Developmental dyslexia
General data
Course ID: | 3007-L1A3DR |
Erasmus code / ISCED: |
12.0
|
Course title: | Developmental dyslexia |
Name in Polish: | Dysleksja rozwojowa |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 3 rok 1. st. |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.50
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot prezentuje wybrane zaganiania związane z problematyką dysleksji rozwojowej. Trudności w opanowywaniu czytania i pisania rozpatrywane są w ujęciu lingwistycznymi i psycholingwistycznym. Podczas zajęć przedstawione zostaną podstawowe teorie na temat etiologii oraz patomechanizmów dysleksji, a także wyniki współczesnych badań dotyczących specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Celem spotkań jest zwłaszcza ukazanie potrzeby uwzględnienia podejścia lingwistycznego w diagnozowaniu oraz w usprawnianiu językowym dziecka z dysleksją. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia obejmują następujące tematy: - ustalenia terminologiczne: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dysleksja rozwojowa; - czynności pisania i czytania oraz ich neurobiologiczne i neuropsychologiczne uwarunkowania; - czytanie i pisanie jako formy komunikacji językowej; - dysleksja a rozwój mowy i języka; - symptomy ryzyka dysleksji oraz diagnoza dysleksji; - analiza i klasyfikacje błędów pojawiających się w toku nabywania umiejętności czytania i pisania oraz błędów tzw. dyslektycznych; - zasady i sposoby stymulowania rozwoju językowego i poznawczego dziecka z trudnościami w czytaniu i pisaniu. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: • Gałkowski T., Jastrzębowska G. (2003), Logopedia- pytania i odpowiedzi., Opole, t. 2, s. 489-609. • Bogdanowicz M. (2005), Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk. (i nowsze) • Krasowicz-Kupis G. (2009), Psychologia dysleksji, Warszawa. • Krasowicz-Kupis G. (2019), Nowa psychologia dysleksji, Warszawa. • Pietras I. (2008), Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne, Gdańsk. Literatura uzupełniająca: • Bogdanowicz K. (2011), Dysleksja a nauczanie języków obcych, Gdańsk. • Bogdanowicz M., Adryjanek A. (2005), Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia. • Bogdanowicz M., Smoleń M. (2004), Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych, Gdańsk. • Bogdanowicz M. (2013), Dysleksja w wieku dorosłym, Gdańsk. • Brunswick N. i in. (2010), Reading and dyslexia in different orthographies, New York. • Butkiewicz A., Bogdanowicz K. (2005), Dyslexia in the English Classroom - techniki nauczania języka angielskiego uczniów z dysleksją, Gdańsk. • Cieszyńska J. (2001), Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji, Kraków. • Grabowska A., Rymarczyk K. (2004), Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki, Warszawa. • Jeżewska-Krasnodębska E. (2007), Zaburzenia mowy u dzieci rozpoczynających naukę szkolną i ich wpływ na trudności w zakresie czytania i pisania [w:] A. Maciejewska (red.), Zaburzenia komunikacji językowej w czytaniu i pisaniu, Siedlce, s. 45-55. • Kaja B. (2003), Diagnoza dysleksji, Bydgoszcz. • Kostka-Szymańska M., Krasowicz-Kupis G. (2007), Dysleksja. Problem znany czy nieznany?, Lublin. • Krasowicz-Kupis G. (2006), Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk. • Krasowicz-Kupis G. (2009), Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy, Gdańsk. • Krasowicz-Kupis G. (2012), SLI i inne zaburzenia językowe, Sopot, s. 155-162. • Łockiewicz M., Bogdanowicz K. (2013), Dysleksja u osób dorosłych, Kraków. • Pietras I., Krasowicz-Kupis G. (2008), Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym, Gdynia. • Przesmycka-Kamińska J. (2011), Trudności w nauce czytania i pisania a trudności w rozwoju mowy dzieci z dysfunkcjami mózgu, Wrocław. • Przybysz-Piwko M. (2005), Trudności w pisaniu u dzieci z nieukończonym i zaburzonym rozwojem mowy w świetle analizy lingwistycznej. Wnioski dla praktyki logopedycznej i pedagogicznej [w:] M. Młynarska, T. Smereka (red.), Logopedia. Teoria i praktyka, Wrocław, s. 258-269. • Przybysz-Piwko M. (2007), Struktura fonotaktyczna wyrazów polskich a obraz pisma dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu [w:] M. Kostka-Szymańska, G. Krasowicz-Kupis (red.), Dysleksja. Problem znany czy nieznany?, Lublin, s. 101-108. • Przybysz-Piwko M. (2007), Wspomaganie rozwoju umiejętności fonologicznych dziecka z trudnościami w opanowywaniu czytania i pisania, „Poradnik Językowy”, z. 8, s. 45-53. • Przybysz-Piwko M. (2010), O kryteriach doboru materiału językowego w pracy z uczniami przejawiającymi trudności w czytaniu i pisaniu [w:] Istnieć w kulturze. Miedzy teorią a praktyką edukacyjną, pod red. Małgorzaty Święcickiej, Danuty Jastrzębskiej-Golonki i Agnieszki Rypel, Bydgoszcz, s. 421-432. • Przybysz-Piwkowa (2000), Trudności w czytaniu i pisaniu w świetle wiedzy logopedycznej i lingwistycznej, czyli o potrzebie jednoczesnego usprawniania mowy głośnej i pisma [w:] E. Łuczyński (red.), Kształcenie logopedyczne. Cele i formy, Gdańsk, s. 62-68. • Przybysz-Piwkowa M. (1998), Właściwości polskiej grafii przeszkodą w kształtowaniu się właściwych powiązań pomiędzy dźwiękami mowy a literami, [w:] H. Mierzejewska, M. Przybysz-Piwkowa (red.), Zaburzenia głosu – badanie – diagnozowanie – metody usprawniania, Warszawa, s. 121-128. • Przybysz-Piwkowa M. (2002), Utrwalanie postaci graficznej i postaci fonologicznej wyrazów – propozycja ćwiczeń [w:] J. Przesmycka-Kamińska (red.), Trudności w werbalnym porozumiewaniu się z otoczeniem dzieci z różnymi dysfunkcjami OUN, Wrocław. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA - zdobywa wiedzę na temat przyczyn i patomechanizmów trudności w opanowywaniu przez dziecko czytania i pisania; - zna i wskazuje symptomy dysleksji rozwojowej (zwłaszcza językowe); - zdobywa wiedzę na temat pracy usprawniającej procesy czytania i pisania; - zdobywa wiedzę na temat metod zapobiegania niepożądanym zjawiskom w procesie przyswajania umiejętności czytania i pisania; - zdobywa wiedzę na temat roli logopedy w kontekście diagnozy i terapii dysleksji, rozpoznania ryzyka dysleksji UMIEJĘTNOŚCI - rozpoznaje możliwe przyczyny trudności dyslektycznych związane z poziomem skomplikowania relacji między mową a pismem w języku polskim, proponuje ćwiczenia językowe; - umie nazywać i charakteryzować patomechanizmy powstawania zaburzeń czytania i pisania z uwzględnieniem poziomu rozwoju dziecka; - potrafi podjąć dyskusję merytoryczną, prezentując wiadomości zdobyte podczas samodzielnej lektury i podczas zajęć; - umie wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa, psycholingwistyki, psychologii, pedagogiki i logopedii oraz medycyny do rozważań o specyfice zaburzeń dyslektycznych; KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest przygotowany do podejmowania pracy z osobami z dysleksją, do świadomego doboru materiału językowego, do współpracy z pedagogiem; - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ich uzupełniania i doskonalenia i potrafi to robić; dokonuje samooceny własnych umiejętności i kompetencji; - dostrzega, poprawnie rozpoznaje i rozstrzyga problemy związane z lingwistycznymi aspektami zaburzeń mowy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Do zaliczenia przedmiotu wymagane są: 1. Obecność na zajęciach. Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. 2. Uzyskanie pozytywnych ocen z ćwiczeń i wykładu. Ocena z przedmiotu to średnia ocen z wykładu i ćwiczeń wyliczana wg następujących kryteriów: 2,0 (ndst) Średnia z ocen za wykład i ćwiczenia poniżej 3. 3,0 (dost) Średnia z ocen za wykład i ćwiczenia od 3 do 3,25 3,5 (dost+) Średnia z ocen za wykład i ćwiczenia od 3,5 do 3,75 4,0 (db) Średnia z ocen za wykład i ćwiczenia od 4 do 4,25 4,5 (db+) Średnia z ocen za wykład i ćwiczenia od 4,5 do 4,75 5,0 (bdb) Średnia z ocen za wykład i ćwiczenia 5 Niedopuszczalne jest korzystanie z systemów SI podczas egzaminu pisemnego oraz w innych formach, w których wiedza studenta podlega ocenie. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W WYK
CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 36 places
Lecture, 30 hours, 36 places
|
|
Coordinators: | Teresa Lewandowska-Kidoń, Kamila Potocka-Pirosz, Joanna Zawadka | |
Group instructors: | Teresa Lewandowska-Kidoń, Joanna Zawadka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - Grading |
|
Mode: | Classroom |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 36 places
Lecture, 30 hours, 36 places
|
|
Coordinators: | Teresa Lewandowska-Kidoń, Kamila Potocka-Pirosz, Joanna Zawadka | |
Group instructors: | Teresa Lewandowska-Kidoń, Joanna Zawadka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - Grading |
|
Mode: | Classroom |
Copyright by University of Warsaw.