Classifications of speech disorder forms
General data
Course ID: | 3007-L1B1KZ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Classifications of speech disorder forms |
Name in Polish: | Klasyfikacja zaburzeń mowy |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna - I rok II stopnia - stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.50
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot służy przekazaniu studentom informacji na temat klasyfikacji zaburzeń mowy. Student zapoznaje się z funkcjonującymi w literaturze fachowej zasadami klasyfikacji zaburzeń mowy i uczy się porównywać istniejące klasyfikacje. W roku akademickim 2022/2023 zajęcia będą prowadzone zdalnie, w sposób synchroniczny za pośrednictwem platformy Google Meet. Jedne zajęcia będą podwójne. Zaliczenie odbędzie się na platformie Kampus. |
Full description: |
(in Polish) Student zyskuje informacje na temat polskich i międzynarodowych klasyfikacji zaburzeń mowy. Zyskuje informacje na temat przyczyn zróżnicowania terminologicznego w logopedii, różnic w sposobie klasyfikacji zaburzeń, przydatności różnych sposobów klasyfikacji zaburzeń mowy. Rozpatrywane są przyczyny różnego podejścia do klasyfikacji opisywanych zaburzeń. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - Grabias S., 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 15–72. - Ostapiuk B., 2012, Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego – propozycja terminów i klasyfikacji, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, s. 431-454. - Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy , Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (red.), wyd. APS, Warszawa 2021. - Kania J.T., 1982, Podstawy językoznawczej klasyfikacji zaburzeń mowy, [w:] Kania J. T., Szkice logopedyczne, Warszawa, s. 9-25. Literatura dodatkowa: - Emiluta-Rozya D., 2008, Modyfikacja Zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya, [w:] Porayski-Pomsta J. (red.), Diagnoza i terapia w logopedii, wyd. Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa. - Grabias S., 1994, Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy, „Audiofonologia”, t. VI., s. 7-22. - Grabias S., 1996, Typologie zaburzeń mowy. Narastanie refleksji logopedycznej, „Logopedia”, nr 23, s. 79-90. - Kaczmarek L., 1975, Korelacyjna klasyfikacja zaburzeń słownego i pisemnego porozumiewania się, „Logopedia”, nr 12. - Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M., 1997, Rozważania na temat terminologii logopedycznej, [w:] Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M., Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej”, wyd. DIG, Warszawa. - Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M., 1997, Terminologia w opisie i interpretacji zaburzeń mowy, [w:] Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy, wyd. DIG, Warszawa. - Ostapiuk B., 1997, Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego-propozycja terminów i klasyfikacji, „Audiofonologia”, t. X, s.118-136. - Styczek I., 1981, Logopedia (wyd. 3.), wyd. PWN, Warszawa. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Student zna i rozumie kryteria klasyfikacji zaburzeń mowy i opóźnień akwizycji systemu językowego i rozwoju mowy, a zwłaszcza - zna i rozumie klasyfikację przyczynową I. Styczek, - zna i rozumie klasyfikację objawową L. Kaczmarka; - zna i rozumie klasyfikację językoznawczą J. T. Kani - zna i rozumie klasyfikację logopedyczną S. Grabiasa; - zna i rozumie klasyfikację przyczynowo-objawową H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya - zna i rozumie klasyfikacje międzynarodowe (ICD, DSM) - zna różne ujęcia terminu dyslalia, rozumie różnice w podejściach objawowym UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi we właściwy sposób oceniać, krytycznie analizować, syntetyzować i interpretować objawy językowe charakterystyczne dla zaburzonego rozwoju mowy i nabytych zaburzeń mowy, a zwłaszcza potrafi scharakteryzować i porównać różne klasyfikacje zaburzeń mowy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do podejmowania odpowiedzialnych działań diagnostyczno-terapeutycznych, a przede wszystkim rozumie konieczność poszerzania wiedzy dotyczącej funkcjonujących klasyfikacji zaburzeń mowy i jej znaczenie dla tworzenia zespołów diagnostyczno-terapeutycznych złożonych z absolwentów różnych ośrodków kształcenia specjalistów-logopedów. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność na wykładzie. Dopuszczalna jest 1 nieobecność w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. Zaliczenie pisemne (próg zaliczenia 60%). Niedopuszczalne jest korzystanie z systemów SI podczas pisemnego zaliczenia. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK
|
Type of class: |
Lecture, 15 hours, 35 places
|
|
Coordinators: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Group instructors: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot służy przekazaniu studentom informacji na temat klasyfikacji zaburzeń mowy. Student zapoznaje się z funkcjonującymi w literaturze fachowej zasadami klasyfikacji zaburzeń mowy i uczy się porównywać istniejące klasyfikacje. |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiot służy przekazaniu studentom informacji na temat klasyfikacji zaburzeń mowy. Student zapoznaje się z funkcjonującymi w literaturze fachowej zasadami klasyfikacji zaburzeń mowy i uczy się porównywać istniejące klasyfikacje. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Czaplewska E., 2012, Diagnoza zaburzeń rozwoju artykulacji, [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.), Diagnoza logopedyczna Podręcznik akademicki, wyd. GWP, Gdańsk. Emiluta-Rozya D., 2008, Modyfikacja Zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya, [w:] Porayski-Pomsta J. (red.), Diagnoza i terapia w logopedii, wyd. Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa. Grabias S., 1994, Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy, „Audiofonologia”, t. VI., s. 7-22. Grabias S., 1996, Typologie zaburzeń mowy. Narastanie refleksji logopedycznej, „Logopedia”, nr 23, s. 79-90. Kaczmarek L., 1975, Korelacyjna klasyfikacja zaburzeń słownego i pisemnego porozumiewania się, „Logopedia”, nr 12. Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Podręcznik akademicki, Grabias S., Kurkowski Z., UMCS, Lublin 2012. Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy , Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (red.), wyd. APS, Warszawa 2021. Kania J.T., 1982, Podstawy językoznawczej klasyfikacji zaburzeń mowy, [w:] Kania J. T., Szkice logopedyczne, Warszawa, s. 9-25. Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M., 1997, Rozważania na temat terminologii logopedycznej, [w:] Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M., Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej”, wyd. DIG, Warszawa. Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M., 1997, Terminologia w opisie i interpretacji zaburzeń mowy, [w:] Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy, wyd. DIG, Warszawa. Ostapiuk B., 1997, Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego-propozycja terminów i klasyfikacji, „Audiofonologia”, t. X, s.118-136. Styczek I., 1981, Logopedia (wyd. 3.), wyd. PWN, Warszawa. |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours, 35 places
|
|
Coordinators: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Group instructors: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot służy przekazaniu studentom informacji na temat klasyfikacji zaburzeń mowy. Student zapoznaje się z funkcjonującymi w literaturze fachowej zasadami klasyfikacji zaburzeń mowy i uczy się porównywać istniejące klasyfikacje. |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiot służy przekazaniu studentom informacji na temat klasyfikacji zaburzeń mowy. Student zapoznaje się z funkcjonującymi w literaturze fachowej zasadami klasyfikacji zaburzeń mowy i uczy się porównywać istniejące klasyfikacje. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: - Grabias S., 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 15–72. - Ostapiuk B., 2012, Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego – propozycja terminów i klasyfikacji, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, s. 431-454. - Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy , Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (red.), wyd. APS, Warszawa 2021. - Kania J.T., 1982, Podstawy językoznawczej klasyfikacji zaburzeń mowy, [w:] Kania J. T., Szkice logopedyczne, Warszawa, s. 9-25. Literatura dodatkowa: - Emiluta-Rozya D., 2008, Modyfikacja Zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya, [w:] Porayski-Pomsta J. (red.), Diagnoza i terapia w logopedii, wyd. Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa. - Grabias S., 1994, Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy, „Audiofonologia”, t. VI., s. 7-22. - Grabias S., 1996, Typologie zaburzeń mowy. Narastanie refleksji logopedycznej, „Logopedia”, nr 23, s. 79-90. - Kaczmarek L., 1975, Korelacyjna klasyfikacja zaburzeń słownego i pisemnego porozumiewania się, „Logopedia”, nr 12. - Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M., 1997, Rozważania na temat terminologii logopedycznej, [w:] Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M., Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej”, wyd. DIG, Warszawa. - Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M., 1997, Terminologia w opisie i interpretacji zaburzeń mowy, [w:] Mierzejewska H., Przybysz-Piwko M, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy, wyd. DIG, Warszawa. - Ostapiuk B., 1997, Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego-propozycja terminów i klasyfikacji, „Audiofonologia”, t. X, s.118-136. - Styczek I., 1981, Logopedia (wyd. 3.), wyd. PWN, Warszawa. |
Copyright by University of Warsaw.