Basics of phoniatry
General data
Course ID: | 3007-L1A3PF |
Erasmus code / ISCED: |
12.0
|
Course title: | Basics of phoniatry |
Name in Polish: | Podstawy foniatrii |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy w zakresie: anatomii i fizjologii traktu głosowego, higieny narządu głosu, etiologii oraz klasyfikacji zaburzeń głosu, diagnostyki narządu głosu, metod terapeutycznych zaburzeń głosu, rehabilitacji głosu po leczeniu raka krtani, zaburzeń połykania, niewydolności podniebienno-gardłowej oraz porażeń krtani. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy w zakresie: anatomii i fizjologii traktu głosowego, fizjologicznego rozwoju głosu, higieny narządu głosu, etiologii oraz klasyfikacji zaburzeń głosu, narzędzi diagnostycznych wykorzystywanych w zaburzeniach głosu, metod terapeutycznych zaburzeń głosu, etiologii, diagnostyki i postępowania u pacjentów z zaburzeniami połykania |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: • Obrębowski A. Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej. Obrębowski A. (red.). Poznań 2008 • Szkiełkowska A., Kazanecka E. Emisja głosu. Wskazówki metodyczne. Szkielkowska A, Kazanecka E (red.). IFPS i UM im. F. Chopina, Warszawa 2011 Literatura uzupełniająca: • Aronson A.E., Bless D.M., Clinical Voice Disorders, Wyd. Thieme, New York, 2009 • Gębska M., Weber-Nowakowska K., Żyżniewska-Banaszak E., Zastosowanie techniki fonacyjno-oddechowo- artykulacyjnej – jako formy profilaktyki i rehabilitacji zaburzeń emisji głosu u nauczycieli, Hygeia Public Health, 2014; 49(2):209-2014 • Sachender P. S., Smrity R. B. D., Aakanksha R., Voice therapy: management of benign voice disorders, International Journal of Advancements in Research & Technology, 2013; 2(7): 277-281 • Sielska-Badurek E., Domeracka-Kołodziej A., Rola podparcia oddechowego w śpiewie operowym, Otolaryngologia, 2009; 8(3):109- 114 • Sielska-Badurek E., Niemczyk K. Postępowanie diagnostyczne w zaburzeniach głosu. Pol. Prz. Otolaryngol. 2015; 4 (2): 12–18 • Woźnicka E., Niebudek-Bogusz E., Śliwińska-Kowalska M., Nowa metoda manualnej terapii krtani w rehabilitacji zaburzeń czynnościowych głosu, Otolaryngologia, 2012; 11(4): 168-173 • Ya-Chuan K., Shen-Hwa C., Yu-Tsai W.,Efficacy of Voice Therapy for Patients With Early Unilateral Adductor Vocal Fold Paralysis, Journal of Voice, 2017; 31(5):567-575 Czasopisma: • Otolaryngologia Polska • Polski Przegląd Otolaryngologiczny • Journal of Voice |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Student 1. Zna podstawy anatomii, fizjologii oraz higieny narządu głosu, 2. Zna podstawowe objawy i przyczyny zaburzeń głosu oraz metody ich diagnozowania 3. Zna formy terapii zaburzeń głosu UMIEJĘTNOŚCI Student 1. Prawidłowo odczytuje rozpoznania medyczne zaburzeń głosu niezbędne do prowadzenia skutecznej terapii logopedycznej, rozumie treść tych dokumentów, a informacje w nich zawarte wykorzystuje w planowaniu procesu diagnostycznego i terapeutycznego 2. Potrafi samodzielnie przeprowadzić wywiad oraz testy diagnostyczne, dostępne w gabinecie logopedy, w kierunku zaburzeń głosu. Potrafi samodzielnie zinterpretować wyniki procesu diagnostycznego u pacjentów z zaburzeniami głosu. 3. Potrafi przeprowadzić z pacjentem rozmowę na temat higieny narządu głosu oraz poprowadzić rehabilitację oddechowofonacyjną KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student 1. Potrafi współpracować z lekarzem foniatrą. 4. Jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność na wykładach i ćwiczeniach oraz zdanie egzaminu w formie testu. |
Copyright by University of Warsaw.