Postlaryngectomy voice rehabilitation
General data
Course ID: | 3007-L1B1RG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Postlaryngectomy voice rehabilitation |
Name in Polish: | Rehabilitacja głosu po laryngektomii |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna - I rok II stopnia - stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zaliczony przedmiot Foniatria. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Nauka aspektów teoretycznych i praktycznych rehabilitacji głosu i mowy po operacji laryngektomii całkowitej. Wykłady-część teoretyczna, ćwiczenia-część praktyczna z pacjentami. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu rehabilitacji głosu u pacjentów po operacji laryngektomii całkowitej. Opanowanie wiedzy o metodach wytwarzania głosu zastępczego u pacjentów po laryngektomii całkowitej, etiologii nowotworów krtani i gardła dolnego oraz nowotworów górnych dróg oddechowych, stanów przednowotworowych, czynników ryzyka nowotworów. Studenci poznają objawy towarzyszące nowotworom krtani i gardła dolnego, metody diagnostyki, metody leczenia, metodologię rehabilitacji logopedycznej pacjentów po całkowitej laryngektomii, metodologię tworzenia planu terapii i poszczególnych jednostek zajęć terapeutycznych. Studenci uczą się przeprowadzania wywiadu i prowadzenia ćwiczeń usprawniających zrozumiałość mowy osób posługujących się głosem zastępczym. |
Bibliography: |
(in Polish) • Sinkiewicz A., Mackiewicz-Nartowicz H., Rozwój kompleksowej rehabilitacji pacjentów po operacji wycięcia krtani w Polsce. [w:] Medycyna w logopedii, red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk, 2013 r. • Pruszewicz A., Foniatria kliniczna, PZWL, Warszawa, 1992 r.. • Swallowing after total laryngecomy, [w:] Voice restoration after total laryngectomy. Current science and future perspective, pod red. Nayak U., Kazi R., 2009 r. • Sinkiewicz A., Propozycje standardów postepowania rehabilitacyjnego po laryngektomii całkowitej., [w:] Otolaryngol.Pol. 2004:58(4) s. 753-756. • Osuch-Wójcikiewicz E., Bruzgielewicz A.,(Red) Rak krtani o czym należy wiedzieć jak posępować? Poradnik dla chorych., GEMINI-ART., 2014 r. • Kowalczuk A., Zeszyt do ćwiczeń głosu i mowy dla osób po całkowitym usunięciu krtani, Białystok, 2001 r. • Lipiec, D., Głos i mowa osób po laryngektomii, [w:] Diagnoza i terapia w logopedii, Porayski-Pomsta J., Warszawa, 2008 r. • Sinkiewicz A., Rak krtani. Poradnik dla pacjentów, logopedów i lekarzy, Wyd. PTL, Bydgoszcz, 1992 r. • Kamuda-Lewtak J., Standardy postępowania logopedycznego w przypadku osób laryngektomowanych, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, nr 37, Lublin, 2008 r. • Lipiec D., Kryteria oceny jakości głosu i mowy przełykowej u osób po laryngektomii całkowitej. [w:] Wieloaspektowość diagnozy i terapii logopedycznej, pod red. K. Kokot. Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2012 r. • De Walden - Gałuszko K., Psychoonkolgia w praktyce klinicznej, Wyd. PZWL, Warszawa, 2012 r. |
Learning outcomes: |
(in Polish) - w zakresie wiedzy student: K-W06 Student zna terminologię oraz przyczyny występowania nowotworów w obrębie krtani, zna metody leczenia i rozróżnia nazewnictwo: laryngektomia częściowa, całkowita, chordektomia. Zna rozpoznania medyczne stosowane w otolaryngologii i foniatrii dotyczące nowotworów. K-W07 Rozpoznaje, opisuje i rozumie skutki operacji całkowitego usunięcia krtani. Zna różne sposoby rehabilitacji głosu zastępczego i metody wywoływania go i rozumie mechanizm zaburzeń połykania, które mogą wystąpić po laryngektomii. Student wie w jaki sposób metodologicznie zaplanować terapię głosu, mowy i połykania uwzględniając różnice w potrzebach pacjentów. Zna zasady opieki okołooperacyjnej i ambulatoryjnej nad pacjentem po operacji laryngektomii całkowitej. K-W05 Zna klasyfikację głosu przełykowego i poziomu opanowania mowy przełykowej wg Pruszewicza. Posiada podstawową wiedzę z zakresy psychoonkologii osób z nowotworami głowy i szyi. - w zakresie umiejętności student: K_U03 Opracowuje i realizuje w ramach ćwiczeń działania usprawniające, uwzględniając możliwości i potrzeby pacjenta oraz moment terapeutyczny, wykorzystując czynnie wiedzę z zakresu zmian funkcji narządów po operacji laryngektomii. Umie uwzględnić w terapii logopedycznej ćwiczenia usprawniające połykanie. K_U07 Student potrafi przeprowadzić wywiad logopedyczny dla pacjentów po laryngektomii całkowitej, rozumiejąc zasadność poszczególnych pytań i wysnuwając wnioski do postępowania terapeutycznego. K-U08 Potrafi przeprowadzić i zinterpretować wyniki badania ciśnienia zwieracza ust przełyku i ustalić rokowania dla nauki mowy przełykowej. K-U09 Potrafi współpracować z lekarzem w zakresie oceny predyspozycji do opanowania mowy przetokowej i rekomendacji w zakresie doboru metody rehabilitacji głosu. Student umie odczytać informacje zawarte w rozpoznaniu medycznym dokonanym przez otolaryngologa lub foniatrę. Na tej podstawie dostosowuje swoje działania terapeutyczne do indywidualnych potrzeb pacjenta. - w zakresie kompetencji personalno-społecznych K-U10 Student w sposób zgodny z przyjętymi standardami komunikacyjnymi stosowanymi w opiece logopedycznej i medycznej przekazuje pacjentowi i jego opiekunom informacje o stanie głosu, możliwych metodach rehabilitacji w tym zakresie, zmian funkcjonalnych w obrębie poszczególnych narządów i przedstawia plan działań terapeutycznych w tym zakresie. K-K05 Student nawiązuje empatyczny kontakt z pacjentem, przejawia pozytywna postawę w stosunku do pacjentów po laryngektomii, rozumie społeczno-emocjonalny kontekst osób z nowotworami w obrębie głowy i szyi, ma umiejętność rozumienia sytuacji pacjenta i jego trudności w życiu codziennym. K-K07 Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne i rozumie ich ogromną role dla funkcjonowania społecznego pacjenta. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność na wykładach i ćwiczeniach jest obowiązkowa. Test zaliczeniowy. Możliwe wejściówki. UWAGA: Każdą nieobecność na ćwiczeniach należy odrobić z inną grupą. Do testu na zakończenie przedmiotu dopuszcza zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocenę pozytywną z egzaminu testowego otrzymuje student, który uzyskał 50%+1 poprawnych odpowiedzi z testu i ma maksymalnie jedną nieobecność i dwa spóźnienia na wykładach. Dla studentów z jedną nieobecnością na wykładach (1 nieobecność jest równoważna z 3 spóźnieniami na wykład) próg uzyskania oceny pozytywnej na teście wzrasta do 60% + 1. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH CW
CW
CW
CW
FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours, 36 places
Lecture, 15 hours, 36 places
|
|
Coordinators: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Group instructors: | Joanna Chmielewska, Daniel Majszyk, Alicja Niemirska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours, 36 places
Lecture, 15 hours, 36 places
|
|
Coordinators: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.