Learning to read and write as an element of speech development stimulation
General data
Course ID: | 3007-L1A3NC-W4 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Learning to read and write as an element of speech development stimulation |
Name in Polish: | Nauka czytania i pisania jako element stymulacji rozwoju mowy |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 3 rok 1. st. (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - przedmioty do wyboru - 3 rok 1. st. |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia ukazują różnorodne konteksty, w jakich można rozważać znaczenie (nauki) czytania i pisania dla rozwoju mowy. Przegląd wybranych publikacji kierowanych do dzieci i technik pracy z dzieckiem poszerza warsztat logopedy-praktyka. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia ukazują różnorodne konteksty, w jakich można rozważać znaczenie (nauki) czytania i pisania dla rozwoju mowy. Podczas spotkań będziemy się zastanawiać m.in.: - czy czytanie dziecku (nawet w okresie prenatalnym) ma znaczenie dla jego rozwoju poznawczego i językowego? - jak wspólne oglądanie książeczek rozwija dziecko? - jak dziecko uczy się słownictwa z książek? - jak czytanie i pisanie wykorzystywane jest w terapii logopedycznej w przypadkach różnych zaburzeń mowy? - na czym polega terapeutyczny charakter czytania i pisania? - jak czytanie i pisanie wspomagają naukę języka obcego? |
Bibliography: |
(in Polish) wybór artykułów naukowych i popularnonaukowych polskich i zagranicznych lektury własne studentów (do ustalenia na pierwszych zajęciach) Literatura podstawowa do zajęć: Lariviere J., Rennick J. E. (2011), Parent picture-book reading to infants in the neonatal intensive care unit as an intervention supporting parent-infant interaction and later book reading, „Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics”, 32(2), s. 146-152. Cackowska M. (2016), Emergent literacy, visual literacy i czytanie dialogowe. Potencjał edukacyjny i emancypacyjny książki obrazkowej w środowisku rodzinnym i przedszkolnym. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 12(2), s. 102-113. Griffith P. L., Beach S. A., Ruan J., Dunn L. (2008), Literacy for young children: A guide for early childhood educators. Corwin Press, s. 129-144. Żytko M. (2006), Pisanie-żywy język dziecka, Warszawa, s. 38-42, 42-61, 84-101. Molicka M. (2016), Pożytki ze słuchania i czytania ze zrozumieniem. Przyczynek do rozważań o roli biblioterapii we wspomaganiu rozwoju mowy i myślenia w średnim i późnym dzieciństwie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11(3(41)), 99-117. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: - rozumie znaczenie nauki czytania i pisania dla rozwoju mowy dzieci w różnym wieku; - wskazuje sposoby stymulacji języka dziecka z wykorzystaniem książek dla dzieci; - wskazuje sposoby wykorzystania zadań angażujących czytanie i pisanie w toku terapii logopedycznej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki zaliczenia przedmiotu: 1) obecność Dopuszczalna liczba nieobecności uprawniająca do zaliczenia przedmiotu: 2. Trzecia i czwarta nieobecność - wymaga zaliczenia testu z zakresu nieobecności. Piąta nieobecność - niezaliczenie przedmiotu 2) Ocena z przedmiotu na podstawie liczby i rodzaju aktywności podczas zajęć: mniej niż 3 aktywności - niezaliczenie przedmiotu 3 aktywności - ocena dostateczna 3,5 aktywności - ocena dostateczna plus 4 aktywności - ocena dobra 4,5 aktywności - ocena dobra plus 5-6 aktywności - ocena bardzo dobra 7 aktywności i więcej - ocena bardzo dobra plus Przygotowanie się z materiałów wskazanych do danego tematu i czynny udział w zajęciach liczone jest jako 1 aktywność, tylko czynny udział w zajęciach - 0,75 aktywności. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 18 places
|
|
Coordinators: | Kamila Potocka-Pirosz, Joanna Zawadka | |
Group instructors: | Joanna Zawadka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 18 places
|
|
Coordinators: | Kamila Potocka-Pirosz, Joanna Zawadka | |
Group instructors: | Joanna Zawadka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Copyright by University of Warsaw.