Cultural, ethical and pragmatic aspects of interpersonal communication
General data
Course ID: | 3007-L1B2KA |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Cultural, ethical and pragmatic aspects of interpersonal communication |
Name in Polish: | Kulturowe, etyczne i pragmatyczne aspekty komunikacji interpersonalnej |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna - II rok II stopnia - stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Wykład poświęcony jest etycznym, kulturowym i pragmatycznym aspektom komunikacji interpersonalnej. Zajęcia zostały podzielone na 4 bloki: blok wprowadzający, poświęcony podstawom teorii komunikacji oraz 3 bloki tematyczne. W obrębie każdego bloku tematycznego najpierw poruszane są podstawowe zagadnienia związane z pragmatycznymi, etycznymi czy kulturowymi aspektami wypowiedzi, niezbędne do zrozumienia bardziej złożonych kwestii. Następnie omawiane będą w pogłębiony sposób wybrane, bardziej szczegółowe problemy komunikacji interpersonalnej. |
Full description: |
(in Polish) Problematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia: 1. Wprowadzenie do nauki o komunikacji A. czym jest komunikacja, modele komunikacji, kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna, typy kodów komunikacyjnych B. słyszenie a słuchanie i rozumienie: model kompetentnego słuchania i reagowania, rodzaje słuchania: poznawcze, oceniające, empatyczne 2. Pragmatyczne aspekty komunikacji interpersonalnej A. czym jest pragmatyka, akty i gatunki mowy, zasady konwersacyjne Grice’a; mówienie nie wprost: metafora i metonimia, problem implikatur i presupozycji; pragmatyka a socjo- i psycholingwistyka B. Tekstologia jako dziedzina pragmatyki językowej; problematyka dyskursu i narracji, spójność i struktura tekstów pisanych i mówionych 3. Kulturowe aspekty komunikacji interpersonalnej A. Komunikacja międzykulturowa. Skąd czerpać wiedzę o zwyczajach innych kultur, jak uniknąć nieporozumień związanych z odmiennym interpretowaniem przekazów werbalnych i niewerbalnych B. Relatywizm językowy: hipoteza Sapira-Whorfa a przekładalność znaczeń między kulturami 4. Etyczne aspekty komunikacji interpersonalnej A. Etyczne i nieetyczne zachowania komunikacyjne: problem granicy między perswazją a manipulacją, B. Funkcja środków językowych w kształtowaniu postaw odbiorcy |
Bibliography: |
(in Polish) Apresjan J.D., 2012, Z warsztatu leksykografa, Warszawa (zwłaszcza Konotacje jako składnik pragmatyki słowa i Performatywy w gramatyce i słowniku). Bartmiński J, Bartmińska-Niebrzegowska S., Szadura J., 2004, Akty i gatunki mowy, Lublin. de Beaugrande R.-A.,. Dressler W.U, 1990, Wstęp do lingwistyki tekstu, przeł. T. Szwedek, Warszawa (zwłaszcza rozdział Spójność: 72-119), Grabias S., 2003, Język w zachowaniach społecznych, Lublin, zwłaszcza ss. 41-55, 258-313. Kovecses Z., 2011, Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie, przeł. A. Kowalcze-Pawlik, M. Buchta, Kraków (zwłaszcza ss. 17-66). Levinson S.C., 2010, Pragmatyka, przeł. T. Ciecierski, K. Stachowicz, Warszawa. Puzynina J., 2013, Wartości i wartościowanie w perspektywie językoznawstwa, Kraków. Pszczołowski T., 1974, Umiejętność przekonywania i dyskusji, Warszawa. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., 2007, Komunikacja między ludźmi, Warszawa. Wierzbicka A., 2007, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa, ss. 72-234. Literatura będzie uzupełniana i modyfikowana podczas zajęć (z uwzględnieniem potrzeb studentów). |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza Student zna podstawową terminologię konieczną do zrozumienia treści przedstawionych podczas wykładów. Wie, czym jest komunikacja oraz jakie aspekty wpływają na jej skuteczność. Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych etycznych, pragmatycznych i kulturowych aspektów komunikacji interpersonalnej. Umiejętności Student sprawnie posługuje się terminologią związaną z treścią wykładu. Rozumie i dostrzega różne aspekty komunikacji interpersonalnej, potrafi kształtować swoją wypowiedź, wykorzystując wiedzę wyniesioną z wykładu. Kompetencje społeczne Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie treści przedmiotowych, rozumie potrzebę ich uzupełniania i doskonalenia i potrafi to robić, dokonuje samooceny własnych umiejętności i kompetencji. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności), aktywne uczestnictwo zajęciach, pisemna praca zaliczeniowa składająca się z różnych wariantów pytań zamkniętych oraz pytań otwartych, wymagających udzielenia krótkiej, syntetycznej odpowiedzi. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 33 places
|
|
Coordinators: | Anna Cegieła, Kamila Potocka-Pirosz | |
Group instructors: | Anna Cegieła | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
|
Mode: | Classroom |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 33 places
|
|
Coordinators: | Anna Cegieła, Kamila Potocka-Pirosz | |
Group instructors: | Anna Cegieła | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
|
Mode: | Classroom |
Copyright by University of Warsaw.