University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Basics of phoniatry

General data

Course ID: 3007-L1A3PF
Erasmus code / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0910) Health, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Basics of phoniatry
Name in Polish: Podstawy foniatrii
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy w zakresie: anatomii i fizjologii traktu głosowego, higieny narządu głosu, etiologii oraz klasyfikacji zaburzeń głosu, diagnostyki narządu głosu, metod terapeutycznych zaburzeń głosu, rehabilitacji głosu po leczeniu raka krtani, zaburzeń połykania, niewydolności podniebienno-gardłowej oraz porażeń krtani.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy w zakresie: anatomii i fizjologii traktu głosowego, fizjologicznego rozwoju głosu, higieny narządu głosu, etiologii oraz klasyfikacji zaburzeń głosu, narzędzi diagnostycznych wykorzystywanych w zaburzeniach głosu, metod terapeutycznych zaburzeń głosu, etiologii, diagnostyki i postępowania u pacjentów z zaburzeniami połykania

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa: • Obrębowski A. Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej.

Obrębowski A. (red.). Poznań 2008

• Szkiełkowska A., Kazanecka E. Emisja głosu. Wskazówki metodyczne.

Szkielkowska A, Kazanecka E (red.). IFPS i UM im. F. Chopina,

Warszawa 2011

Literatura uzupełniająca: • Aronson A.E., Bless D.M., Clinical Voice Disorders, Wyd. Thieme, New

York, 2009

• Gębska M., Weber-Nowakowska K., Żyżniewska-Banaszak E.,

Zastosowanie techniki fonacyjno-oddechowo- artykulacyjnej – jako

formy profilaktyki i rehabilitacji zaburzeń emisji głosu u nauczycieli,

Hygeia Public Health, 2014; 49(2):209-2014

• Sachender P. S., Smrity R. B. D., Aakanksha R., Voice therapy:

management of benign voice disorders, International Journal of

Advancements in Research & Technology, 2013; 2(7): 277-281

• Sielska-Badurek E., Domeracka-Kołodziej A., Rola podparcia

oddechowego w śpiewie operowym, Otolaryngologia, 2009; 8(3):109-

114

• Sielska-Badurek E., Niemczyk K. Postępowanie diagnostyczne w

zaburzeniach głosu. Pol. Prz. Otolaryngol. 2015; 4 (2): 12–18

• Woźnicka E., Niebudek-Bogusz E., Śliwińska-Kowalska M., Nowa

metoda manualnej terapii krtani w rehabilitacji zaburzeń

czynnościowych głosu, Otolaryngologia, 2012; 11(4): 168-173

• Ya-Chuan K., Shen-Hwa C., Yu-Tsai W.,Efficacy of Voice Therapy for

Patients With Early Unilateral Adductor Vocal Fold Paralysis, Journal of

Voice, 2017; 31(5):567-575

Czasopisma: • Otolaryngologia Polska

• Polski Przegląd Otolaryngologiczny

• Journal of Voice

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

Student

1. Zna podstawy anatomii, fizjologii oraz higieny narządu głosu,

2. Zna podstawowe objawy i przyczyny zaburzeń głosu oraz metody

ich diagnozowania

3. Zna formy terapii zaburzeń głosu

UMIEJĘTNOŚCI

Student

1. Prawidłowo odczytuje rozpoznania medyczne zaburzeń głosu

niezbędne do prowadzenia skutecznej terapii logopedycznej,

rozumie treść tych dokumentów, a informacje w nich zawarte

wykorzystuje w planowaniu procesu diagnostycznego i

terapeutycznego

2. Potrafi samodzielnie przeprowadzić wywiad oraz testy

diagnostyczne, dostępne w gabinecie logopedy, w kierunku

zaburzeń głosu. Potrafi samodzielnie zinterpretować wyniki

procesu diagnostycznego u pacjentów z zaburzeniami głosu.

3. Potrafi przeprowadzić z pacjentem rozmowę na temat higieny

narządu głosu oraz poprowadzić rehabilitację oddechowofonacyjną

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student

1. Potrafi współpracować z lekarzem foniatrą.

4. Jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane działania

diagnostyczno-terapeutyczne.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność na wykładach i ćwiczeniach oraz zdanie egzaminu w formie testu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)