University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Neurodegenerative brain disease in the context of speech and language disorders

General data

Course ID: 3007-L1K2EW1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Neurodegenerative brain disease in the context of speech and language disorders
Name in Polish: Neurodegeneracyjne choroby mózgu w kontekście zaburzeń mowy i języka
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Konwarsatoria dla LOiK - II rok II stopnia
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna - II rok II stopnia - stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Choroby neurodegeneracyjne to grupa wrodzonych lub nabytych postępujących chorób układu nerwowego, w których podstawowym zjawiskiem patologicznym jest utrata komórek nerwowych. W wyniku procesu chorobowego dochodzi do wystąpienia wielu objawów uszkodzeń neurologicznych. W przypadku wielu chorób neurodegeneracyjnych dochodzi także do zaburzeń mowy i języka związanych z upośledzeniem funkcji motorycznych lub utratą pamięci.

Full description: (in Polish)

Zaznajomienie słuchaczy z podstawami funkcjonowania układu nerwowego, jego patofizjologią oraz technikami służącymi do badania funkcji mózgu. Omówienie zaburzeń mowy i języka w przypadku takich chorób neurodegeneracyjnych jak:

– choroba Alzheimera,

– choroba Parkinsona,

– stwardnienie zanikowe boczne (ALS),

– stwardnienie rozsiane,

– pląsawica Huntingtona,

– choroba Alexandra,

– choroba Alpersa,

– zespół ataksja-teleangiektazja,

– choroba Spielmeyera-Vogta-Sjögrena,

– choroba Canavan,

– zespół Cockayne’a,

– choroba Pelizaeusa-Merzbachera,

– choroba Refsuma,

– zwyrodnienie tylnosznurowe w przebiegu niedokrwistości Addisona-Biermera,

– ataksja rdzeniowo-móżdżkowa,

– postępujące porażenie nadjądrowe,

– rdzeniowy zanik mięśni.

Zwrócenie uwagi na to, że u oprócz leczenia farmakologicznego duże znaczenie w rehabilitacji osób dotkniętych chorobą neurodegeneracyjną ma terapia zajęciowa, w tym terapia logopedyczna

Bibliography: (in Polish)

Hausmanowa-Petrusewicz I., Rafałowska J., 2004, Choroby układu nerwowego, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Kozubski W., 2004, Choroby układu nerwowego, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Kozubski W., Liberski P. P. (red.), 2006, Neurologia. Podręcznik dla studentów medycyny, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Krzyżowski J., 2010, Leksykon psychiatrii i nauk pokrewnych, Warszawa: Medyk.

Liberski P. P. i in., 2005, Neuropatologia Mossakowskiego, Lublin: Wydawnictwo Czelej.

Mossakowski M., 1981, Podstawy neuropatologii, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Szczeklik A. (red.), 2010, Choroby wewnętrzne: stan wiedzy na rok 2010, Kraków: Medycyna Praktyczna.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

Student zna podstawy patofizjologii układu nerwowego oraz wybranych rodzajów chorób neurodegeneracyjnych ważnych z punktu widzenia (neuro)logopedii.

Student posiada wiedzę o chorobach neurodegeneracyjnych mózgu.

UMIEJĘTNOŚCI

Student umie obserwować, rozpoznawać i opisywać objawy chorób neurodegeneracyjnych mózgu.

Student potrafi w oparciu o dane o chorym określić rodzaj zaburzeń (neuro)logopedycznych występujących u osoby z chorobą neurodegeneracyjną.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student potrafi pracować w zespole oraz przekazuje w sposób zrozumiały dla laików wiedzę z zakresu badań nad układem nerwowym.

Student potrafi konstruktywnie komunikować się z pacjentem, jego rodziną oraz zespołem terapeutycznym.

Studenci prowadzą swoje badania z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Zaliczenie na ocenę

2. Obowiązek przygotowania prezentacji multimedialnej

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 nieobecności w semestrze.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 11 places more information
Coordinators: Kamila Potocka-Pirosz, Ewa Wolańska
Group instructors: Ewa Wolańska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Choroby neurodegeneracyjne to grupa wrodzonych lub nabytych postępujących chorób układu nerwowego, w których podstawowym zjawiskiem patologicznym jest utrata komórek nerwowych. W wyniku procesu chorobowego dochodzi do wystąpienia wielu objawów uszkodzeń neurologicznych. W przypadku wielu chorób neurodegeneracyjnych dochodzi także do zaburzeń mowy i języka związanych z upośledzeniem funkcji motorycznych lub utratą pamięci.

Full description: (in Polish)

Zaznajomienie słuchaczy z podstawami funkcjonowania układu nerwowego, jego patofizjologią oraz technikami służącymi do badania funkcji mózgu. Omówienie zaburzeń mowy i języka w przypadku takich chorób neurodegeneracyjnych jak:

– choroba Alzheimera,

– choroba Parkinsona,

– stwardnienie zanikowe boczne (ALS),

– stwardnienie rozsiane,

– pląsawica Huntingtona,

– choroba Alexandra,

– choroba Alpersa,

– zespół ataksja-teleangiektazja,

– choroba Spielmeyera-Vogta-Sjögrena,

– choroba Canavan,

– zespół Cockayne’a,

– choroba Pelizaeusa-Merzbachera,

– choroba Refsuma,

– zwyrodnienie tylnosznurowe w przebiegu niedokrwistości Addisona-Biermera,

– ataksja rdzeniowo-móżdżkowa,

– postępujące porażenie nadjądrowe,

– rdzeniowy zanik mięśni.

Zwrócenie uwagi na to, że u oprócz leczenia farmakologicznego duże znaczenie w rehabilitacji osób dotkniętych chorobą neurodegeneracyjną ma terapia zajęciowa, w tym terapia logopedyczna

Bibliography: (in Polish)

Hausmanowa-Petrusewicz I., Rafałowska J., 2004, Choroby układu nerwowego, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Kozubski W., 2004, Choroby układu nerwowego, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Kozubski W., Liberski P. P. (red.), 2006, Neurologia. Podręcznik dla studentów medycyny, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Krzyżowski J., 2010, Leksykon psychiatrii i nauk pokrewnych, Warszawa: Medyk.

Liberski P. P. i in., 2005, Neuropatologia Mossakowskiego, Lublin: Wydawnictwo Czelej.

Mossakowski M., 1981, Podstawy neuropatologii, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Szczeklik A. (red.), 2010, Choroby wewnętrzne: stan wiedzy na rok 2010, Kraków: Medycyna Praktyczna.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 11 places more information
Coordinators: Kamila Potocka-Pirosz, Ewa Wolańska
Group instructors: Ewa Wolańska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Choroby neurodegeneracyjne to grupa wrodzonych lub nabytych postępujących chorób układu nerwowego, w których podstawowym zjawiskiem patologicznym jest utrata komórek nerwowych. W wyniku procesu chorobowego dochodzi do wystąpienia wielu objawów uszkodzeń neurologicznych. W przypadku wielu chorób neurodegeneracyjnych dochodzi także do zaburzeń mowy i języka związanych z upośledzeniem funkcji motorycznych lub utratą pamięci.

Full description: (in Polish)

Zaznajomienie słuchaczy z podstawami funkcjonowania układu nerwowego, jego patofizjologią oraz technikami służącymi do badania funkcji mózgu. Omówienie zaburzeń mowy i języka w przypadku takich chorób neurodegeneracyjnych jak:

– choroba Alzheimera,

– choroba Parkinsona,

– stwardnienie zanikowe boczne (ALS),

– stwardnienie rozsiane,

– pląsawica Huntingtona,

– choroba Alexandra,

– choroba Alpersa,

– zespół ataksja-teleangiektazja,

– choroba Spielmeyera-Vogta-Sjögrena,

– choroba Canavan,

– zespół Cockayne’a,

– choroba Pelizaeusa-Merzbachera,

– choroba Refsuma,

– zwyrodnienie tylnosznurowe w przebiegu niedokrwistości Addisona-Biermera,

– ataksja rdzeniowo-móżdżkowa,

– postępujące porażenie nadjądrowe,

– rdzeniowy zanik mięśni.

Zwrócenie uwagi na to, że u oprócz leczenia farmakologicznego duże znaczenie w rehabilitacji osób dotkniętych chorobą neurodegeneracyjną ma terapia zajęciowa, w tym terapia logopedyczna

Bibliography: (in Polish)

Hausmanowa-Petrusewicz I., Rafałowska J., 2004, Choroby układu nerwowego, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Kozubski W., 2004, Choroby układu nerwowego, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Kozubski W., Liberski P. P. (red.), 2006, Neurologia. Podręcznik dla studentów medycyny, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Krzyżowski J., 2010, Leksykon psychiatrii i nauk pokrewnych, Warszawa: Medyk.

Liberski P. P. i in., 2005, Neuropatologia Mossakowskiego, Lublin: Wydawnictwo Czelej.

Mossakowski M., 1981, Podstawy neuropatologii, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Szczeklik A. (red.), 2010, Choroby wewnętrzne: stan wiedzy na rok 2010, Kraków: Medycyna Praktyczna.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)