University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Child psychiatry

General data

Course ID: 3007-L1A2PD
Erasmus code / ISCED: 12.2 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: Child psychiatry
Name in Polish: Psychiatria dziecięca
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK)
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 2 rok 1. st.
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Logopeda powinien znać objawy zaburzeń i chorób psychicznych, by móc współpracować z innymi specjalistami.

Konieczne jest opanowanie podstaw anatomii, pediatrii i psychologii.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem wykładów jest opanowanie przez studentów podstaw wiedzy z zakresu psychiatrii wieku rozwojowego. Znajomość powyższej problematyki jest niezbędna w przypadku osób pracujących z dziećmi i młodzieżą.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest uzyskanie przez studentów wiedzy na temat psychopatologii dzieci i młodzieży, zwłaszcza uwarunkowań i obrazu klinicznego chorób, w obszarze których obecne są zaburzenia mowy, komunikacji i interakcji społecznych.

Prezentowane treści obejmują specyfikę zaburzeń psychicznych (zaburzeń emocjonalnych i behawioralnych w wieku rozwojowym, zaburzeń odżywiania) i neurorozwojowych charakterystycznych dla okresu dzieciństwa i adolescencji ze szczególnym uwzględnieniem tych obszarów, które wymagają diagnozy i terapii logopedycznej.

Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy na temat metod ich diagnozowania i leczenia. Umożliwia ocenę wpływu obecności zaburzeń rozwoju mowy na wtórne pojawienie się zaburzeń emocjonalnych u pacjenta oraz zróżnicowanie czy zaburzenia mowy są objawem innych zaburzeń i chorób psychicznych. Znajomość psychopatologii wieku rozwojowego umożliwia logopedom efektywną współpracę z innymi specjalistami.

Bibliography: (in Polish)

- Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. (red): Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune, Warszawa, 2018

- Wolańczyk T., Komender J.: Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, PZWL, Warszawa 2013.

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy:

1. Student posiada wiedzę na temat psychopatologii zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego i ich klasyfikacji w systemach diagnostycznych.

2.Student posiada podstawową wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń emocjonalnych i behawioralnych w wieku rozwojowym, zaburzeń odżywiania, psychotycznych i afektywnych, metod ich diagnozowania, rokowania i leczenia.

W zakresie umiejętności:

1. Potrafi ocenić wpływ obecności zaburzeń rozwoju mowy na wtórne pojawienie się zaburzeń emocjonalnych u pacjenta oraz zróżnicować czy zaburzenia mowy są objawem innych zaburzeń i chorób psychicznych.

2. Rozumie konieczność i potrafi podjąć współpracę z innymi specjalistami w celu zapewnienia pacjentowi multidyscyplinarnego systemu opieki.

3.Dostosowuje swoje działania terapeutyczne do indywidualnych potrzeb pacjenta.

W zakresie kompetencji społecznych:

1. Współdziała w zespole interdyscyplinarnym z poszanowaniem godności i autonomii osób powierzonych jego opiece.

2. Systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową i kształtuje umiejętności dążąc do profesjonalizmu.

3. Jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

obecność na wykładach i wynik uzyskany w teście jednokrotnego wyboru

60% prawidłowych odpowiedzi uzyskanych w teście jednokrotnego wyboru

Classes in period "Summer semester 2024/25" (past)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours, 34 places more information
Coordinators: Kamila Potocka-Pirosz
Group instructors: Anna Kaźmierczak-Mytkowska, Tomasz Wolańczyk
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Lecture - Grading
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Opanowanie przez absolwentów podstaw wiedzy z zakresu psychiatrii wieku rozwojowego.

Prezentacja aktualnej wiedzy na temat psychopatologii dzieci i młodzieży, zwłaszcza uwarunkowań i obrazu klinicznego zaburzeń mowy, komunikacji i interakcji społecznych, z uwzględnieniem specyfiki zaburzeń psychicznych i neurorozwojowych, charakterystycznych dla okresu dzieciństwa i adolescencji oraz tych obszarów, które wymagają diagnozy i terapii logopedycznej.

Zapoznanie się z organizacją opieki psychiatrycznej w kontekście efektywnej współpracy z innymi specjalistami.

Bibliography: (in Polish)

1. Janas-Kozik M., Wolańczyk T. (red.) Psychiatria dziecięca, PZWL, Warszawa, 2021

2. Wolańczyk T, Komender J: Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2005, 2013 r.

Classes in period "Summer semester 2025/26" (future)

Time span: 2026-02-16 - 2026-06-07
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours, 34 places more information
Coordinators: Kamila Potocka-Pirosz
Group instructors: Anna Kaźmierczak-Mytkowska, Tomasz Wolańczyk
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Lecture - Grading
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Opanowanie przez absolwentów podstaw wiedzy z zakresu psychiatrii wieku rozwojowego.

Prezentacja aktualnej wiedzy na temat psychopatologii dzieci i młodzieży, zwłaszcza uwarunkowań i obrazu klinicznego zaburzeń mowy, komunikacji i interakcji społecznych, z uwzględnieniem specyfiki zaburzeń psychicznych i neurorozwojowych, charakterystycznych dla okresu dzieciństwa i adolescencji oraz tych obszarów, które wymagają diagnozy i terapii logopedycznej.

Zapoznanie się z organizacją opieki psychiatrycznej w kontekście efektywnej współpracy z innymi specjalistami.

Bibliography: (in Polish)

1. Janas-Kozik M., Wolańczyk T. (red.) Psychiatria dziecięca, PZWL, Warszawa, 2021

2. Wolańczyk T, Komender J: Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2005, 2013 r.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)