Introduction to Media Studies
General data
Course ID: | 3007-M1A2WM |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Introduction to Media Studies |
Name in Polish: | Wprowadzenie do nauki o mediach |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty I roku specjalizacji "filologia dla mediów" (II rok studiów) - stacjonarne (in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Brak – przedmiot ma charakter propedeutyczny. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Polonista wybierający specjalizację „Filologia dla mediów” powinien poznać historię mediów, współczesny rynek mediów, najważniejsze teorie mediów, pojęcia wykorzystywane przez medioznawstwo oraz skuteczne metody poszukiwania i analizy źródeł w świecie nadprodukcji informacyjnej. |
Full description: |
(in Polish) Podjęte będą następujące tematy: - Krótka historia mediów: (ze szczególnym uwzględnieniem mediów polskich oraz wydarzeń historycznych i politycznych). Przedmiot badań i główne problemy nauki o mediach. Kłopoty terminologiczne. Pojęcie "nowe media". Prehistoria środków masowego przekazu. Krótka historia prasy. Rola przełomów technologicznych w historii mediów. - Panorama współczesnych mediów: organizacja i rodzaje mediów, korporacje, grupy interesów, mechanizmy określające rynek mediów. Rodzaje badań rynku mediów. Uzależnienie rynku mediów od deklarowanych potrzeb odbiorców. Typy klasyfikacji współczesnych mediów. Media publiczne i prywatne. Media lokalne, regionalne, narodowe i globalne. Zasada konkurencji. Niezależność a polityczne ambicje mediów. Procesy konwergencji mediów. Instytucje nadzorujące działania mediów (Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji) oraz prawodawstwo w zakresie funkcjonowania mediów (m.in. Ustawa Prawo Prasowe) i inne dokumenty regulacyjne (Karta Etyczna Mediów, Kodeks Etyki PR). - Media w komunikacji społecznej: zakres komunikowania społecznego, jego środki i formy. Modele komunikacji. Terminy medioznawcze: fakt medialny, globalna wioska, agenda setting, priming, framing, gatekeeping, społeczeństwo informacyjne, ekonomia uwagi itp. - Media społecznościowe: charakterystyka działania, zasięgi, zmiany w komunikacji, genologia. Współczesne szanse i zagrożenia związane z mediami: nowe trendy w dziennikarstwie związane z rozwojem technologicznym i zmianami społecznymi. - Z punktu widzenia odbiorcy: odbiorca w przestrzeni mediów (zjawiska typu: bańka filtrująca, echo chamber, slaktywizm itp.). Badania odbioru mediów. Czytelnik - widz - odbiorca - uczestnik mediów interaktywnych. Kierunki rozwoju interaktywności. Zmieniająca się rola gatekeepera. Nowa publiczność. Psychologia mediów. Uzależnienia od mediów: FOMO. - Współczesne kompetencje medialne (media literacy) i krytyczne myślenie: weryfikowanie źródeł informacji; klasyfikacja wiarygodności faktów i opinii; odczytywanie obrazów, liczb, wykresów, map; szanse i zagrożenia wizualizacji danych. - Współczesne techniki dezinformacyjne: od clickbaitu, botyzacji po fake newsy, false newsy, deep fake'i, dezinformację i wojnę hybrydową; zjawiska, metody badań; przeciwdziałanie na poziomie personalnym i instytucjonalnym. - Fact-checking i inne inicjatywy na rzecz poprawy komunikacji w sieci; współczesne narzędzia do weryfikowania informacji w sieci. |
Bibliography: |
(in Polish) - Bauer Zbigniew, „Dziennikarstwo wobec nowych mediów", Kraków 2009. - Goban-Klas Tomasz, „Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu", Warszawa-Kraków 2001. - Kita Barbara, „Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów", Kraków 2003. - „Kody McLuhana. Topografia nowych mediów", Red. Anna Maj, Michał Derda-Nowakowski, Katowice 2009. - Kunczik Michael, Zipfel Astrid, „Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu", Warszawa 2000. - Mich, Włodzimierz. „Prolegomena do historii komunikacji społecznej - tom 2. Badanie historii komunikacji", Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2014. - Manovich Lev, „Język nowych mediów", Warszawa 2006. - Marshall McLuhan, „Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka", Warszawa 2004. - „Media". Red. Edyta Banaszkiewicz-Zygmunt, Warszawa 2000 (Leksykon PWN). - „Media masowe w systemach demokratycznych. Teoretyczne problemy i praktyczny wymiar komunikowania politycznego". Red. Bogusława Dąbek-Ostrowska, Wrocław 2003. - McQuail Denis, „Teoria komunikowania masowego", Warszawa 2008. - Michalczyk, Stanisław, „Teoria komunikowania masowego. Skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej", Katowice: Uniwersytet Śląski, 2019. - Mrozowski, Maciej. „Przenikanie mediów", Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019. - Pisarek Walery, „Wstęp do nauki o komunikowaniu", Warszawa 2008. - Sartori Giovanni, „Homo videns. Telewizja i post-myślenie", Warszawa 2005. - „Słownik wiedzy o mediach", Red. Edward Chudziński, Warszawa 2007. - Wallace Patricia, „Psychologia Internetu", Warszawa 2001. --- The Handbook Of Journalism Studies, red. Karin Wahl-Jorgensen, Thomas Hanitzsch, Routledge, 2009; https:// centreforjournalism.co.uk/sites/default/files/richardpendry/Handbook%20of%20Journalism%20Studies.pdf. The Data Journalism Handbook 1: https://datajournalism.com/read/handbook/one The Data Journalism Handbook 2: https://datajournalism.com/read/handbook/two Verification Handbook For Disinformation And Media Manipulation: https://datajournalism.com/read/handbook/verification-3 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu kursu student: - opisuje rynek mediów, posługując się różnymi kryteriami i metodami badawczymi; - potrafi przedstawić skróconą historię mediów; - odróżnia i charakteryzuje różne modele komunikacji i teorie mediów; - zna i charakteryzuje podstawowe terminy z zakresu nauk o mediach i komunikowaniu - odróżnia i charakteryzuje technologie medialne, rozumie zasadę konwergencji; - wie, jak korzystać z informacji przekazywanych przez media i umie je krytycznie analizować; - korzysta z narzędzi ułatwiających poznawanie nowych trendów w mediach; - rozumie relacje miedzy mediami, polityką, biznesem i kulturą; - zna zagrożenia związane z rozprzestrzenianiem zwodniczych informacji w sieci, zna narzędzie ułatwiające weryfikację treści. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą oceny jest obecność na wykładach (dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność) i udzielenie poprawnych odpowiedzi w krótkim, pisemnym teście z treści wykładu oraz/lub krótka praca koncepcyjna odnosząca się do podejmowanych na wykładzie tematów. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie są przewidziane. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours, 66 places
|
|
Coordinators: | Anna Miłoszewska-Kiełbiewska, Ewa Modrzejewska | |
Group instructors: | Anna Miłoszewska-Kiełbiewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours, 66 places
|
|
Coordinators: | Anna Miłoszewska-Kiełbiewska, Ewa Modrzejewska | |
Group instructors: | Anna Miłoszewska-Kiełbiewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
Copyright by University of Warsaw.