Profilaktyka logopedyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1A3PR |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka logopedyczna |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia przybliżają problematykę wczesnej interwencji i opieki logopedycznej – od poczęcia aż po wiek wczesnoszkolny. |
Pełny opis: |
Zajęcia przybliżają problematykę wczesnej interwencji i opieki logopedycznej – od poczęcia aż po wiek wczesnoszkolny. Uświadamiają pre-, peri- i postnatalne czynniki zagrażające prawidłowemu rozwojowi mowy. Przygotowują do przeciwdziałania im, do wyrównywania deficytów i stymulowania dalszego rozwoju językowego dziecka. |
Literatura: |
J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 r.ż., Kraków 2008, s. 161-194, 206-215. E. Czaplewska, S. Milewski, Diagnoza logopedyczna, Sopot 2012. J. Czochańska, Ocena odruchów niemowlęcych, [w:] Neurologia dziecięca, Warszawa 1990. K. Diener, Profilaktyka zaburzeń mowy. Przewodnik dla rodziców, opiekunów, nauczycieli i lekarzy, Kielce 1999. B. Dittfeld, Spróbujmy mówić razem, Kraków 2004. W. Fedrowska, B. Wardowska, Wywiad biologiczno-środowiskowy do wykrywania wczesnych uwarunkowań mowy, Gdańsk 1991. A. Franczyk, K. Krajewska, Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju mowy, Kraków 2002. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000. T. Hellbrugge, J.H. Wimpffen, Pierwsze 365 dni życia dziecka, Warszawa 1991. G. Jastrzębowszka, Stan i perspektywy opieki logopedycznej w Polsce, [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, pod red. T. Gałkowskiego i G. Jastrzębowskiej, Opole 2003, t. 1. D. Jodzis, Dysfunkcje integracji sensorycznej a sprawność językowa dzieci w młodszym wieku szkolnym, Gdańsk 2013. D. Kornas-Biela, Rozwój psychofizyczny dziecka przed narodzeniem, Warszawa 1991. D. Morris, Zrozumieć niemowlę, Warszawa 1996. Opieka logopedyczna od poczęcia, pod red. B. Rocławskiego, Gdańsk 1993. D. Emiluta-Rozya, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1994. E. Stecko, Profilaktyka logopedyczna szansą dla dziecka i logopedy, Warszawa 1999. E. Stecko, Zaburzenia mowy dzieci. Wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne, Warszawa 2002. E. Szmigielska Narbutt, Elementy integracji sensorycznej w przedszkolu – niezbędnik nauczyciela, Warszawa 2014. Wczesna interwencja logopedyczna, pod red. K. Kaczorowskiej-Bray, S. Milewskiego, Gdańsk 2016. |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: - zna problematykę wczesnej interwencji i opieki logopedycznej – od poczęcia aż po wiek wczesnoszkolny - posiada wiedzę na temat czynników pre-, peri- i postnatalnych zagrażających prawidłowemu rozwojowi mowy - uzasadnia potrzebę stymulowania rozwoju mowy - potrafi ocenić fizjologiczne uwarunkowania dziecka do rozwoju mowy i dokonać wyboru postępowania - potrafi przeprowadzić i zinterpretować wywiad biologiczno-środowiskowy - potrafi zaplanować szczegółową pracę terapeutyczną z dzieckiem i jego rodziną - definiuje zasady prawidłowego karmienia - rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy z zakresie profilaktyki logopedycznej - propaguje wiedzę na temat zależności pomiędzy funkcjami biologicznymi aparatu artykulacyjnego a rozwojem mowy oraz na temat - propaguje wiedzę na temat potrzeb stymulacji rozwoju dziecka w pierwszych latach życia |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci są oceniani na podstawie aktywnego udziału w zajęciach oraz końcowego zaliczenia pisemnego. Przewidziane są również prace indywidualne bądź zespołowe, które mogą mieć wpływ na ocenę końcową. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na wykładzie oraz jedna nieobecność na ćwiczeniach. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.