Development and disorders of speech, language and auditory perception in the phonetic and phonological aspect
General data
Course ID: | 3007-L1S2AL2 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Development and disorders of speech, language and auditory perception in the phonetic and phonological aspect |
Name in Polish: | Rozwój oraz zaburzenia mowy, języka i percepcji słuchowej w aspekcie fonetyczno-fonologicznym |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Logopedia ogólna i kliniczna (in Polish) Seminaria magisterskie dla LOiK - II rok II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
27.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | Master's seminars |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Seminarium "Rozwój oraz zaburzenia mowy, języka i percepcji słuchowej w aspekcie fonetyczno-fonologicznym" przewidziane jest dla studentów przygotowujących prace magisterskie dotyczące charakterystyki fonetycznej wypowiedzi osób z różnymi zaburzeniami mowy i języka, zarówno w płaszczyźnie segmentalnej, jak i suprasegmentalnej. Drugi obszar tematyczny dotyczy opisu zaburzeń mowy i języka w przypadkach uszkodzeń słuchu oraz zaburzeń przetwarzania słuchowego, a także diagnozy i terapii logopedycznej osób nimi dotkniętych. |
Full description: |
(in Polish) Seminarium przewidziane jest dla studentów przygotowujących rozprawę magisterską na temat fonetycznych aspektów wypowiedzi normatywnych, jak i w przypadkach różnych zaburzeń mowy oraz diagnozy i terapii osób z uszkodzeniami słuchu i zaburzeniami przetwarzania słuchowego. Zagadnienia, które mogą być realizowane w ramach prac magisterskich są następujące: 1. Norma fonetyczna – charakterystyka i realizacja. 2. Właściwości segmentalne wypowiedzi (realizacja samogłosek i spółgłosek). 3. Właściwości prozodyczne (suprasegmentalne) wypowiedzi: intonacja, pauza, akcent zdaniowy a struktura tematyczno-rematyczna. 4. Rozwój podsystemu fonetyczno-fonologicznego w normie. 5. Diagnoza i terapia logopedyczna w przypadkach fonetycznych zaburzeń mowy i języka. Analiza powiązań anatomicznych, funkcjonalnych i artykulacyjnych. 6. Analiza akustyczna, artykulacyjna, audytywna i wizualna fonetycznych cech wypowiedzi w normie i w przypadkach różnych zaburzeń mowy. 7. Charakterystyka zaburzeń mowy i języka w przypadkach uszkodzeń słuchu oraz zaburzeń przetwarzania słuchowego. 8. Diagnoza i terapia logopedyczna osób z uszkodzeniami słuchu. 9. Programowanie wczesnych etapów rozwoju językowego dzieci z uszkodzeniami słuchu z zastosowaniem metody werbo-tonalnej i wczesnej nauki czytania. 10. Programowanie języka w przypadkach uszkodzeń słuchu. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura przedmiotu, omawiana podczas zajęć, będzie ustalana w porozumieniu z uczestnikami seminarium na bieżąco w trakcie roku akademickiego. Wynika to z konieczności dostosowania wyboru lektur do potrzeb studentów przygotowujących rozprawy magisterskie. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Student zna literaturę z dyscypliny naukowej, w zakres której wpisuje się temat jego badań, a także z dyscyplin pokrewnych. Zna także ogólne zasady metodologii prowadzenia badań naukowych oraz posiada pogłębioną wiedzę na temat paradygmatu metodologicznego, w ramach którego prowadzi własne badania. UMIEJĘTNOŚCI Student umie prowadzić badania naukowe zarówno samodzielnie, jak i w zespole badawczym, trafnie dobierając i poprawnie stosując odpowiednie techniki oraz metody badawcze. Potrafi samodzielnie, rzetelnie i poprawnie językowo opracować wyniki swoich badań, posługując się różnymi gatunkami wypowiedzi naukowej, a także rzeczowo, trafnie i rzetelnie przytacza wyniki badań innych autorów. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student wykazuje otwartość w postrzeganiu relacji pomiędzy cechami akustycznymi, audytywnymi, wizualnymi i artykulacyjnymi dźwięków mowy. Student, który zaliczył przedmiot ma świadomość postępowania etycznego w odniesieniu do własnej pracy badawczej i terapeutycznej oraz w odniesieniu do pracy innych specjalistów. Jest świadomy spoczywającej na nim odpowiedzialności za rzetelne i uczciwie zdobywanie wiedzy, prowadzenie badań oraz przestawianie ich wyników. W rozwoju własnej kariery naukowej kieruje się przede wszystkim dążeniem do prawdy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywne uczestnictwo w zajęciach: prezentacje własnych wyników badań oraz referaty na temat wyników badań innych naukowców (z dziedziny, w którą wpisuje się temat badań magistranta, lub z dziedzin pokrewnych), uczestnictwo w dyskusji, ocena postępów w pisaniu pracy magisterskiej. |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO SEM-MGR
TU SEM-MGR
W TH FR |
Type of class: |
Second cycle diploma seminar, 60 hours, 10 places
|
|
Coordinators: | Anita Lorenc, Kamila Potocka-Pirosz | |
Group instructors: | Anita Lorenc | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail
Second cycle diploma seminar - Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.