Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaburzenia mowy i jej rozwoju u osób z wadą słuchu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-L1B1ZM
Kod Erasmus / ISCED: 09.304 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zaburzenia mowy i jej rozwoju u osób z wadą słuchu
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Ukończenie studiów licencjackich w zakresie logopedii

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot realizowany jest w formie wykładu. Studenci zapoznają się z podstawowymi informacjami z zakresu rozwoju mowy i języka u dzieci z uszkodzeniami słuchu, z charakterystycznymi objawami zaburzenia rejestrowanymi we wszystkich podsystemach języka. Studenci poznają zasady prowadzenia stymulacji rozwoju mowy i języka u dzieci z uszkodzeniami słuchu, specyfikę pracy surdologopedycznej.

Pełny opis:

Tematyka przedmiotu dotyczy charakterystycznych objawów rozwoju mowy i języka u dzieci z uszkodzonym słuchem ( rejestrowanych we wszystkich posystemach języka; w zakresie przyswojenia kompetencji językowej, komunikacyjnej i kulturowej). Różnych aspektów pracy surdologopedycznej (różne metody) podejmowanej z osobami z uszkodzonym narządem słuchu. Studenci poznają zasady dostosowania działań usprawniajacych do wieku dziecka, głębokości uszkodzenia, zastosowanej protezy słuchu, uwarunkowań środowiskowo-społecznych, edukacyjnych.

Literatura:

1. Audiologia kliniczna. Zarys. (2003), red. Pruszewicz A, Wydawnictwo Akademii Medycznej, Poznań.

2. Bieńkowska K. (2011), Słucham, mówię, jestem..., Program do oceny i terapii dzieci z wadą słuchu. stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół dzieci z wadą Słuchu. Krosno.

3. Borkowska-Gaertig D. (1982), System słuchowy a zaburzenia mowy u dzieci [w:] Zaburzenia mowy u dzieci (red), J. Szumska, PZWL.

4. Borkowska-Gaertig D. (red.), (1975) Badania nad uszkodzeniami słuchu w Polsce wyd. IMiDZ, Warszawa.

5. Bouvet D. (1996), Mowa dziecka, WSiP.

6. Csanyi Y. (1995), Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, WSiP.

7. Dryżłowska G. (2007), Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna, Wydawnictwa UW.

8. Edukacja Niesłyszących. Publikacja konferencyjna. (2011). Polski Związek Głuchych, Oddział Łódzki, Łódź.

9. Emiluta – Rozya D. (1994) Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, CMPP-P MEN.

10. Geppertowa L.(1968) Źródła trudności w przyswajaniu języka przez dzieci głuche, PWN.

11. Góralówna M.(1982), Listy o wychowaniu dziecka głuchego,WSiP.

12. Góralówna M., Hołyńska B. (1984), Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu, PZWL.

13. Grabias S. (1994), Głuchota a język, UMCS, Lublin.

14. Kaczmarek B. (1986), Wzrokowa percepcja wypowiedzi słownych, UMCS, Lublin.

15. Krakowiak K., Panasiuk M. (1992), Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem, UMCS, Lubli.

16. Krakowiak K.(1986), Fonogesty, wyd. „Lublin”.

17. Kurkowski M. (2013), Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej. Wydawnictwo UMCS, Lublin.

18. Logopedia. Teoria zaburzeń Mowy (2012), (red.) S. Grabias, Z. M. Kurkowski, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

19. Lindner G. (1976), Podstawy audiologii pedagogicznej, PWN.

20. Lipińska A. (1999), Album, pamiętnik, kronika wydarzeń – technika wspomagająca rehabilitację (rewalidację) dziecka z uszkodzonym słuchem. [w:] J. Kobosko (red.) Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu. Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek-Człowiekowi”,

Warszawa.

21. Lőwe A.(1983), Rozwijanie słuchu w zabawie, PZWL.

22. Lőwe A.(1981), Mamo naucz mnie rozumieć, PZWL.

23. Lőwe A.(1990), Wybór pism wyd. Szczecin.

24. Lőwe A.(1995), Wychowanie słuchowe. Historia-metody- możliwości, PWN.

25. Mitrynowicz-Modrzejewska A. (1968), Głuchota wieku dziecięcego PZWL.

26. Młynarska M., Smereka T. (1992), Psychostymulacyjna metoda kształtowania mowy i myślenia dzieci z wadą słuchu „Glottis”, Gdańsk.

27. Perier O. (1992), Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu WSiP.

28. Perlin J., (1993), Lingwistyczny opis polskiego języka migowego, UW, Warszawa.

29. Rodak H., Nawrocka D. (1993), Od obrazka do słowa WSiP.

30. Schmid-Giovannini S. (1996), Rady i wskazówki dla rodziców i wychowawców dzieci z uszkodzonym słuchem, WSiP

31. Surdologopedia. Teoria i praktyka. (2015), (red.) E. Muzyka-Furtak HARMONIA UNIWERSALIS, Gdańsk.

32. Szymańska R. (1975), Kierowanie procesami kształtowania mowy dziecka głuchego w środowisku rodzinnym [w:] Gałkowski T. Wybrane zagadnienia z defektologii T. III, ATK, Warszawa.

33. Szymańska R. (1991), Kształcenie związków zgody i rządu w wypowiedziach dzieci niesłyszących, Biuletyn Audiofonologii, T. III nr 1-4.

34. Trochymiuk A. (2008), Wymowa dzieci niesłyszących. Analiza audytywna i akustyczna. Seria: Komunikacja Językowa i Jej zaburzenia (t.22), UMCS, Lublin.

35. Wyczesany J. (red.) (1992), Dziecko z wadą słuchu w szkole

Efekty uczenia się:

WIEDZA

- zna treść i zakres użycia terminów: niedosłuch przewodzeniowy, odbiorczy, niedokształcenie mowy wynikające z niedosłuchu, dyslalia słuchowa,

- zna charakterystyczne objawy nieprawidłowego rozwoju mowy i języka uzależnione od stopnia głębokości uszkodzenia słuchu

- zna różne techniki terapeutyczne stosowane w przypadku niedosłuchu,

UMIEJĘTNOŚCI

- potrafi samodzielnie opisywać, analizować objawy językowe i pozajęzykowe niedokształcenia mowy uwarunkowanego niedosłuchem, w dyslalii słuchowej,

- potrafi diagnozować różne formy niedosłuchu,

- potrafi opracować plan terapii, uwzględniając potrzeby i możliwości pacjenta,

- potrafi prowadzić terapię,

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta z niedosłuchem i jego rodziny,

- potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego procesu usprawniania pacjenta z niedosłuchem.

Metody i kryteria oceniania:

- bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność,

- kontrola obecności,

- końcowe zaliczenie pisemne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)