Diagnosis and Rehabilitation of Children with Speech Disorders
General data
Course ID: | 3007-L1S1MK1 |
Erasmus code / ISCED: |
09.304
|
Course title: | Diagnosis and Rehabilitation of Children with Speech Disorders |
Name in Polish: | Diagnozowanie i usprawnianie dzieci z zaburzeniami mowy |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (in Polish) Seminaria magisterskie dla LOiK - I rok II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.50
|
Language: | Polish |
Type of course: | Master's seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) ukończenie studiów licencjackich w zakresie logopedii |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przygotowanie pracy magisterskiej o charakterze badawczym. Wykształcenie umiejętności: właściwego doboru narzędzi badawczych, analizy i interpretacji zebranego materiału językowego, konstruowania skutecznego programu terapeutycznego. Zajęcia będą realizowane zgodnie z rozporządzeniem Rektora UW -- w sposób stacjonarny lub zdalny. |
Full description: |
(in Polish) Studenci zapoznają się z literaturą przedmiotu. Porządkują wiedzę na temat diagnostycznego postępowania logopedycznego i procesu usprawniania. Uczestnicy przygotowują pracę o charakterze badawczym - prowadzą badania eksperymentalne sprawdzające stopień opanowania umiejętności językowego porozumiewania się osób z różnymi zaburzeniami mowy. Zadaniem studenta będzie również opisanie, zinterpretowanie zebranego materiału i jego syntetyczne podsumowanie. W czasie realizacji zajęć studenci będą prezentować fragmenty opracowywanego przez siebie materiału. Przedstawione zagadnienia będą wspólnie omawiane. Student przygotowuje pracę używając technik informacyjno-komunikacyjnych. |
Bibliography: |
(in Polish) Czaplewska E., Milewski S. (red.), 2011, Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Gdańsk. Emiluta – Rozya D., 2002, „Projekt „Badania mowy” Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego, Szkoła Specjalna nr 3. Emiluta – Rozya D. (1994) „Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPP-P MEN 1994 Emiluta – Rozya D. (2008) „Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy” H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya [w:] Diagnoza i Terapia w Logopedii (red.) Porayski-Pomsta J., Elipsa, Warszawa Emiluta – Rozya D. (1998) „Diagnoza logopedyczna dzieci z wadami wymowy” [w:] Wybrane problemy psychologicznej diagnozy zaburzeń rozwoju mowy (red.) Rola J., WSPS, Warszawa Emiluta-Rozya D. (2013) "Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym". Wydawnictwo Akademii Padagogiki Specjalnej, Warszawa. Fabiszewska-Jaruzelska F. (1991) „Etiologia zaburzeń w obrębie narządu żucia”. [w:] (red.) B. Rocławski „Opieka logopedyczna od poczęcia”. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk Gałkowski T. i Jastrzębowska G. (red.) (1999) „Logopedia. Pytania i odpowiedzi.” Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Opole. Haman E. i wsp. Obrazkowy test słownikowy -Rozumienie, PTPiP, 2012 Kania J. (2001) „Szkice logopedyczne”, Polskie Towarzystwo Logopedyczne, Lublin Krasowcz-Kupis G. (2004) „Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka.” UMCS, Lublin Paluch A., Drewniak-Wołosz E., Mikosza L. (2003) „Afa-Skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Rocławski B. (1995) „ Słuch fonemowy i fonetyczny”. Teoria i praktyka. Glottispol. Gdańsk Rocławski B. (red.) (1991) „Opieka logopedyczna od poczęcia”. Uniwersytet Gdański. Gdańsk Smoczyńska M. i wsp. Test rozwoju językowego TRJ, IBE, 2015 Sołtys-Chmielowicz A. (2008) „Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka.”, Impuls, Kraków Styczek I. (1982), „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego”. WSiP, Warszawa |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA, student: - pogłębia wiedzę merytoryczną i metodologiczną na temat różnych zaburzeń rozwoju mowy UMIEJĘTNOŚCI, student: - potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować poprzez dobór właściwych narzędzi badawczych - potrafi samodzielnie opisywać, analizować objawy językowe i pozajęzykowe zaburzonego rozwoju mowy - potrafi w sposób logiczny i uporządkowany przedstawić przebieg działań badawczych - używa technik informacyjno-komunikacyjnych KOMPETENCJE SPOŁECZNE, student: - rozumie konieczność rzetelnego prowadzenia badań - kształtuje umiejętność współpracy z innymi specjalistami w celu przeprowadzenia rzetelnego procesu diagnozowania i tworzenia skutecznego procesu usprawniania -poznaje prawne i etyczne uwarunkowania działalności naukowej i zawodowej w obrębie logopedii oraz reguły zarządzania zasadami własności intelektualnej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność na zajęciach - dwie dopuszczalne nieobecności podlegające usprawiedliwieniu umożliwiającemu zaliczenie zajęć; uczestnictwo w zajęciach, realizacja zadań praktycznych, prezentacja wykonanych badań - analiza i interpretacja. |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH SEM-MGR
SEM-MGR
FR |
Type of class: |
Second cycle diploma seminar, 60 hours, 10 places
|
|
Coordinators: | Marlena Kurowska, Kamila Potocka-Pirosz | |
Group instructors: | Marlena Kurowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail
Second cycle diploma seminar - Pass/fail |
|
Mode: | Classroom |
|
Notes: |
(in Polish) W zależności od ogólnej sytuacji epidemicznej w kraju zajęcia będą realizowane zgodnie z przepisami wydanymi przez Rektora UW - stacjonarnie lub zdalnie. |
Copyright by University of Warsaw.