Literary Contexts of the Internet
General data
Course ID: | 3007-M1A3H-LK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Literary Contexts of the Internet |
Name in Polish: | Literackie konteksty Internetu |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Podstawowa wiedza z dziedziny poetyki i teorii literatury. |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma otwierać humanistyczną wizję Internetu oraz wskazać podstawowe obszary funkcjonowania literatury w sieci: - czytanie z ekranu. Przemiany modeli komunikacji społecznej a Internet, - blogi. Od sieciowych pamiętników do kanału komunikacji, - przemiany kultury literackiej po 1989 r. Rola instytucji sieciowych w kreowaniu nowych wymiarów literatury. Czasopisma literackie w sieci. Przemiany podstawowych instytucji kultury literackiej, - literackie wizje Internetu. „Hyperion” Dana Simmonsa i „Neuromancer” Williama Gibsona. Fenomen literatury popularnej a Internet i jego zaawansowane wizje, - hipertekst. Hipertekstowość. Komunikacyjność. Interakcyjność. Cechy nowego medium a przemiany gatunkowe literatury, - polska powieść internetowa. Nie tylko hipertekst: "blok" Shuty, "koniec świata według Emeryka" Nowakowskiego, "hipertekst" Szczerbowskiego oraz "540 dni w armii" Pasławskiego, - wirtualizacja bibliotek, biblioteki wirtualne. Szanse i zagrożenia. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot ma za zadanie wprowadzać humanistyczną wizję Internetu oraz wskazywać podstawowe obszary funkcjonowania literatury w sieci. Punktem wyjścia jest problematyka czytania z ekranu, poprzez którą można ukazać przemiany komunikacji społecznej, które zachodzą w dobie Internetu. Można też ukazać, wychodząc z tego punktu, przemiany komunikacji literackiej. Dobrym tego przykładem są blogi, które można interpretować jako sieciowe pamiętniki, kanały komunikacji, formy autopromocji itp. W tym kontekście interesujące wydaje się przyjrzenie się funkcjonowaniu drukowanych blogów, przez co można ukazać specyfikę przejścia od Internetu do druku i od druku do Internetu. Kolejnym problemem podejmowanym na zajęciach będą wybrane aspekty życia literackiego doby Internetu. W sieci wyraziście przejawiają się bowiem przemiany kultury literackiej po 1989 r. Zwłaszcza ciekawie przedstawia się rola instytucji sieciowych w kreowaniu nowych wymiarów literatury. Takimi instytucjami są np. czasopisma literackie w sieci, które wyraźnie pokazują jak głębokie są dzisiejsze zmiany podstawowych instytucji kultury literackiej. Innym aspektem są literackie wizje Internetu, także te bardzo zaawansowane, będące próbą przewidzenia jego rozwoju w ciągu stuleci; na przykładzie „Hyperiona” Dana Simmonsa i „Neuromancer” Williama Gibsona. Nowym zagadnieniem funkcjonowania literatury jest problematyka hipertekstu, hipertekstowości, komunikacyjności, interakcyjności. W tym kontekście warto postawić pytanie o cechy nowego medium w aspekcie przemian gatunkowych literatury. Przykładu dostarczają np. polskie powieści internetowe, nie tylko zresztą hipertekstowe: "blok" Sławomira Shuty, "koniec świata według Emeryka" Radosława Nowakowskiego, "hipertekst" Roberta Szczerbowskiego oraz "540 dni w armii" Wiesława Pasławskiego. Dla przyszłości literatury nie bez wpływu pozostaje kwestia wirtualizacji bibliotek i bibliotek wirtualnych. Stanowią one bowiem szanse i zagrożenie dla papierowej literatury. Innym problemem jest komercjalizacja rynku książki, rozwijająca się także poprzez Internet i dzięki sieci. Warto postawić sobie pytanie o księgarnie i portale internetowe o książce a ich znaczenie dla współczesnego modelu czytelnictwa. Co prowadzić może do końcowego pytania zajęć: jaka jest przyszłość książki? Jakie są wizje przyszłości papieru? Wśród tych pytań i zagadnień ma kształtować się - poprzez dyskusje i prezentacje literatury w Internecie - humanistyczna i humanizująca wizja sieci. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podmiotu: 1 .Cortázar J., Gra w klasy, tł. Z. Chądzyńska, Kraków 1985. 2. Gibson W., Neuromancer, tł. P. W. Cholewa, Warszawa 1992. 3. Lem S., Cyberiada, Warszawa 2009. 4. Simmons D., Hyperion, tł. A. Nakoniecznik, Warszawa 2007. 5. Simmons D., Upadek Hyperiona, tł. A. Nakoniecznik Warszawa 2008. Lista lektur literatury przedmiotu oraz najbardziej przydatne źródła internetowe zostaną podane na zajęciach. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza Student/ka - zna rozmaite typy blogów oraz videoblogów, potrafi wyróżnić ich elementarne cechy, - zna wizje zaawansowanej wersji Internetu w wybranych przykładach literatury popularnej, - zna przykłady bibliotek wirtualnych, - zna różne formy życia literackiego w Internecie. Umiejętności Student/ka - potrafi scharakteryzować literaturę wizualną i powieści internetowe, - potrafi wyróżnić i scharakteryzować wybrane komputerowe gry narracyjne, będące nowym, specyficznym typem interaktywnej literatury, - potrafi scharakteryzować hipertekst, - potrafi skorzystać z bibliotek wirtualnych. Kompetencje społeczne Student/ka - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form literatury wirtualnej, - rozwija swoje zdolności w interakcjach z innymi użytkownikami Internetu. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kontrola obecności, aktywny udział w zajęciach (zajęcia będą odbywać się synchronicznie w formie zdalnej na platformie Google Meet), praca pisemna. Szczegółowe informacje na ten temat zostaną wysłane studentom mailem przed pierwszymi zajęciami. |
Copyright by University of Warsaw.