University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Classifications of speech disorder forms

General data

Course ID: 3007-L1B1KZ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Classifications of speech disorder forms
Name in Polish: Klasyfikacja zaburzeń mowy
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna - I rok II stopnia - stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 1.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Przedmiot służy przekazaniu studentom informacji na temat klasyfikacji zaburzeń mowy. Student zapoznaje się z funkcjonującymi w literaturze fachowej zasadami klasyfikacji zaburzeń mowy i uczy się porównywać istniejące klasyfikacje.

W roku akademickim 2022/2023 zajęcia będą prowadzone zdalnie, w sposób synchroniczny za pośrednictwem platformy Google Meet. Jedne zajęcia będą podwójne. Zaliczenie odbędzie się na platformie Kampus.

Full description: (in Polish)

Student zyskuje informacje na temat polskich i międzynarodowych klasyfikacji zaburzeń mowy. Zyskuje informacje na temat przyczyn zróżnicowania terminologicznego w logopedii, różnic w sposobie klasyfikacji zaburzeń, przydatności różnych sposobów klasyfikacji zaburzeń mowy. Rozpatrywane są przyczyny różnego podejścia do klasyfikacji opisywanych zaburzeń.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

- Grabias S., 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 15–72.

- Ostapiuk B., 2012, Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego – propozycja terminów i klasyfikacji, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, s. 431-454.

- Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy , Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (red.), wyd. APS, Warszawa 2021.

- Kania J.T., 1982, Podstawy językoznawczej klasyfikacji zaburzeń mowy, [w:] Kania J. T., Szkice logopedyczne, Warszawa, s. 9-25.

Literatura dodatkowa:

- Emiluta-Rozya D., 2008, Modyfikacja Zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya, [w:] Porayski-Pomsta J. (red.), Diagnoza i terapia w logopedii, wyd. Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa.

- Grabias S., 1994, Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy, „Audiofonologia”, t. VI., s. 7-22.

- Grabias S., 1996, Typologie zaburzeń mowy. Narastanie refleksji logopedycznej, „Logopedia”, nr 23, s. 79-90.

- Kaczmarek L., 1975, Korelacyjna klasyfikacja zaburzeń słownego i pisemnego porozumiewania się, „Logopedia”, nr 12.

- Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M., 1997, Rozważania na temat terminologii logopedycznej, [w:] Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M., Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej”, wyd. DIG, Warszawa.

- Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M., 1997, Terminologia w opisie i interpretacji zaburzeń mowy, [w:] Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy, wyd. DIG, Warszawa.

- Ostapiuk B., 1997, Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego-propozycja terminów i klasyfikacji, „Audiofonologia”, t. X, s.118-136.

- Styczek I., 1981, Logopedia (wyd. 3.), wyd. PWN, Warszawa.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

Student zna i rozumie kryteria klasyfikacji zaburzeń mowy i opóźnień akwizycji systemu językowego i rozwoju mowy, a zwłaszcza

- zna i rozumie klasyfikację przyczynową I. Styczek,

- zna i rozumie klasyfikację objawową L. Kaczmarka;

- zna i rozumie klasyfikację językoznawczą J. T. Kani

- zna i rozumie klasyfikację logopedyczną S. Grabiasa;

- zna i rozumie klasyfikację przyczynowo-objawową H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya

- zna i rozumie klasyfikacje międzynarodowe (ICD, DSM)

- zna różne ujęcia terminu dyslalia, rozumie różnice w podejściach objawowym

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi we właściwy sposób oceniać, krytycznie analizować, syntetyzować i interpretować objawy językowe charakterystyczne dla zaburzonego rozwoju mowy i nabytych zaburzeń mowy, a zwłaszcza potrafi scharakteryzować i porównać różne klasyfikacje zaburzeń mowy.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do podejmowania odpowiedzialnych działań diagnostyczno-terapeutycznych, a przede wszystkim rozumie konieczność poszerzania wiedzy dotyczącej funkcjonujących klasyfikacji zaburzeń mowy i jej znaczenie dla tworzenia zespołów diagnostyczno-terapeutycznych złożonych z absolwentów różnych ośrodków kształcenia specjalistów-logopedów.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność na wykładzie. Dopuszczalna jest 1 nieobecność w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.

Zaliczenie pisemne (próg zaliczenia 60%). Niedopuszczalne jest korzystanie z systemów SI podczas pisemnego zaliczenia.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours, 35 places more information
Coordinators: Kamila Potocka-Pirosz
Group instructors: Kamila Potocka-Pirosz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Przedmiot służy przekazaniu studentom informacji na temat klasyfikacji zaburzeń mowy. Student zapoznaje się z funkcjonującymi w literaturze fachowej zasadami klasyfikacji zaburzeń mowy i uczy się porównywać istniejące klasyfikacje.

Full description: (in Polish)

Przedmiot służy przekazaniu studentom informacji na temat klasyfikacji zaburzeń mowy. Student zapoznaje się z funkcjonującymi w literaturze fachowej zasadami klasyfikacji zaburzeń mowy i uczy się porównywać istniejące klasyfikacje.

Bibliography: (in Polish)

Czaplewska E., 2012, Diagnoza zaburzeń rozwoju artykulacji, [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.), Diagnoza logopedyczna Podręcznik akademicki, wyd. GWP, Gdańsk.

Emiluta-Rozya D., 2008, Modyfikacja Zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya, [w:] Porayski-Pomsta J. (red.), Diagnoza i terapia w logopedii, wyd. Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa.

Grabias S., 1994, Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy, „Audiofonologia”, t. VI., s. 7-22.

Grabias S., 1996, Typologie zaburzeń mowy. Narastanie refleksji logopedycznej, „Logopedia”, nr 23, s. 79-90.

Kaczmarek L., 1975, Korelacyjna klasyfikacja zaburzeń słownego i pisemnego porozumiewania się, „Logopedia”, nr 12.

Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Podręcznik akademicki, Grabias S., Kurkowski Z., UMCS, Lublin 2012.

Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy , Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (red.), wyd. APS, Warszawa 2021.

Kania J.T., 1982, Podstawy językoznawczej klasyfikacji zaburzeń mowy, [w:] Kania J. T., Szkice logopedyczne, Warszawa, s. 9-25.

Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M., 1997, Rozważania na temat terminologii logopedycznej, [w:] Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M., Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej”, wyd. DIG, Warszawa.

Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M., 1997, Terminologia w opisie i interpretacji zaburzeń mowy, [w:] Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy, wyd. DIG, Warszawa.

Ostapiuk B., 1997, Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego-propozycja terminów i klasyfikacji, „Audiofonologia”, t. X, s.118-136.

Styczek I., 1981, Logopedia (wyd. 3.), wyd. PWN, Warszawa.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours, 35 places more information
Coordinators: Kamila Potocka-Pirosz
Group instructors: Kamila Potocka-Pirosz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Przedmiot służy przekazaniu studentom informacji na temat klasyfikacji zaburzeń mowy. Student zapoznaje się z funkcjonującymi w literaturze fachowej zasadami klasyfikacji zaburzeń mowy i uczy się porównywać istniejące klasyfikacje.

Full description: (in Polish)

Przedmiot służy przekazaniu studentom informacji na temat klasyfikacji zaburzeń mowy. Student zapoznaje się z funkcjonującymi w literaturze fachowej zasadami klasyfikacji zaburzeń mowy i uczy się porównywać istniejące klasyfikacje.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

- Grabias S., 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 15–72.

- Ostapiuk B., 2012, Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego – propozycja terminów i klasyfikacji, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, s. 431-454.

- Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy , Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (red.), wyd. APS, Warszawa 2021.

- Kania J.T., 1982, Podstawy językoznawczej klasyfikacji zaburzeń mowy, [w:] Kania J. T., Szkice logopedyczne, Warszawa, s. 9-25.

Literatura dodatkowa:

- Emiluta-Rozya D., 2008, Modyfikacja Zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya, [w:] Porayski-Pomsta J. (red.), Diagnoza i terapia w logopedii, wyd. Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa.

- Grabias S., 1994, Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy, „Audiofonologia”, t. VI., s. 7-22.

- Grabias S., 1996, Typologie zaburzeń mowy. Narastanie refleksji logopedycznej, „Logopedia”, nr 23, s. 79-90.

- Kaczmarek L., 1975, Korelacyjna klasyfikacja zaburzeń słownego i pisemnego porozumiewania się, „Logopedia”, nr 12.

- Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M., 1997, Rozważania na temat terminologii logopedycznej, [w:] Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M., Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej”, wyd. DIG, Warszawa.

- Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M., 1997, Terminologia w opisie i interpretacji zaburzeń mowy, [w:] Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy, wyd. DIG, Warszawa.

- Ostapiuk B., 1997, Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego-propozycja terminów i klasyfikacji, „Audiofonologia”, t. X, s.118-136.

- Styczek I., 1981, Logopedia (wyd. 3.), wyd. PWN, Warszawa.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)