University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Development and disorders of speech, language and auditory perception in the phonetic and phonological aspect

General data

Course ID: 3007-L1S2AL2
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Development and disorders of speech, language and auditory perception in the phonetic and phonological aspect
Name in Polish: Rozwój oraz zaburzenia mowy, języka i percepcji słuchowej w aspekcie fonetyczno-fonologicznym
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna
(in Polish) Seminaria magisterskie dla LOiK - II rok II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 27.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Seminarium "Rozwój oraz zaburzenia mowy, języka i percepcji słuchowej w aspekcie fonetyczno-fonologicznym" przewidziane jest dla studentów przygotowujących prace magisterskie dotyczące charakterystyki fonetycznej wypowiedzi osób z różnymi zaburzeniami mowy i języka, zarówno w płaszczyźnie segmentalnej, jak i suprasegmentalnej. Drugi obszar tematyczny dotyczy opisu zaburzeń mowy i języka w przypadkach uszkodzeń słuchu oraz zaburzeń przetwarzania słuchowego, a także diagnozy i terapii logopedycznej osób nimi dotkniętych.

Full description: (in Polish)

Seminarium przewidziane jest dla studentów przygotowujących rozprawę magisterską na temat fonetycznych aspektów wypowiedzi normatywnych, jak i w przypadkach różnych zaburzeń mowy oraz diagnozy i terapii osób z uszkodzeniami słuchu i zaburzeniami przetwarzania słuchowego. Zagadnienia, które mogą być realizowane w ramach prac magisterskich są następujące:

1. Norma fonetyczna – charakterystyka i realizacja.

2. Właściwości segmentalne wypowiedzi (realizacja samogłosek i spółgłosek).

3. Właściwości prozodyczne (suprasegmentalne) wypowiedzi: intonacja, pauza, akcent zdaniowy a struktura tematyczno-rematyczna.

4. Rozwój podsystemu fonetyczno-fonologicznego w normie.

5. Diagnoza i terapia logopedyczna w przypadkach fonetycznych zaburzeń mowy i języka. Analiza powiązań anatomicznych, funkcjonalnych i artykulacyjnych.

6. Analiza akustyczna, artykulacyjna, audytywna i wizualna fonetycznych cech wypowiedzi w normie i w przypadkach różnych zaburzeń mowy.

7. Charakterystyka zaburzeń mowy i języka w przypadkach uszkodzeń słuchu oraz zaburzeń przetwarzania słuchowego.

8. Diagnoza i terapia logopedyczna osób z uszkodzeniami słuchu.

9. Programowanie wczesnych etapów rozwoju językowego dzieci z uszkodzeniami słuchu z zastosowaniem metody werbo-tonalnej i wczesnej nauki czytania.

10. Programowanie języka w przypadkach uszkodzeń słuchu.

Bibliography: (in Polish)

Literatura przedmiotu, omawiana podczas zajęć, będzie ustalana w porozumieniu z uczestnikami seminarium na bieżąco w trakcie roku akademickiego. Wynika to z konieczności dostosowania wyboru lektur do potrzeb studentów przygotowujących rozprawy magisterskie.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

Student zna literaturę z dyscypliny naukowej, w zakres której wpisuje się temat jego badań, a także z dyscyplin pokrewnych.

Zna także ogólne zasady metodologii prowadzenia badań naukowych oraz posiada pogłębioną wiedzę na temat paradygmatu metodologicznego, w ramach którego prowadzi własne badania.

UMIEJĘTNOŚCI

Student umie prowadzić badania naukowe zarówno samodzielnie, jak i w zespole badawczym, trafnie dobierając i poprawnie stosując odpowiednie techniki oraz metody badawcze.

Potrafi samodzielnie, rzetelnie i poprawnie językowo opracować wyniki swoich badań, posługując się różnymi gatunkami wypowiedzi naukowej, a także rzeczowo, trafnie i rzetelnie przytacza wyniki badań innych autorów.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student wykazuje otwartość w postrzeganiu relacji pomiędzy cechami akustycznymi, audytywnymi, wizualnymi i artykulacyjnymi dźwięków mowy.

Student, który zaliczył przedmiot ma świadomość postępowania etycznego w odniesieniu do własnej pracy badawczej i terapeutycznej oraz w odniesieniu do pracy innych specjalistów.

Jest świadomy spoczywającej na nim odpowiedzialności za rzetelne i uczciwie zdobywanie wiedzy, prowadzenie badań oraz przestawianie ich wyników. W rozwoju własnej kariery naukowej kieruje się przede wszystkim dążeniem do prawdy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywne uczestnictwo w zajęciach: prezentacje własnych wyników badań oraz referaty na temat wyników badań innych naukowców (z dziedziny, w którą wpisuje się temat badań magistranta, lub z dziedzin pokrewnych), uczestnictwo w dyskusji, ocena postępów w pisaniu pracy magisterskiej.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Second cycle diploma seminar, 60 hours, 10 places more information
Coordinators: Anita Lorenc, Kamila Potocka-Pirosz
Group instructors: Anita Lorenc
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Second cycle diploma seminar - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)