University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Assessment of the level of communication development

General data

Course ID: 3007-L1A2OP-W1
Erasmus code / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Assessment of the level of communication development
Name in Polish: Ocena poziomu rozwoju komunikacji
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK)
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 2 rok 1. st.
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - przedmioty do wyboru - 2 rok 1. st.
ECTS credit allocation (and other scores): 2.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącym oceny poziomu rozwoju komunikacji dziecka.

Full description: (in Polish)

Zajęcia będą prowadzone w sześciu blokach tematycznych. Każdy blok będzie obejmował część teoretyczną i część praktyczną. Podczas zajęć będą omawiane następujące zagadnienia:

1. Ocena zdolności komunikacyjnych małego dziecka

Omówienie wywiadu logopedycznego. Ocena odruchów niemowlęcych. Ocena funkcji poznawczych, społeczno-emocjonalnych, motorycznych i mowy małego dziecka. Omówienie kwestionariuszy rodzicielskich do oceny rozwój mowy.

2. Przesiewowe badania logopedyczne w żłobkach i przedszkolach

Przesiewowe badania logopedyczne jako jedna z form profilaktyki logopedycznej. Omówienie narzędzi do badań przesiewowych dostępnych na rynku. Stworzenie własnego narzędzia do badań przesiewowych.

3. Diagnoza logopedyczna

Zasady i metody postępowania logopedycznego. Ocena rozwoju mowy i komunikacji podczas diagnozy logopedycznej. Omówienie narzędzi diagnostycznych dostępnych na rynku.

4. Ocena umiejętności czytania i pisania

Rozwój umiejętności czytania i pisania. Ocena tych umiejętności pod kątem ryzyka dysleksji, dysleksji, SLI.

5. Ocena dziecka pod kątem zaburzeń integracji sensorycznej

Wpływ zaburzeń integracji sensorycznej na komunikację dziecka. Ocena zachowań dziecka.

6. Ocena zdolności komunikacyjnych dziecka niemówiącego

Zasady i metody postępowania logopedycznego w przypadku dziecka niemówiącego. Wykorzystanie komunikacji alternatywnej i wspomagającej w celu rozwoju kompetencji komunikacyjnej.

Bibliography: (in Polish)

Bieńkowska K., 2012, Jak dzieci uczą się mówić, Warszawa.

Błeszyński J.J. (red.), 2008, Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków.

Cieszyńska J., Korendo M., 2012, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia, Karków.

Cytowska B., Winczura E., 2016, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków.

Czaplewska E., Milewski S., 2011, Diagnoza logopedyczna, Sopot.

Diener K., 1999, Profilaktyka zaburzeń mowy. Przewodnik dla rodziców, opiekunów, nauczycieli i lekarzy, Kielce.

Dołęga Z., 2003. Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa. Prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Katowice.

Emiluta-Rozya D., 1994, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa.

Emiluta – Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń mowy u dzieci 2, 4, 6-letnich, Warszawa.

Emiluta-Rozya D., 2014, Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym, Warszawa.

Franczyk A., Krajewska K., 2002, Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju mowy, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E., 2000, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa.

Jodzis D., 2013, Dysfunkcje integracji sensorycznej a sprawność językowa dzieci w młodszym wieku szkolnym, Gdańsk.

Kaczorowska-Bray K., Milewski S. (red.), 2016, Wczesna interwencja logopedyczna, Gdańsk.

Krajna E., 2008, 100-wyrazowy test artykulacyjny, Niezdrowice.

Michalak-Widera I., Węsierska K., 2012, Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Katowice.

Mikler-Chwastek A., 2011, Sprawdzian rozwoju psychoruchowego niemowląt, Gdańsk.

Okraska-Ćwiek B., 2016, Przedszkolaki - sensoraki : scenariusze zajęć z terapii integracji sensorycznej do pracy z małymi dziećmi, Warszawa.

Paluch A., Drewniak-Wołosz E., L. Sikora, 2003, Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?, Kraków.

Patkiewicz J. (red.), 2016, Znaczenie integracji sensorycznej w zaburzeniach rozwoju człowieka : monografia, Wrocław.

Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, Gdańsk.

Stecko E., 2009, Sprawdź jak mówię, Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi, Warszawa.

Szmigielska Narbutt E., 2014, Elementy integracji sensorycznej w przedszkolu – niezbędnik nauczyciela, Warszawa.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Student posiada wiedzę na temat oceny komunikacyjnej i językowej dziecka.

Umiejętności

Student prezentuje stan wiedzy na podstawie literatury przedmiotu, potrafi ocenić możliwości komunikacyjne dziecka oraz przygotować ćwiczenia stymulujące rozwój kompetencji komunikacyjnej.

Kompetencje społeczne

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, uzupełnia ja i doskonali, a dążąc do tego, dokonuje samooceny własnych umiejętności i kompetencji.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- obecność na zajęciach oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach

- praca indywidualna i w zespole: realizowanie w ramach zespołu zadań, które danemu zespołowi wyznaczył prowadzący

- ustne przedstawienie wyników pracy w zespole w postaci krótkiej prezentacji podczas zajęć

- zaliczenie pisemne

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 17 places more information
Coordinators: Karolina Król, Kamila Potocka-Pirosz
Group instructors: Karolina Król
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 17 places more information
Coordinators: Kamila Potocka-Pirosz
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)