Film Language
General data
Course ID: | 3007-M1A2JF |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Film Language |
Name in Polish: | Język filmu |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty I roku specjalizacji "filologia dla mediów" (II rok studiów) - stacjonarne (in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.50
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem zajęć jest wskazanie studentowi - na poziomie bardzo wstępnym, określonym liczbą godzin - narzędzi pozwalających na analizę dzieła filmowego (a także innych dzieł audiowizualnych) z perspektywy języka filmowego. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Terminem „język filmu” określa się dziś najczęściej zespół wszystkich środków wyrazu, jakimi dysponuje kino i jakie są charakterystyczne tylko dla niego, a także sposoby ich łączenia i system reguł organizujących wypowiedź filmową. Na zajęciach określimy te reguły i pokażemy, w jaki sposób wiedza o nich jest przydatna do analizy dzieła audiowizualnego. |
Full description: |
(in Polish) Terminem „język filmu” określa się dziś najczęściej zespół wszystkich środków wyrazu, jakimi dysponuje kino i jakie są charakterystyczne tylko dla niego, a także sposoby ich łączenia i system reguł organizujących wypowiedź filmową. Na zajęciach określimy te reguły i pokażemy, w jaki sposób wiedza o nich jest przydatna do analizy dzieła audiowizualnego. Podejmiemy następujące tematy: 1. Język filmu, warsztat filmowy, styl filmowy - ujęcie historyczne i stan na dzień dzisiejszy. Rozwój kompetencji w dziedzinie języka filmu a rozwój rynku filmowego. 2. Podstawowe reguły realizacji zdjęć i montażu filmowego. 3. Język filmu fabularnego i dokumentalnego - analiza przykładów. 4. Animacja filmowa - analiza przykładów. 5. Wykorzystanie wiedzy nt. języka filmowego w filmoznawstwie i krytyce filmowej. |
Bibliography: |
(in Polish) Daniel Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008 Arystoteles, Poetyka, Wrocław 1983 David Bordwell, O historii stylu filmowego, Łódź 2019 David Bordwell, Kristin Thompson, Sztuka filmowa. Wprowadzenie, Warszawa 2014 Blain Brown, Cinematography. Sztuka operatorska, Warszawa 2014 Blain Brown, Światło w filmie, Warszawa 2009 Sheila Curran Bernard, Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie, Warszawa 2011 Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia, Warszawa 2002 Susan Hayward, Cinema Studies. The Key Concepts, London and NY 2006 Alicja Helman, Jacek Ostaszewski, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2010 Marek Hendrykowski, Semiotyka ruchomych obrazów, Poznań 2014 Ryszard Lenczewski, Piotr Wojtowicz, Jerzy Zieliński, Michał Bukojemski, Jacek Szymczak, Okiem operatora, Łódź 2014 Joseph V. Masceli, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa 2007 Metody dokumentalne w filmie, Łódź 2013 James Monaco, How to Read a Film. The World of Moovies, Media, and Multimedia, New York-Oxford 2001 Jill Nelmes (ed.), An Introduction to Film Studies, London and New York 2001 (Institutions, Audiences and Technology, Approaches to Studying Film Texts, Genre Forms - Realism and Illusion) Jerzy Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008 Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk-Słupsk 2004 Karel Reisz, Gavin Millar, Technika montażu filmowego, Warszawa 2014 Paweł Sitkiewicz, Polska szkoła animacji, Gdańsk 2011 Teoria praktyki. Kieślowski, Łoziński, Wiszniewski, Królikiewicz, Żebrowski, Łódź 2019 Jerzy Wójcik, Sztuka filmowa, Warszawa 2017 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zaliczeniu cyklu student będzie znał podstawowe reguły języka filmowego. Będzie także umiał wykorzystać poznane źródła, by wiedzę tę rozwinąć. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena zależeć będzie od twórczej obecności na zajęciach i zaliczenia końcowej pracy pisemnej (analiza warsztatu w wybranej scenie filmowej ). Dopuszczalna jest jedna nieobecność. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
CW
CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours, 66 places
|
|
Coordinators: | Krzysztof Kopczyński, Anna Miłoszewska-Kiełbiewska, Ewa Modrzejewska | |
Group instructors: | Krzysztof Kopczyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
CW
CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours, 66 places
|
|
Coordinators: | Krzysztof Kopczyński, Anna Kujawska-Kot, Ewa Modrzejewska | |
Group instructors: | Krzysztof Kopczyński, Anna Kujawska-Kot | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Copyright by University of Warsaw.