University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Learning to read and write as an element of speech development stimulation

General data

Course ID: 3007-L1A3NC-W4
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Learning to read and write as an element of speech development stimulation
Name in Polish: Nauka czytania i pisania jako element stymulacji rozwoju mowy
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK)
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 3 rok 1. st.
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - przedmioty do wyboru - 3 rok 1. st.
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia ukazują różnorodne konteksty, w jakich można rozważać znaczenie (nauki) czytania i pisania dla rozwoju mowy. Przegląd wybranych publikacji kierowanych do dzieci i technik pracy z dzieckiem poszerza warsztat logopedy-praktyka.

Full description: (in Polish)

Zajęcia ukazują różnorodne konteksty, w jakich można rozważać znaczenie (nauki) czytania i pisania dla rozwoju mowy. Podczas spotkań będziemy się zastanawiać m.in.:

- czy czytanie dziecku (nawet w okresie prenatalnym) ma znaczenie dla jego rozwoju poznawczego i językowego?

- jak wspólne oglądanie książeczek rozwija dziecko?

- jak dziecko uczy się słownictwa z książek?

- jak czytanie i pisanie wykorzystywane jest w terapii logopedycznej w przypadkach różnych zaburzeń mowy?

- na czym polega terapeutyczny charakter czytania i pisania?

- jak czytanie i pisanie wspomagają naukę języka obcego?

Bibliography: (in Polish)

wybór artykułów naukowych i popularnonaukowych polskich i zagranicznych

lektury własne studentów (do ustalenia na pierwszych zajęciach)

Literatura podstawowa do zajęć:

Lariviere J., Rennick J. E. (2011), Parent picture-book reading to infants in the neonatal intensive care unit as an intervention supporting parent-infant interaction and later book reading, „Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics”, 32(2), s. 146-152.

Cackowska M. (2016), Emergent literacy, visual literacy i czytanie dialogowe. Potencjał edukacyjny i emancypacyjny książki obrazkowej w środowisku rodzinnym i przedszkolnym. „Problemy Wczesnej Edukacji”, 12(2), s. 102-113.

Griffith P. L., Beach S. A., Ruan J., Dunn L. (2008), Literacy for young children: A guide for early childhood educators. Corwin Press, s. 129-144.

Żytko M. (2006), Pisanie-żywy język dziecka, Warszawa, s. 38-42, 42-61, 84-101.

Molicka M. (2016), Pożytki ze słuchania i czytania ze zrozumieniem. Przyczynek do rozważań o roli biblioterapii we wspomaganiu rozwoju mowy i myślenia w średnim i późnym dzieciństwie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11(3(41)), 99-117.

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

- rozumie znaczenie nauki czytania i pisania dla rozwoju mowy dzieci w różnym wieku;

- wskazuje sposoby stymulacji języka dziecka z wykorzystaniem książek dla dzieci;

- wskazuje sposoby wykorzystania zadań angażujących czytanie i pisanie w toku terapii logopedycznej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1) obecność

Dopuszczalna liczba nieobecności uprawniająca do zaliczenia przedmiotu: 2.

Trzecia i czwarta nieobecność - wymaga zaliczenia testu z zakresu nieobecności.

Piąta nieobecność - niezaliczenie przedmiotu

2) Ocena z przedmiotu na podstawie liczby i rodzaju aktywności podczas zajęć:

mniej niż 3 aktywności - niezaliczenie przedmiotu

3 aktywności - ocena dostateczna

3,5 aktywności - ocena dostateczna plus

4 aktywności - ocena dobra

4,5 aktywności - ocena dobra plus

5-6 aktywności - ocena bardzo dobra

7 aktywności i więcej - ocena bardzo dobra plus

Przygotowanie się z materiałów wskazanych do danego tematu i czynny udział w zajęciach liczone jest jako 1 aktywność, tylko czynny udział w zajęciach - 0,75 aktywności.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 18 places more information
Coordinators: Kamila Potocka-Pirosz, Joanna Zawadka
Group instructors: Joanna Zawadka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 18 places more information
Coordinators: Kamila Potocka-Pirosz, Joanna Zawadka
Group instructors: Joanna Zawadka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)