University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Rudiments of psychological and sociological methodology for speech and language therapists

General data

Course ID: 3007-L1B1MP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Rudiments of psychological and sociological methodology for speech and language therapists
Name in Polish: Podstawy metodologii badań psychospołecznych dla logopedów
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna - I rok II stopnia - stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Przedmiot wprowadza studentów w problematykę planowania i realizowania procesu badawczego w oparciu o metodologię badań empirycznych, stosowaną w psychologii i innych naukach społecznych i w odniesieniu do badań dotyczących użycia i rozwoju języka oraz komunikacji i zaburzeń językowych.

Full description: (in Polish)

Studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań psychospołecznych, etapy realizacji badań, wybrane metody statystyczne. Zapoznają się z problematyką badań normalizacyjnych oraz badań skuteczności interwencji. Uzyskują podstawowe informacje dotyczące doboru technik statystycznych i analizy danych, wnioskowania statystycznego, interpretacji wyników i ich ograniczeń.

Główne zagadnienia:

Podstawowe pojęcia z zakresu metodologii (teorie, hipotezy, zmienne, wskaźniki)

Etapy procesu badawczego w psychologii i innych naukach społecznych

Podstawowe metody badawcze (eksperyment, obserwacja, testy)

Tworzenie i dobór narzędzi do badań

Badania normalizacyjne

Badania skuteczności interwencji

Dobór technik statystycznych i analiza danych

Interpretacja wyników badań

Krytyczna analiza metodologiczna badań empirycznych dot. użycia i rozwoju języka i komunikacji oraz zaburzeń językowych.

Bibliography: (in Polish)

Wybrane fragmenty z:

Brzeziński, J. M. (2015). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe Scholar

Józefacka, N. M., Kołek, M. F., & Arciszewska-Leszczuk, A. (2023). Metodologia i statystyka. Przewodnik naukowego turysty. (T. 1). PWN.

Shaughnessy, J. J., Zechmeister, J. S., & Zechmeister, E. B. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Literatura uzupełniająca:

Bąk, J. (b.d.). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo WAB.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA:

Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie metodologii badań empirycznych związanych z problematyką używania języka naturalnego oraz komunikowania się (w tym badań grup klinicznych); zna terminologię z zakresu metodologii badań empirycznych przydatną w badaniach z zakresu logopedii; ma wiedzę w zakresie planowania badań empirycznych, w tym dotyczących zaburzeń i opóźnień rozwoju systemu językowego i mowy.

UMIEJĘTNOŚCI:

Student umie wykorzystać wiedzę teoretyczną i metodologiczną w zakresie badań nad językiem i komunikacją w planowaniu własnej pracy badawczej ( w związku z planowaniem i opracowywaniem wyników badań do pracy magisterskiej oraz opracowywaniem pracy magisterskiej); umie samodzielnie stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować, stosując właściwe metody i narzędzia badawcze

Student umie prezentować stan wiedzy na podstawie literatury przedmiotu odnosząc się do metodologicznych aspektów analizowanych badań, opisywać badania własne z uwzględnieniem zastosowanych metod i narzędzi, formułować wnioski z badań i wskazywać ich ograniczenia; umie trafnie zestawić literaturę przedmiotu oraz umie opracować spis treści, odsyłacze, przypisy, aneksy

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań empirycznych, rozumie potrzebę uzupełnienia i doskonalenia wiedzy i umiejętności w tym zakresie i dąży do tego, dokonuje samooceny własnych umiejętności i kompetencji

Wykorzystuje wiedzę o metodologii badań empirycznych do planowania własnych działań badawczych i klinicznych (np. terapii logopedycznej, sprawowania opieki logopedycznej i prowadzenia terapii logopedycznej).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny, próg zaliczenia 60%

W trakcie zajęć dodatkowe aktywności będące zamiennikiem kontroli obecności

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours, 35 places more information
Coordinators: Kamila Potocka-Pirosz
Group instructors: Ewa Haman
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Short description: (in Polish)

Przedmiot wprowadza studentów w problematykę planowania i realizowania procesu badawczego w oparciu o metodologię badań empirycznych, stosowaną w psychologii i innych naukach społecznych i w odniesieniu do badań dotyczących użycia i rozwoju języka oraz komunikacji i zaburzeń językowych.

Full description: (in Polish)

Studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań psychospołecznych, etapy realizacji badań, wybrane metody statystyczne. Zapoznają się z problematyką badań normalizacyjnych oraz badań skuteczności interwencji. Uzyskują podstawowe informacje dotyczące doboru technik statystycznych i analizy danych, wnioskowania statystycznego, interpretacji wyników i ich ograniczeń.

Główne zagadnienia:

Podstawowe pojęcia z zakresu metodologii (teorie, hipotezy, zmienne, wskaźniki)

Etapy procesu badawczego w psychologii i innych naukach społecznych

Podstawowe metody badawcze (eksperyment, obserwacja, testy)

Tworzenie i dobór narzędzi do badań

Badania normalizacyjne

Badania skuteczności interwencji

Dobór technik statystycznych i analiza danych

Interpretacja wyników badań

Krytyczna analiza metodologiczna badań empirycznych dot. użycia i rozwoju języka i komunikacji oraz zaburzeń językowych.

Bibliography: (in Polish)

Wybrane fragmenty z:

Brzeziński, J. M. (2015). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe Scholar

Józefacka, N. M., Kołek, M. F., & Arciszewska-Leszczuk, A. (2023). Metodologia i statystyka. Przewodnik naukowego turysty. (T. 1). PWN.

Shaughnessy, J. J., Zechmeister, J. S., & Zechmeister, E. B. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Literatura uzupełniająca:

Bąk, J. (b.d.). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo WAB.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours, 35 places more information
Coordinators: Ewa Haman, Kamila Potocka-Pirosz
Group instructors: Ewa Haman
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Short description: (in Polish)

Przedmiot wprowadza studentów w problematykę planowania i realizowania procesu badawczego w oparciu o metodologię badań empirycznych, stosowaną w psychologii i innych naukach społecznych i w odniesieniu do badań dotyczących użycia i rozwoju języka oraz komunikacji i zaburzeń językowych.

Full description: (in Polish)

Studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań psychospołecznych, etapy realizacji badań, wybrane metody statystyczne. Zapoznają się z problematyką badań normalizacyjnych oraz badań skuteczności interwencji. Uzyskują podstawowe informacje dotyczące doboru technik statystycznych i analizy danych, wnioskowania statystycznego, interpretacji wyników i ich ograniczeń.

Główne zagadnienia:

Podstawowe pojęcia z zakresu metodologii (teorie, hipotezy, zmienne, wskaźniki)

Etapy procesu badawczego w psychologii i innych naukach społecznych

Podstawowe metody badawcze (eksperyment, obserwacja, testy)

Tworzenie i dobór narzędzi do badań

Badania normalizacyjne

Badania skuteczności interwencji

Dobór technik statystycznych i analiza danych

Interpretacja wyników badań

Krytyczna analiza metodologiczna badań empirycznych dot. użycia i rozwoju języka i komunikacji oraz zaburzeń językowych.

Bibliography: (in Polish)

Wybrane fragmenty z:

Brzeziński, J. M. (2015). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe Scholar

Józefacka, N. M., Kołek, M. F., & Arciszewska-Leszczuk, A. (2023). Metodologia i statystyka. Przewodnik naukowego turysty. (T. 1). PWN.

Shaughnessy, J. J., Zechmeister, J. S., & Zechmeister, E. B. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Literatura uzupełniająca:

Bąk, J. (b.d.). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo WAB.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)