenckim. Studenci poznają najważniejsze terminy językoznawstwa normatywnego oraz najaktualniejsze kodyfikacje normy językowej. Ćwiczenia dotyczą przede wszystkich praktycznych umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną w różnych sytuacjach komunikacyjnych. Studenci poznają najważniejsze typy błędów i usterek językowych, identyfikują i rozumieją ich mechanizmy, formułują i uzasadniają oceny rozwiązań językowych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) S. Dubisz, Język – historia – kultura, Warszawa 2007. H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005. T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005. Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN pod red. prof. Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2003. |
|
Notes: |
(in Polish) Wykład oraz ćwiczenia prowadzoną są stacjonarnie. Nie ma możliwości eksternistycznego zaliczania zajęć. Na każdych zajęciach prowadzący dokonuje sprawdzenia listy obecności. Dopuszczalne są tylko dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Każda nieobecność powyżej 2 musi zostać usprawiedliwiona, a student zobowiązany jest zaliczyć zajęcia, w których - z przyczyn od niego niezależnych - nie mógł uczestniczyć. Ocena końcowa przedmiotu to średnia ocen uzyskanych na: 1) kolokwiach cząstkowych przeprowadzonych na ćwiczeniach; 2) kolokwium końcowym z zakresu ćwiczeń; 3) kolokwium końcowym z zakresu wykładu. |
Copyright by University of Warsaw.